Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Kiwano heet nu Egeltjesfruit; Pitahaya krijgt naam Drakenfruit"

Roveg introduceert exotenconcept Puro Gusto op Fruit Logistica

Exoten krijgen te weinig aandacht op de winkelvloer. Dat was de conclusie van Eric van Arendonk, manager marketing & communication bij Roveg Fruit & Vegetables na een tour langs 120 supermarkten in Nederland, België en Frankrijk. "Er liggen wel kokosnoten, avocado’s en mango’s, maar tussen de grote hoeveelheden paprika’s en tomaten is het zoeken naar een speld in een hooiberg." Roveg brengt hier verandering in met het exotenmerk Puro Gusto, dat tijdens de Fruit Logistica, die van 6 tot en met 8 februari plaatsvindt in Berlijn, geïntroduceerd wordt als hét exotenmerk.



Concreet wil Roveg met dit merk het versimago versterken, de verkoop bevorderen, de consument activeren, de kennis van de supermarktmedewerker vergroten, exoten meer ruimte geven ten opzichte van de omzet én de derving omlaag brengen. Dat is volgens Eric ook hard nodig. "Op een pak hagelslag staat meer informatie dan op de hele AGF-afdeling van een supermarkt te vinden is."

Roveg heeft een opvallende houten display ontwikkeld van 40x60 centimeter om alle 16 Puro Gusto-exoten te presenteren. "Op de voorkant van de verpakking wordt de interesse van de consument gewekt en met behulp van de achterkant van de verpakking willen we de koopdrempel verlagen; hierop staat allerlei informatie over het product. Een QR-code en social media zorgen voor de beleving van het product thuis", zegt Eric. Niet alle zestien producten hoeven in het assortiment te worden opgenomen. Wanneer een bepaald product niet goed loopt, kan die bijvoorbeeld worden vervangen door een exoot die wel populair is. Van Arendonk: “Onze ervaring uit een test is dat Pitahaya en Citroengras het verbazingwekkend goed doen. Die moesten we zelfs extra leveren. Dat nemen we uiteraard mee bij het uitrollen van het concept. Daarnaast lopen avocado en mango altijd goed. Deze producten zijn ook al wat bekender bij de consument”.



Om de communicatie richting de markt en de consument te vergemakkelijken, heeft Roveg ook een aantal presentaties en proeverijen op basisscholen gehouden. Hier kwam veel nuttige informatie uit volgens Van Arendonk. “Zo riep iemand dat Kiwano egeltjesfruit lijkt en nu staat er Egeltjesfruit op de verpakking. En Pitahaya heet op de verpakking Drakenfruit. Kinderen denken simpel en hebben ons hiermee echt kunnen helpen in de communicatie!"

Voor meer informatie:
Roveg Fruit & Vegetables
Tel.: 0180-635772
www.roveg.nl

Standnummer Fruit Logistica: 1.2 A14