Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

DAF brengt nieuwe serie trucks op de markt

DAF zet de nieuwe standaard met een volledig nieuwe serie trucks. "De nieuwe XF, XG en XG+ bieden kwaliteit, een 10% hogere brandstofefficiency, een volledige reeks passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en de overtreffende trap in luxe. De productie van de Nieuwe Generatie DAF start in oktober", aldus DAF op haar website. 
 
DAF is de eerste fabrikant die een reeks trucks introduceert die inspeelt op de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. 

"Quality by Design"
"Het ontwerp van de cabines van de nieuwe trucks is even mooi als efficiënt; de verlenging van 160 mm aan de voorzijde maakt een toonaangevende aerodynamica en veiligheid mogelijk. Met de XG en XG+ creëert DAF een nieuw premium marktsegment. De cabines bieden nog eens 330 mm extra lengte aan de achterzijde van de cabine, resulterend in ruimte en comfort voor de chauffeur", zegt het bedrijf. 

De cabinestructuur is opgetrokken uit lichtgewicht en hoogwaardig staal en in het interieur wordt veelvuldig gebruik gemaakt van leer en zacht aanvoelende materialen. De gehele truck is voorzien van LED verlichting, inclusief de kenmerkende koplampen voor dim- en grootlicht en de geïntegreerde dagrijverlichting die de nieuwe generatie DAF herkenbaar maakt.

De nieuwe generatie DAF is ontworpen met gebruikmaking van de Six Sigma kwaliteitsmethodiek. Verder hebben de voertuigen meer dan 20 miljoen kilometer aan functionele  en praktijktests ondergaan om maximale levensduur en betrouwbaarheid zeker te stellen en levensduur- en praktijktests om ervoor te zorgen dat de nieuwe trucks voldoen aan de kwaliteitsnormen van DAF.

"Geoptimaliseerde efficiëntie"
Met de nieuwe generatie trucks realiseert DAF een tot 10% lager brandstofverbruik en een gelijke vermindering van de CO2-uitstoot. Deze indrukwekkende verbetering is gerealiseerd door onder andere gebruik te maken van computersimulaties van de luchtstromen. Zo is een cabine ontstaan met de optimale aerodynamische vorm. Verantwoordelijk daarvoor zijn de zijpanelen die onder een hoek staan, de optimale radii, de rondingen in de voorruit, de afdichtingen die overal gebruikt worden en digitale camera's in de plaats van spiegels. Ook een perfecte luchtstroom door zowel de motorruimte als onder de cabine speelt hierbij een belangrijke rol.

De ongekende voertuigefficiency wordt verder gerealiseerd door de introductie van nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13 motoren, slimme uitlaatgasnabehandelingssystemen, lage voertuiggewichten, een standaard TraXon geautomatiseerde transmissie en geavanceerde systemen die de chauffeur ondersteunen. Het geavanceerde DAF Connect fleetmanagementsysteem zorgt voor tijdbesparende, over-the-air software-updates. Onderhoudsintervallen zijn verlengd naar 200.000 kilometer of eenmaal per jaar; een primeur in de truckindustie.

Veiligheid 
Voor een direct zicht, wordt het ontwerp van de nieuwe cabine gekenmerkt door een grote voorruit en grote portierruiten met zeer lage portierlijnen. Optioneel is een ruit in het portier aan bijrijderszijde beschikbaar, die in combinatie met de neerklapbare bijrijdersstoel, vrij zicht biedt op eventuele voetgangers en fietsers die zich naast de vrachtwagen bevinden.

Ook nieuw is het DAF Digital Camera system, dat de hoofd- en breedzichtspiegels kan vervangen. De DAF Corner View biedt maximaal zicht op het gebied rondom de voorste raamstijl aan bijrijderszijde. Verder is de volledige verlichting van de voertuigen volledig uitgevoerd in LED, wat bijdraagt aan een optimaal zicht en een optimale zichtbaarheid.

DAF’s filosofie ‘Handen aan het stuur, ogen op de weg’ resulteert in een onovertroffen ergonomie. Alle aan het rijden gerelateerde functies worden vanaf het stuurwiel en de stuurkolom bediend. Secundaire rijfuncties worden bediend met fysieke schakelaars die logisch en binnen handbereik op het dashboard zijn geplaatst.

"Luxe en comfort voor de bestuurder"
Met de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ introduceert DAF de nieuwe standaard in chauffeurscomfort. Met een volume van 12,5 m3 is de DAF XG+ zelfs 14% groter dan de benchmark vandaag-de-dag: de huidige DAF XF Super Space Cab. De nieuwe cabine biedt verstelmogelijkheden voor stoelen en stuurkolom. Bovendien kunnen zowel de stoel van de chauffeur als de bijrijder gedraaid worden om te relaxen. 

Het interieur heeft een dashboard dat een echte ‘eye-catcher’ is. Het volledig digitale instrumentenpaneel kan door de chauffeur naar eigen voorkeuren worden aangepast. Met het  tweede ‘touch screen’ display (optie) kunnen DAF Navigatie en Infotainment Systeem worden bediend.

De nieuwe bedden hebben in alle uitvoeringen een lengte van 2.220 mm en zijn in de XG en XG+ over de gehele lengte maar liefst 800 mm breed. Verder is een DAF Relax Bed met separate topper beschikbaar, dat mechanisch of zelfs volledig elektrisch verstelbaar is en een optimale ondersteuning biedt aan hoofd, rug en benen. 

Decarbonizing road transport 
De state-of-the-art PACCAR MX-11 and MX-13 dieselmotoren van de Nieuwe Generatie XF, XG en XG+ zorgen voor een laag brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot. De nieuwe voertuigen zijn geschikt voor de laatste generaties biobrandstoffen, alsook hernieuwbare e-fuels om de CO2-uitstoot van het wegtransport verder te verminderen. Bovendien is het platform van de Nieuwe Generatie DAF klaar voor toekomstige ‘zero emissions’ aandrijflijnen.

Bron: DAF

Publicatiedatum: