Piet van Vugt met vier kinderen en schoonzoon actief in kruidenbedrijf

"Goede spreiding in klanten bleek afgelopen jaar enorm belangrijk"

Tholen - Met een grote klantenkring in de horeca merkte Van Vugt Kruiden uit Ridderkerk de impact van de Corona-crisis het afgelopen jaar goed. "Maar gelukkig hebben we een goede spreiding in de klanten. De horeca deed natuurlijk aanzienlijk minder, maar onze retailklanten in Europa hebben aanzienlijk meer verkocht", vertelt Piet van Vugt. "Zo bleef de afzet van typische supermarktkruiden als basilicum, koriander, peterselie en selderij goed doorlopen, maar viel de verkoop van horeca-items als munt en eetbare bloemen ver terug. Om die reden hebben we ons assortiment bijzondere kruiden ook flink gereduceerd."

Toch blijft de kruidenteler optimistisch over de toekomst. "We zagen afgelopen zomer al dat op het moment dat alles opengaat, de verkoop ook gelijk explodeert. Door de versoepelingen in de horeca zagen we afgelopen week ook alweer een mooie toename in de vraag. Niemand heeft voorraad, dus alle horeca-ondernemers willen hun gasten weer verse kruiden serveren. Die eerste inladingen zijn zelfs nog groter dan bij mooi weer of een druk weekend. Afgelopen weekend was hier dus alles in rep en roer, maar daar zijn we goed op ingericht", vertelt Piet. "Wel blijft het perspectief voor de korte termijn onzeker, maar we zijn ervan overtuigd dat het goedkomt. Hoewel het enorm lastig plannen is, blijven we dan ook zaaien, zodat we onze klanten hoe dan ook kunnen bedienen op het moment dat het weer mogelijk is."

Bedrijfsbus
Wel blijft hij enorm waakzaam dat op het bedrijf de corona-maatregelen worden nageleefd. "We hebben hier een aantal personen voor aangesteld die daar continu op toezien. Je moet er immers niet aan denken dat je de tent moet sluiten door een Corona-uitbraak. Gelukkig hebben de werknemers zich erg actief en positief getoond en we hebben iedereen binnenboord kunnen houden. Een groot voordeel is dat we geïnvesteerd hebben in een bedrijfsbus, die van het station naar het bedrijf rijdt, zodat de mensen voor de deur worden afgezet. Ideaal voor onze werknemers die bijvoorbeeld uit het centrum van Rotterdam komen."

"Al met al overheerst het positieve bij ons. Zo zijn we volop bezig met innovaties en duurzaamheidsinitiatieven. Zo hebben we het afgelopen jaar 60.000 kilo plastic weten te besparen en dit jaar verwachten we hier overheen te gaan. Dit hebben we voornamelijk gerealiseerd door te werken met dunner plastic en andere materialen zoals rPET, De hamvraag hierbij was voor ons wat de duurzaamste oplossing is van de bron tot de consument. Er zijn namelijk nogal wat verpakkingen die weliswaar duurzaam lijken, maar een averechts effect hebben op het milieu."

Duurzaamheid troef
"Maar we proberen in elk facet van het bedrijf zo duurzaam mogelijk te ondernemen. Zo hebben we net in de tweede fase onze nieuwe hal volgelegd met nog eens 1.700 zonnepanelen. Verder maken de twee elektrische ketels van elk 300 kW, de restwarmte van de koelcellen, de twee verwarmingsnetten (laag- en hoogwaardig), de twee scherminstallaties en de uitstekend geïsoleerde gevels in dit licht gestookte bedrijf het energieplaatje sluitend. Dit alles maakt ons bedrijf 100% emissievrij. Op jaarbasis produceren de zonnepanelen voldoende elektriciteit om de eigen behoefte te dekken", vertelt de kruidenteler.

"Bovendien slagen we er steeds meer in om de voedselkilometers te beperken. Momenteel is het Hollandse seizoen volop losgebarsten, maar het lukt bij de meeste kruiden om ze jaarrond uit Nederland beschikbaar te hebben en alleen als het niet anders kan importeren we product bij om de continuïteit te kunnen waarborgen. Inmiddels hebben we zo'n 25 soorten gangbare kruiden jaarrond beschikbaar en daarnaast hebben we nog een breed assortiment seizoen kruiden en eetbare bloemen, die we allemaal in onze Hollandse kassen telen. Want waar veel partijen zich als producent profileren, kunnen wij echt zeggen dat wij zelf de teler zijn. Door alles in eigen beheer uit te voeren, zijn we altijd in staat een kwalitatief hoogwaardig en betrouwbaar product te leveren", vertelt Piet.

Van Vugt levert ook biologische kruiden, maar die ontwikkeling zet volgens hem niet door. "Wij focussen ons liever op schone teelt, onder de PlanetProof-norm. De meeste kruiden die we telen zijn ook onbespoten, maar hierdoor kunnen we wel ingrijpen als het echt noodzakelijk is."

Inspiratieplatform
De afgelopen jaren is fors ingezet op marketing, onder meer via social media. "We willen een inspiratieplatform zijn voor de consumenten die onze producten kopen, maar ook voor onze klanten. Daarom stellen we onder meer presentaties en foto's beschikbaar zodat zij hun klanten de juiste informatie kunnen geven. We hebben vijftien jaar geleden er bewust voor gekozen om geen eigen brand te ontwikkelen en daar zijn we nog altijd erg gelukkig mee. Veel van onze klanten verkopen de kruiden onder private label en kunnen zich zodoende in hun eigen segment onderscheiden. Bovendien kunnen we op deze manier hele grote tot hele kleine orders invullen."

De liefde voor de kruiden heeft Piet goed weten over te dragen aan de volgende generatie, want ook de kinderen Maya, Henk, Maryn en Geert en schoonzoon Thomas zijn binnen het bedrijf actief. "Daar ben ik apetrots op. Iedereen heeft zijn eigen taken en verantwoordelijkheden en dat gaat prima. Samen zijn we sterk!"

Voor meer informatie:
Piet van Vugt
Van Vugt Kruiden
Hoogzandweg 16
2988 DA Ridderkerk
+31 (0)180-625660
info@vanvugtkruiden.nl  
www.vanvugtkruiden.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven