Isabelle Spindler-Jacobs: "Overal waar er gesnackt wordt, moeten onze producten beschikbaar komen"

Dole Packaged Food met zes beloftes voor de wereld naar Europees hoofdkantoor in Rotterdam

Tholen - Met de keuze voor Rotterdam als locatie voor het hoofdkantoor vestigt er met Dole Packaged Foods weer een fruitgigant op Nederlandse bodem. Onder aanvoering van managing director Europa Isabelle Spindler-Jacobs wil de wereldwijde marktleider op het gebied van verpakte fruitproducten, gezonde snacks en diepvriesfruit, ook meer fruit in cupjes en conserven bij de Europese consument krijgen. "Op veel plaatsen kun je alleen ongezonde snacks kopen en wij vinden dat gezonde snacks aan het aanbod moeten worden toegevoegd, ook onderweg, zoals in kiosken op stations."

Spindler-Jacobs werkte onder meer zeventien jaar in allerlei functies voor Heineken en een klein jaar als CEO voor de groene energieleverancier Qurrent voor ze in november 2019 de overstap maakte naar Dole Packaged Food, niet te verwarren met de in de AGF-handel welbekende Dole Food Company. Dole Worldwide Packaged Foods en Dole Asia Fresh Produce maken deel uit van Dole Asia Holdings Pte. Ltd. groep van bedrijven, en blijven onafhankelijk van Dole Food Company, Inc. en het verwachte nieuwe, in de VS genoteerde bedrijf 'Dole plc'. Onder Dole Asia Holdings is Dole Worldwide Packaged Foods een wereldwijde marktleider op het gebied van verpakte fruitproducten, gezonde snacks en diepvriesfruit; terwijl Dole Asia Fresh Produce verse groenten en fruit teelt en distribueert in Azië, Australië, Nieuw-Zeeland en het Midden-Oosten.

Start-ups
De verhuizing van Parijs naar Rotterdam is volgens Isabelle een hele bewuste. "Nederland staat centraal in onze vernieuwde focus op Europa. We hebben grote groeiambities op dit continent. Dole Packaged Food is nu enorm groot in Amerika en Azië is onze tweede markt, maar historisch gezien was de aandacht voor Europa altijd wat lager. Daar gaan we nu verandering in brengen. Als grootste fruithaven van Europa was Rotterdam een heel geschikte locatie. Duurzaamheid is voor ons een aangelegen thema en daar kwam Nederland als 'food valley' meteen om de hoek kijken. We hebben onder meer voor Nederland gekozen, omdat hier veel start-ups gevestigd zijn. Bewust hebben we gekozen voor een kantoorlocatie naast het centraal station. Niemand in de zaak heeft een auto en we hebben ook geen parkeerplaatsen. Ook relaties die ons bezoeken, moedigen we zoveel mogelijk aan via het openbaar vervoer te komen. Helaas zijn de meeste collega's vanuit Frankrijk niet meeverhuisd naar Rotterdam, maar dat gaf tegelijk de gelegenheid om een nieuw team te bouwen. We werken hier in Europa met 25 collega's met twaalf nationaliteiten. Diversiteit is een speerpunt, zo hebben we hier meer vrouwen dan mannen werken."

Zes beloftes voor de wereld
Het was voor Isabelle een heel bewuste keuze om voor Dole te gaan werken. "Ik zocht een bedrijf dat 'purpose-gedreven' is vanuit de diepe overtuiging om de wereld een stukje beter te maken en het gat tussen de stijgende wereldbevolking en het gat tussen gezonde voeding te verkleinen. Hier in Nederland eet 87% van de mensen dagelijks onvoldoende fruit, voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar geldt dat voor 80%. Tegelijkertijd zie je dat een derde van de voeding door mensen wordt weggegooid. Wij willen dit gat verkleinen en hebben hiervoor vorig jaar zes beloftes aan de wereld geïntroduceerd:

  • Vanaf 2025 willen we 1 miljard mensen toegang geven tot goede voeding
  • Vanaf 2025 willen we geen geraffineerde suikers meer gebruiken
  • Vanaf 2025 willen we geen fruit meer verspillen
  • Vanaf 2025 willen we geen gebruik meer maken van fossiele plastic verpakkingen
  • Vanaf 2030 willen we op alle locaties CO2-neutraal werken 
  • Met al onze stakeholders, zowel het personeel en mensen op de farms als onze klanten, aandeelhouders en consumenten,  willen we dat het voor iedereen goed werken is met Dole

Sunshine For All
"Nog niet op alle beloftes hebben we antwoorden, maar we zijn binnen het hele bedrijf enorm vastberaden om deze beloftes waar te maken", vertelt Isabelle. "We willen namelijk echt een systeemverandering op gang brengen. Dat kunnen wij niet alleen, maar daar hebben we de hulp van alles en iedereen bij nodig. Daarom hebben we het Sunshine For All Fund opgericht waar 2 miljoen Amerikaanse dollar voor is vrijgemaakt en we nodigen alle partners, van mensen tot bedrijven en start-ups die goede ideeën hebben uit om ons te helpen deze doelstellingen te realiseren."

"De Filipijnen zijn ons grootste aanvoerland met ananas als grootste productgroep. Op deze vulkanische grond met zonnig weer overdag en koele nachten hebben we de meest ideale teeltcondities. Maar we halen ons fruit waar de zon het fruit het beste rijpt. De zon is voor ons sowieso erg belangrijk. Niet voor niets hebben we ons fonds ernaar vernoemd. De zon geeft warmte, is er voor iedereen en discrimineert niet. Wij besteden enorm veel aandacht aan de werkomstandigheden op onze plantages. Op de Filipijnen hebben we communities gebouwd die exclusief voor Dole werken. Ook zaken als ziekenhuizen en scholing worden daar door Dole ondersteund. We werken onder meer samen met Solidaridad. "

Geen toegevoegde suikers
Gevraagd naar het assortiment van Dole Packaged Foods, dan zijn dit volgens Isabelle kortweg gezonde snacks en ingrediënten. "Denk aan cupjes met fruit, zoals ananas, perzik of mandarijnen, waarbij elk cupje gelijkstaat aan de consumptie van één stuk fruit. Verder leveren we met producten als ananas en perzik in conserven gezonde ingrediënten, die veelal in andere recepten worden gebruikt. Een nieuwe productgroep is die van de supplementen. Daar komen we binnenkort met nieuws over naar buiten. We kijken continu naar uitbreiding van het assortiment. Alles is een optie, zolang het maar met fruit te maken heeft. Belangrijke voorwaarde is dat we geen suikers toevoegen aan onze producten. Ze bevatten alleen nog natuurlijk fruitsuiker, maar dat is alleen maar gezond. De tijd dat onze producten zware siroop bevatte, is echt voorbij. Dat zit nog in een enkel product, maar die moeten vanaf 2025 helemaal verbannen zijn."

De concurrentie met de verse AGF-sector gaat de nieuwe CEO zeker niet opzoeken. "Vers fruit is altijd goed, dat zullen we altijd stimuleren. Voor alles is een moment. Soms is dat vers fruit, maar die consumptie is niet elk moment even handig. Denk aan een ananas, die is makkelijker mee te nemen in een cupje. Ons voordeel ten opzichte van de verse sector is dat de rotatie van de producten niet eens enorm groot hoeft te zijn. Ons fruit verpakt in conserven is immers drie jaar houdbaar. Aan ons de taak om te gaan werken aan een vlottere distributie. In veel schappen liggen ongezonde repen, chips en koekjes in alle vormen en maten, maar de gezonde snacks ontbreken. We gaan er keihard aan werken om onze producten op veel meer plaatsen beschikbaar te krijgen. Overal waar er gesnackt wordt, of behoefte is aan een ingrediënt om lekkere gerechten mee klaar te maken, moeten onze producten beschikbaar komen. Momenteel zijn in Europa het Verenigd Koninkrijk en Duitsland onze grootste markten, gevolgd door Frankrijk. Maar we willen door heel Europa fors gaan groeien." 

Wereldwijde uitnodiging
De producten van Dole Packaged Foods worden opgeslagen in warehouses in België, Nederland en Engeland. Hoewel de houdbaarheid van de producten niet snel in het geding komt, zorgde de beschikbaarheid van containers wereldwijd het afgelopen jaar voor een grote uitdaging. "Schepen waren moeilijk te boeken, zeker tegen redelijke tarieven", aldus Isabelle. Ze roept de AGF-sector op om ideeën tot samenwerking te delen. "Daar staan we erg voor open en we hebben er in ons fonds ook een mooi bedrag voor beschikbaar gesteld. Dit is een wereldwijde uitnodiging, maar ik hoop dat er veel ideeën uit Nederland en Europa komen. Die moeten wel verder gaan dan appels in een cupje stoppen, maar ik ben ervan overtuigd dat er voldoende goede ideeën leven. We zijn geen goed doel en moeten onze business runnen. Maar ik ben ervan overtuigd dat juist de goede resultaten ons gaan helpen om te investeren om deze zes beloftes waar te maken."

Voor meer informatie:
Isabelle Spindler-Jacobs
Dole Packaged Foods Europe
Weena 200
Unit A.2, Rotterdam
isabelle.spindler@doleintl.com 
www.dolesunshine.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven