Een groep Britse havens dringt er bij de regering op aan om de volgende golf van Brexit-bureaucratie uit te stellen, omdat de grenscontroleposten volgens hen niet klaar zullen zijn voor de deadline van juli, terwijl de douanefaciliteiten in het binnenland die worden gebouwd ook achter op schema liggen.
Naar verluidt overweegt Brexit-minister Lord Frost de plannen voor volledige douanecontroles op alle ingevoerde goederen te herzien, maar de druk op de ministers neemt toe om hun deadlines te verschuiven en maatregelen te nemen om de controles te verminderen.
Sinds 1 januari is de Britse export naar de Europese Unie onder controle, maar de Britse regering heeft besloten de invoercontroles tot de zomer uit te stellen om handelaren de tijd te geven zich voor te bereiden. Vanaf 1 juli hopen de ministers echter inspecties uit te kunnen gaan voeren op meer dan 30 aangewezen grenscontrolepunten (BCP), waar goederen, dieren en planten die over zee, per spoor of door de lucht de EU binnenkomen, kunnen worden geïnspecteerd.
"Het is duidelijk dat niet alle faciliteiten klaar zullen zijn; hoeveel dat wel zullen zijn staat nog ter discussie. Onze frustratie met de regering is dat ze niet bereid is te vertellen wat het plan B is," zegt Richard Ballantyne van de handelsorganisatie British Ports Association (BPA).
Met minder dan vier maanden te gaan is de bouw van de controleposten nog maar net begonnen in havens als Portsmouth, Purfleet on Thames in Essex en Killingholme aan de Humber. Bovendien is de locatie van sommige controleposten aan de binnengrenzen, zoals Holyhead op Anglesey en in het zuidwesten van Wales voor de havens van Fishguard en Pembroke, nog niet eens bekendgemaakt. Erger nog, de plaats in Kent, White Cliffs genaamd, waar goederen die in Dover aankomen zullen worden gecontroleerd, wordt omschreven als een "modderig veld".
Bron: The Guardian
Foto: Dreamstime.com