Grote binnenlandse vraag naar Vietnamese pomelo leidt tot exportdruk

Vorig seizoen was de oogstopbrengst van de Vietnamese pomelo als gevolg van ongunstig weer aanzienlijk gedaald. Sinds afgelopen september was er veel vraag naar het fruit, maar nu het Vietnamese Nieuwjaar voor de deur staat, worden de pomelo's, en vooral de Hồ Lô"-pomelo, zeer snel afgezet en is er een tekort aan producten op de markt.

Anna van True Fruits: "De Hồ Lô"-pomelo is als de gewone pomelo, maar er staan letters op. De letters staan voor geluk en goede wensen voor een voorspoedig nieuw jaar. Behalve de Hồ Lô"-pomelo maken de plaatselijke consumenten tijdens de Vietnamese Nieuwjaarsperiode ook altijd schalen met vijf stuks fruit. De mensen denken dat elk soort fruit een speciale betekenis heeft. Zo staan pomelo en kokosnoot voor compleet geluk, terwijl dragonfruit en papaja's welvaart betekenen en rode appelen rijkdom. Mensen leggen vijf soorten fruit in één bakje, om een boodschap van hoop op vreugde, voorspoed en geluk te sturen."

"Op dit moment is de pomeloprijs op de binnenlandse markt erg hoog door een aanbodtekort, wat leidt tot druk op onze export. We verwachten dat tegen eind maart de vraag op de binnenlandse markt lager zal zijn en dat we dan meer exportfruit beschikbaar zullen hebben."

Het gebruik van biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal is een groeiende trend in Vietnam. True Fruit heeft voortdurend veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van milieuvriendelijke verpakkingen voor pomelo.

Anna: "Er groeien veel waterhyacinten in het zuidelijke rivierengebied in Vietnam. Veel mensen beschouwen waterhyacinten als een "milieuramp", die problemen veroorzaakt voor het verkeer op waterwegen, de doorstroming op kanalen belemmert, zich opstapelt en zware milieuvervuiling veroorzaakt. Lange tijd wist men niet wat te doen met deze snelgroeiende plant. Pas in 2000 begonnen bedrijven zich over deze plant te buigen en er waardevolle producten van te maken."

"We gebruiken nu waterhyacinten als verpakkingsmateriaal voor pomelo's. Dit bio-afbreekbare materiaal vervangt de traditionele plastic materialen. Waterhyacintverpakkingen zijn erg populair geworden op onze exportmarkt, zoals Japan, Korea, Taiwan, Duitsland en Rusland. Het biologisch afbreekbare verpakkingsmateriaal heeft ons niet alleen geholpen om meer afzet te genereren, maar het heeft ook onze ambachtelijke sector een impuls gegeven."

Op de vraag over de kosten antwoordde Anna: "De waterhyacintzak wordt samen met de pomelo verkocht. De kosten van de zak zijn vrij hoog, ongeveer 4 tot 5 keer hoger dan die van plastic zakken. Maar we willen nog steeds op een milieuvriendelijke manier werken en samen met onze importeurs geloven we dat het gebruik van biologisch afbreekbare verpakkingen in de pomelosector een trend zal worden."

Naast pomelo's exporteert True Fruits ook grote hoeveelheden en een verscheidenheid aan producten zoals kokosnoot, limes, dragonfruit en gember.

Voor meer informatie:
Anna
True Fruits Co., Ltd.
+84 908 260 323
info@truefruitsco.com
www.truefruitsco.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven