Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ramón Gil, Algitama (Spanje):

“Voor de consumptie van (water)meloenen is het nu wachten op beter weer in de rest van Europa”

De markten hebben de meloenen en watermeloenen van Almería reeds verwelkomd, maar de hoeveelheden zijn, conform het seizoensbegin, nog eerder beperkt. Ook de aanvoer van het overzeese fruit is matig en dat komt het Spaanse product dus geenszins slecht uit.

"Het aanbod van overzee is dit seizoen niet zo uitgebreid geweest. De markten hebben daardoor een beetje beter kunnen functioneren dan vorig jaar, want toen was het echt wel een ramp", blikt Ramón Gil, manager van Algitama, terug. “De oogst was overvloedig, de markten raakten verzadigd en de prijzen namen een duikvlucht. Maar dit jaar is de aanvoer regelmatiger geweest omdat er zowel in Brazilië als in Senegal minder is aangeplant.”

Het Valenciaanse bedrijf heeft zijn eigen teelt in beide landen, waardoor het een aanvulling heeft op het Spaanse seizoen en dus jaarrond meloen en watermeloen kan leveren.

"We zijn 3 weken geleden van start gegaan met de oogst van watermeloenen in Almería en de prijzen zijn tot nu toe vrij hoog", vertelt Ramón. "We zijn nog maar aan het begin van de rit en we hebben nog geen kijk op het verdere verloop van het seizoen, maar voorlopig is er geen overproductie is en dat is al heel positief."

De mindere aanvoer is niet alleen een gevolg van een lagere oogst in de belangrijkste teeltlanden die de Europese markt bevoorraden en waarmee het Spaanse seizoen aanvankelijk samenvalt. Ook logistieke problemen in de zeevaart hebben vertragingen veroorzaakt bij de aankomst van fruit uit Senegal en het milde en regenachtige weer in Spanje zette de rijping van het fruit even op stand-by. Maar de beperkte beschikbaarheid van product vond ook een beperkte vraag op zijn weg, ingegeven door het slechte weer in de rest van Europa.

"Vanaf deze week komt de productie los", bevestigt Ramón. "Voorlopig situeert de meeste vraag zich in Spanje. De rest van Europa is nog niet wakker geworden, maar zodra het weer er opklaart, verwachten we zeker een toename van de consumptie van watermeloenen en meloenen."

De Europese markt is de belangrijkste bestemming voor het fruit van Algitama. In Spanje is het bedrijf in het groothandelssegment actief, met een eigen stand op de groothandelsmarkten van Valencia en Madrid. Het levert ook aan supermarkten, waar ongeveer 70% van de omzet gerealiseerd wordt, zo geeft de manager aan.

“We telen gestreepte en zwarte pitloze watermeloenen en Piel de Sapo en gele meloenen. De markttrend bij meloenen gaat richting fruit van middelgrote maat, daarom telen we ook de Mini Oro-meloen, een kleine variëteit van de Piel de Sapo, die we zowel op de nationale markt als in het buitenland afzetten”, besluit Ramón Gil.

Voor meer informatie:
Ramón Gil Gimeno
Algitama
+34 961472121
ramon@algitama.com 
www.algitama.com

Publicatiedatum: