Kissabel, een serie appelrassen met rood en roze vruchtvlees, biedt steeds meer Europese afnemers een kans om hun afzet een boost te geven. Sommige leveranciers laten weten dat de vraag het aanbod ruimschoots overtreft.
Ondanks de uitdagingen als gevolg van de Covid-19-pandemie, waarbij de mogelijkheden om de rassen rechtstreeks bij de consument aan te prijzen beperkt zijn, lijkt Kissabel goed gepositioneerd te zijn om een groter aandeel van de appelmarkt te veroveren.
In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld onderscheidt Kissabel zich al op de appelmarkt, die een waarde van ruim een miljard euro vertegenwoordigt.
"Ik ben van mening dat Kissabel één van de meest interessante ontwikkelingen op het gebied van rassenveredeling is," zegt Jeremy Linsell van Worldwide Fruit. Hij was één van de eerste Britse telers die de twee geelschillige Kissabel-rassen aanplantte.
De reacties van handelspartners op de Kissabel-rassen zijn goed. "We krijgen goede feedback en de klanten zijn er dol op," zegt Anna Coxe van Greenyard. "We hebben dan ook hoge verwachtingen ten aanzien van de vraag volgend seizoen."
In Duistland heeft de marketing veel indruk gemaakt. "De Halloween-editie werd zeer goed ontvangen," vertelt Wolfgang Kreiser, van Red Apple Germany. "De roodvlezige appelen trekken zowel de aandacht van retailers als het winkelend publiek. We hebben meer Kissabel Rouge-bomen aangeplant om in de toekomst nog beter aan de vraag te kunnen beantwoorden. Hoewel Kissabel voor ons een nicheproduct zal blijven, zijn deze appelrassen binnen dit segment wel een groot succes." Hij voegt eraan toe: "We zagen een enorme belangstelling voor Kissabel, die zelfs zo groot was dat we niet aan alle verzoeken van onze klanten tegemoet konden komen."
Kissabel kan ook rekenen op de steun van bedrijven in Italië, waar de vraag sterk is. We verwachten niet dat we problemen zullen ondervinden bij het vermarkten van grotere aantallen in de toekomst omdat de kenmerken van deze rassen uniek zijn," legt Andrea Fedrizzi van Melinda uit.
Samen hebben Melinda, VIP en VOG zo'n 17 hectare Kissabel Rouge-appelbomen aangeplant in Italië. Ze verwachten dit jaar 300 ton te verkopen en het dubbele hiervan in 2022, waarna de beschikbaarheid in 2023 gegroeid zal zijn tot 900 ton. De in Piëmont gevestigde leverancier Riviora zal volgend jaar ook nog een ander Kissabel Rouge-ras aanplanten.
"Ik denk dat het belangrijk is om de aandacht te vestigen op de zeer unieke smaken, die zich lenen voor een verscheidenheid aan bereidingen en waardoor er voor elk moment van de dag een geschikte Kissabel-appel is," aldus Fabio Zanesco van VIP.
In Frankrijk is Blue Whale-directeur Marc Peyres ook zeer optimistisch over de vooruitzichten van het merk. "We zijn erg blij dat we met deze nieuwe en unieke appelrassen kunnen werken. Ze hebben een verrassende binnenkant, zien er goed uit en smaken heerlijk."
Voor meer informatie: