Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: stagnatie op citrusmarkt

Valencia's citrusseizoen wisselt tussen verschillende sinaasappel- en mandarijnvariëteiten, wat continue prijsstijgingen en een marktstagnatie veroorzaakt. "Het seizoen gaat erg goed, hoewel het momenteel wat rustiger is. Daarvoor zijn twee belangrijke redenen: het actuele weer in Midden-Europa en het einde van de Naveline- en Clementineseizoenen. Die maken plaats maken voor de Navel Late sinaasappelen en de Ortanique clementines", legt Carlos Sancho van Madremia S.L. uit.

Madremia S.L. is een producent en exporteur met grote expertise in de groente- en fruitsector. Het bedrijf is gevestigd in Canals (Valencia), waar hoofdzakelijk citrus wordt geproduceerd en in Aitona (Lerida), waar de focus ligt op perziken, peren, appelen, nectarines en ander fruit.



Momenteel distribueert het bedrijf Salustiana, Navelina en Navel Late sinaaspappelen. "We sluiten de Salustiana- en Navelina-seizoenen begin februari af. Deze week startten we met de Navel Late", vertelt Carlos. Wat betreft clementines: het Clemenule-seizoen zal ook begin februari eindigen. Het bedrijf biedt ook de Clemenvilla aan en binnenkort zal de export van de Ortanique beginnen.

Het Valenciaanse bedrijf exporteert zijn citrus voornamelijk naar Duitsland, Oostenrijk en Nederland, en in mindere mate naar onder anderen het Verenigd Koninkrijk, Polen, Italië en de Verenigde Arabische Emiraten. "Duitsland, waarnaar we vooral sinaasappelen verschepen, is zonder twijfel onze belangrijkste markt. De laatste tijd stijgt onze export naar Slovenië, de Tsjechië en Rusland. De Russische markt is een lastige, omdat ze erg strikt zijn in termen van kwaliteit, vervalcontrole en certificeringen, maar het is ook een interessante markt als je hem weet te betreden", bevestigt Carlos Sancho.

Marokko en Griekenland zijn de belangrijkste concurrenten in citrus en volgens Carlos heeft Griekenland betere toegang tot de Europese markten. "Momenteel verkiezen Europese consumenten Griekse citrus boven de Marokkaanse."



Madremia S.L. verpakt de citrus in twee formaten. Het merk 'Madremia' is het belangrijkste, andere merken zijn 'Dosmi', 'Leyenda' of 'Gourmande'. "We gebruiken hout, plastic en karton in onze verpakkingen. De markt wordt steeds veeleisender wat betreft de verpakkingssoort, kwaliteit, etc., dus moeten we op alles voorbereid zijn", legt Carlos uit. Gezien de huidige recessie in Europa wordt het moeilijker om elke schakel in de keten (van teler tot consument) tevreden te stellen, merkt hij, "dus we moeten twee keer zo hard werken om alles goed te laten werken."

Madremia S.L. zal dit jaar opnieuw aanwezig zijn op Fruit Logistica in Berlijn. "We nemen al veertien jaar deel aan deze wereldwijd belangrijkste tuinbouwbeurs en zijn altijd tevreden met de mogelijkheden die het met zich meebrengt." Ze zijn te bezoeken in hal 11.2, stand A-02.

Voor meer informatie:
Carlos Sancho
José Luis Sancho
Madremia S.L.
T: 96 224 11 76
madremia@madremia.es
www.madremia.es
Publicatiedatum: