Spanje: Eroski ziet bedrijfsinkomsten met 30,2% stijgen De Spaanse retailer Eroski heeft in zijn boekjaar 2020 een groei van het bedrijfsresultaat met 30,2% op jaarbasis gemeld tot € 252 mln. De totale omzet van het bedrijf bedroeg € 5,4 mln, een stijging van 2,1% ten opzichte van 2019, ondanks de negatieve effecten van Covid-19 op zijn non-foodactiviteiten en de beperkte mobiliteit en openingsbeperkingen tijdens de pandemie.
Bron: esmmagazine.com
Russische discounter Mere richt zijn pijlen op België Mere, de low-end retailer uit Rusland die nu actief is in 9 landen, heeft grote West-Europese ambities en wil voor het einde van het jaar 10 winkels openen in België. Eerder werden ook plannen aangekondigd voor Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Oostenrijk.
Bron: retaildetail.eu
VK: Co-op werkt samen met milieuorganisatie om 6,8 mln maaltijden per jaar te herdistribueren Co-op en Hubbub, een liefdadigheidsinstelling voor het milieu, gaan samenwerken om de uitbreiding van Community Fridges in het Verenigd Koninkrijk te versnellen. Community Fridges staan open voor iedereen in gemeenschappen (zonder verwijzing of bewijs van geschiktheid) om verse voeding die anders weggegooid zou worden te delen. De voeding wordt gedoneerd door bedrijven; zo doneert Co-op voedingsoverschotten van zijn winkels. De koelkasten stellen gemeenschappen ook in staat nieuwe vaardigheden te leren door middel van activiteiten zoals kooksessies en workshops over het telen van groenten en fruit.
Bron: talkingretail.com
Nederland: Jumbo en Koornneef Retail Groep verlengen samenwerking Jumbo wil haar marktpositie in de regio Zuid-Holland verder uitbreiden door de samenwerking met Koornneef Retailgroep te verlengen. Jumbo en Koornneef hebben een overeenkomst getekend om in de komende jaren uit te breiden naar nieuwe locaties. Hiermee worden meerdere nieuwe Jumbo-vestigingen toegevoegd aan de gezamenlijke portefeuille van Koornneef en de Nederlandse retailer.
Bron: esmmagazine.com
Picnic wil Frankrijk stad voor stad veroveren De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat officieel van start in Frankrijk. Na een test in Valenciennes onder het pseudoniem TocToc, gaat het bedrijf nu voor een gefaseerde uitrol. Picnic is nu officieel actief in Frankrijk, te beginnen met de stad Valenciennes in het noorden van het land. Eerder vond een beperkte testlancering plaats onder de naam TocToc, mogelijk om de pers te misleiden, maar nu bevestigt het Nederlandse bedrijf zijn ambities.
Bron: retaildetail.eu
VK: Toekomst van duizenden buurtwinkels twijfelachtig Hoewel onafhankelijke buurtwinkels tijdens de pandemie populair bleken omdat de mensen hun boodschappen ter plaatse deden, ziet hun toekomst er volgens een winkelexpert somber uit nu maar liefst 6.000 winkels met sluiting worden bedreigd. Andrew Goodacre, Chief Executive van de British Independent Retailers' Association, is het ermee eens dat het probleem nu moet worden aangepakt.
Bron: kamcity.com
VK: Tesco schrapt Metro-formule in gigantische supermarktherstructurering met 147 betrokken winkels De grootste supermarkt van Groot-Brittannië bereidt zich voor op een grootscheepse revisie, waarbij de Metro-formule wordt opgeheven en tientallen winkels deze zomer worden omgedoopt tot superstores. Bijna drie decennia na de opening als concurrent van kleinere supermarkten, zet Tesco een punt achter Tesco Metro, met plannen om 147 winkels om te vormen tot Express en Extra superstores.
Bron: mirror.co.uk