Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eerste editie Cherry Quality Summit

Waarde Amerikaanse kersensector groeide 32%

Vrijdag jongstleden organiseerde Hazel Technologies de eerste jaarlijkse Cherry Quality Summit. Tijdens dit evenement, dat één uur duurde, werden alle facetten van de toeleveringsketen besproken. Anne-Marie Roerink van 210 Analytics sprak over de prestaties van kersen in de Amerikaanse retail. Dr. Yu Dong lichtte zijn onderzoek naar houdbaarheidsoplossingen voor kersen toe, David Ortega van Orchard View Farms deelde zijn ervaringen met het gebruik van Hazel Technologies-sachets voor kersen en tot slot sprak Mario Cervantes van Hazel Technologies over onderzoek naar de doeltreffendheid van deze technologie voor de kersencategorie.


 
Volop mogelijkheden voor kersen in de retail
"2020 was een sterk jaar voor kersen," zei Roerink. "In 2020 werden er bij Amerikaanse retailers zo'n 139 mln kilo kersen verkocht, ter waarde van €930 mln. Vorig jaar groeide de afzet van kersen met 15% en steeg de omzet met 32%. Er zijn twee redenen voor deze grote kloof. Allereerst was er de inflatie en daarnaast waren er minder aanbiedingen in winkels, wat inhoudt dat er meer kersen voor hogere prijzen werden verkocht dan tegen actieprijzen. Het aantal kersen dat in de aanbieding werd verkocht, lag ongeveer 10% lager dan gemiddeld en dit verklaart de waardestijging in 2020."

Kersen bieden retailers volop mogelijkheden en wel om verschillende redenen. "Kersen zijn een uitmuntend voorbeeld van het sterke punt van fruit: de externe kwaliteit. Mensen kopen fruit met hun ogen en kersen zien er bijzonder aantrekkelijk uit. Ook worden ze vaak impulsief gekocht. Mensen gaan naar de winkel omdat ze van plan zijn appelen of bananen te kopen, maar besluiten pas om kersen te kopen als ze deze in de winkel uitgestald zien staan. Ze zijn dus een impulsaankoop. Tot slot zijn kersen duur. De gemiddelde prijs van fruit ligt rond de €2,92 per kilo, maar voor kersen ligt deze op €5,86 per kilo, waardoor ze een interessante categorie voor retailers zijn," legde Roerink uit. 
 

Roerink besprak ook enkele manieren waarop de kersensector de verkoop dit jaar nog een extra impuls zou kunnen geven. "Kersen hebben een kort seizoen in vergelijking tot andere fruitcategorieën, die vaak zelfs jaarrond door retailers aangeboden worden. Dit is iets waar men gebruik van zou kunnen maken. Creëer een 'buzz' rondom het kersenseizoen en zorg dat dit iets wordt waar consumenten naar uitkijken. Met name gezien het feit dat er momenteel veel online inkopen worden gedaan, moeten we harder werken om er zeker van te zijn dat consumenten weten dat er weer kersen verkrijgbaar zijn en  deze op verschillende manieren promoten. In 2020 maakten een aantal fruitcategorieën een verrassende groei door. Eén daarvan waren sinaasappelen. De reden hiervoor was hun bijdrage aan een goed afweersysteem vanwege hun hoge vitamine C-gehalte. Het benadrukken van de gezondheidsvoordelen van kersen en het informeren van consumenten over de voedingswaarde zal nog meer mensen over de streep trekken om kersen te kopen."

Versheid kersen bewaren
Roerink zei al eerder dat één van de grootste pluspunten van kersen hun aantrekkelijke uiterlijk in de winkel is. Om ervoor te zorgen dat de kersen er mooi uit blijven zien en zo lang mogelijk vers blijven, kan men gebruikmaken van een houdbaarheidsoplossing. Orchard View Farms, in Dalles, Oregon, gebruikt al sinds 2018 Hazel. "De vraag naar onze kersen is sterk in Azië, Latijns-Amerika, Europa en Canada. We hebben deze oplossing een paar jaar geleden getest en zijn deze hierna in al onze exportkartons gaan gebruiken. Het is eenvoudig toe te passen en we hebben er goede ervaringen mee. Er vindt minder uitdroging plaats en er zijn ook minder tekenen van bederf. Het aantal klachten is sterk gedaald en we kunnen onze kersen dus nu met een gerust hart naar verre bestemmingen verladen."

Voor zijn onderzoek testte Dr. Yu Dong de doeltreffendheid van de door Hazel ontwikkelde technologie. "We merkten dat late kersenrassen dankzij de Hazel-sachets hun stevigheid behielden, met name het ras Sweetheart reageerde er goed op. We bemerkten ook dat er minder verkleuring van de stelen optrad. Ook zagen we dat het behandelde fruit intenser van kleur bleef," zei hij.  

Cervantes besteedde aandacht aan proeven om het effect van Hazel op kersen te meten. "Een proef van de Universidad Católica in Chili  gericht op het ras Sweetheart wees uit dat na 35 dagen in de koelcel en 6 dagen bij kamertemperatuur de verbruining van de stelen 35% lager was bij met Hazel behandelde kersen. Na 9 dagen bij kamertemperatuur was de verkleuring van de stelen 28% minder. De resultaten van een proef met het ras Lapin waren zelfs nog beter: 59% minder verbruining van stelen na 6 dagen bij kamertemperatuur te zijn bewaard en 42% minder na 9 dagen, waarbij het fruit eerst 35 dagen in de koelcel was bewaard."

"De toepassing van houdbaarheidsoplossingen, zoals Hazel, helpt telers om hun fruit in goede conditie naar markten van bestemmingen te verladen. Retailers zullen hun klanten een optimale smaakervaring kunnen bieden door vers fruit van de beste kwaliteit te leveren, wat hen ook meer merchandisingmogelijkheden biedt om de verkoop van deze categorie aan te jagen," concludeerde Cervantes. 
 
Voor meer informatie: 
Jaime Kedrowski
Hazel Technologies
+1 (559) 321-2146
jaime@hazeltechnologiesinc.com        
www.hazeltechnologies.com  

Anne-Marie Roerink
210 Analytics LLC
+1 (210) 651-2719 
aroerink@210analytics.com     
www.210analytics.com  

Publicatiedatum: