Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Label nu ook voor groenten en fruit "

GGN-label viert 5-jarig jubileum met nieuw label

The GGN viert dit jaar haar vijfde verjaardag. Op 27 april, tijdens een online event, heeft GlobalGAP c/o FoodPlus GmbH het nieuwe GGN label gelanceerd die nu ook kan worden toegepast op groenten en fruit. "In tegenstelling tot de vorige GGN-labels die speciaal waren bedoeld voor aquacultuur en sierteeltproducten is het
nieuwe GGN-label een universeel, categorieoverschrijdend label." Meer dan 400 belanghebbenden uit de land- en tuinbouw en detailhandel waren aanwezig op het evenement. 

The new GGN Label – “All in One”
Aangezien consumenten één boodschappenlijstje hebben en op zoek zijn naar consistente oriëntatie in verschillende productcategorieën, heeft GlobalGAP c/o FoodPlus GmbH besloten om van labels gericht op twee specifieke toepassingsgebieden over te stappen naar een uniform label voor alle categorieën. Het nieuwe GGN-label staat voor gecertificeerde, verantwoorde land- en tuinbouw en transparantie. Het nieuwe label is vanaf april 2021 beschikbaar voor zowel verpakte als losse, versproducten en het is beschikbaar voor producenten, retailers, groothandelaars, verpakkers en restaurantketens.

“Transparantie vormt de kern van het GGN-label. We helpen consumenten om de herkomst van hun producten te ontdekken en tegelijkertijd helpen we bedrijven die verantwoorde land- en tuinbouw beoefenen en ondersteunen om dit te laten zien. Samen tillen we transparantie naar een hoger niveau”, aldus Kristian Moeller, Managing Director bij GlobalGAP c/o FoodPlus GmbH.

Wat maakt het GGN label relevant?
Ook tijdens het online event vertelde Federica Berardo, Director Marketing Operations GlobalGAP, het belang van transparantie. "Het is een essentieel component om merkvertrouwen op te bouwen. Onderzoek heeft uitgewezen dat 78 procent van de consumenten transparante merken meer vertrouwen1 en consumenten besteden meer aandacht aan transparantie wanneer het om de producten gaat die ze gaan kopen2."

Het GGN-label blijkt een effectief hulpmiddel te zijn om vertrouwen in eigen merken op te bouwen, legt ze uit. "De transparantie van het product schept vertrouwen in het merk van de detailhandelaar en de producent, wat resulteert in aan- en heraankoop."

Vijfde verjaardag
GlobalGAP c/o FoodPlus GmbH introduceerde 5 jaar geleden zijn consumentgerichte initiatief, namelijk het GGN-label. Het werd eerst in 2016 voor aquacultuurproducten geïntroduceerd, gevolgd door sierteeltproducten in 2017. In 2021 zijn inmiddels ook groenten en fruit opgenomen. Alle producten met het GGN-label komen van een tuinbouwbedrijf waar het teeltproces onafhankelijk is gecertificeerd conform de internationale GlobalGAP-standaards of conform een van de standaards die door GlobalGAP als gelijkwaardig is erkend. Deze standaards zijn van holistisch van aard en omvatten voedselveiligheid, duurzaamheid, milieubescherming, dierenwelzijn, gezondheid en veiligheid van medewerkers en transparantie op het gebied van de toeleveringsketen.

Al deze aspecten van verantwoorde land- en tuinbouw komen samen onder het GGN-label, dat zorgt voor transparantie door middel van unieke 13-cijferige identificatienummers die zijn gekoppeld aan actoren in de toeleveringsketen, met een GlobalGAP-certificering. Deze GlobalGAP-nummers komen overeen met de profielen op het GGN-label-portaal (www.ggn.org), waardoor consumenten de herkomst van hun product kunnen vinden. Er zijn al 576 land- en tuinbouwprofielen online. Klik hier om meer te weten te komen over het GGN-label.

1Transparency Imperative, Food Marketing Institute & Label Insight
2CGF/Futerra consumer research, October 2018

Voor meer informatie
GLOBALG.A.P.
c/o FoodPLUS GmbH
Leonie Fischer
fischer@globalgap.org 
www.globalgap.org