In de eerste 5 maanden van 2021 zijn in totaal 11.933 nieuwe bestelauto’s verkocht. Maar het Nederlandse wagenpark bestaat volgens het CBS in 2020 uit meer dan 400.000 bestelauto’s die ouder zijn dan 7 jaar. Er rijden dus nog heel wat oude bestelauto’s rond. De gemiddelde leeftijd van een bestelauto is in 2021 7,9 jaar, meldt EvoFenedex op haar website.
Vanaf 2028 mag er in zero-emissiezones in 40 grote gemeenten geen enkele bestelauto meer rijden met C02-uitstoot. Oudere voertuigen mogen zelfs vanaf 2025 de stad al niet meer in.
Zero-emissie van start in 2025
Vanaf 1 januari 2025 zijn er dus in ongeveer 20 grotere steden in Nederland zero-emissiezones van kracht. Dit is onder andere in Assen, Nijmegen, Groningen, Eindhoven, Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Den Haag, Leiden en Rotterdam. In totaal gaat er vanaf 2025 in ongeveer 30 tot 40 gemeenten een zero-emissiezone gelden. Dit is zo afgesproken in het Klimaatakkoord.
In dit artikel wordt uitgelegd waar aan gedacht moet worden bij het kopen van een bestelauto.
Diesel of elektrisch?
Vier keuzes om het wagenpark voor te bereiden op de toekomst:
1) Diesel blijven rijden
Vanaf 2028 mag er in zero-emissiezones geen enkele bestelauto meer rijden met C02-uitstoot. In totaal gaat dit gelden voor 30 tot 40 gemeenten. Terwijl Nederland meer dan 300 gemeenten kent. Dus dat zou een overweging kunnen zijn om diesel te blijven rijden. Echter, zodra er een opdracht of een levering is in een zero-emissiezone, dan is dat problematisch. Ook moeten bedrijven hun CO2-uitstoot elk jaar weten te verminderen, van nu tot 2030. Met een diesel-bestelauto wordt dat een moeilijke taak.
2) Aanschaf nieuw wagenpark uitstellen
Er kan overwogen worden om de aanschaf van een nieuw wagenpark uit te stellen, als dit qua capaciteit en onderhoudskosten mogelijk is. Inmiddels neemt het aandeel elektrische voertuigen toe en wordt het bereik hiervan steeds groter. Naarmate je langer doorrijdt met je oudere voertuig, komt er steeds meer aanbod van voertuigen met een hogere kwaliteit. Houd alleen wel rekening met langere levertijden van de voertuigen, vanwege een capaciteitstekort. Momenteel speelt het tekort aan microchips de autobranche al parten. Als iedereen op het laatste moment elektrische vervoermiddelen gaat aanschaffen, dan kan de markt de vraag op dat moment ook niet aan.
3) Overstappen op elektrisch rijden
Op dit moment tonen verschillende onderzoeken aan dat de total cost of ownerschip van een elektrische bestelauto lager ligt dan die van een bestelauto met een verbrandingsmotor. Dus een elektrisch voertuig is uiteindelijk voordeliger. Een bijkomend voordeel is dat bedrijven op deze manier duurzamer opereren en zero-emissiezones op geen enkele manier meer een probleem vormen. Ook zal de overheid steeds vaker van bedrijven eisen dat er duurzaam wordt gewerkt. Dit kan zij doen door de wetgeving aan te passen. Daarnaast is er een tendens dat burgers en bedrijven duurzaam transport steeds belangrijker gaan vinden. Maar overgaan op elektrisch rijden is wel direct een flinke overstap. Zo zijn er vragen zoals: is de laadinfrastructuur op de werklocatie voldoende, en is de maximale beladingsgraad van het voertuig goed?
Inmiddels zijn fabrikanten ook bezig met de waterstofaandrijving van voertuigen. Deze mogelijkheid kan de komende jaren ook meegenomen worden in de plannen voor het wagenpark.
4) Geleidelijke transitie wagenpark
Tot slot is er een mogelijkheid om geleidelijk een overstap te maken naar een emissieloos wagenpark. Daarbij kunnen oudere voertuigen versneld worden afgestoten of alleen worden ingezet in gebieden waar geen zero-emissiezones van toepassing zijn. De verwachting is dat de meeste bedrijven voor deze optie kiezen. Maar de aandrijving van het huidige wagenpark vervangen kan ook nog een optie zijn.
Voor alle opties geldt dat ondernemers en wagenparkbeheerders aan de slag moeten gaan met de inventarisatie van hun wagenpark en hun afleverlocaties. Bekijk hier alvast het volledige overzicht van alle steden die een zero-emissiezone gaan instellen.
Webinar
Voor vragen rondom zero-emissiezones Organiseert EvoFenedex op 8 juli een gratis webinar. Deelname is gratis.
Bron: EvoFenedex