In het eerste deel van het citrusseizoen in Spanje was de opbrengst over het algemeen goed maar de maatvoering eerder klein. Bij de Navelina’s en Clemenules was er daarentegen minder fruit voorhanden vanwege de te droge zomer en de te natte herfst door de regens en de dauw.
“Dit tweede seizoensdeel verschilt volledig van het eerste, dat van de Clemenules en de Navelina’s, zowel in maatvoering als qua bruikbare opbrengst. Waar we in de eerste seizoenshelft minder fruit opzij moesten leggen door kwaliteitsproblemen of te kleine maten, kunnen we nu meer dan 90% van het fruit benutten en op de markt brengen. Ondanks de mindere oogst zullen we dus ongeveer hetzelfde afzetniveau op de versmarkt behalen als de afgelopen jaren. Behoudens tegenslagen zullen we citrus kunnen leveren met een heel goede smaakkwaliteit”, zegt Quico Peiró, COO van Grupo Cañamás, dat voor dit seizoen mikt op een afzet van ongeveer 120.000 ton citrus.
De vraag van klanten en consumenten tijdens de maanden september en oktober was goed te noemen en deze trend zette zich ook voort in de eerste twee weken van november. “Maar toen haperde de consumptie ineens als gevolg van de milde temperaturen in Europa en de verhoogde aanvoer met heel wat rassen zoals Oronules, Clemenules, Clemenvilla, Salustiana, Navelina en grapefruits”, herinnert Quico Peiró zich.
Daarenboven zorgde de tweede besmettingsgolf in Europa voor schommelingen in de consumptie als gevolg van de voortdurend wijzigende coronamaatregelen in de verschillende landen. Toch groeide de consumptie van groenten en fruit in Spanje in de maand november met 10% in vergelijking met dezelfde maand van 2019, zo blijkt uit de meest recente gegevens van het Voedselconsumptiepanel van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening. Die toename had veel te maken met het feit dat we meer tijd thuis doorbrengen en we ons bewuster zijn van het nut van een gezonde voeding.
Voorts zijn de telersprijzen voor citrus de afgelopen week aanzienlijk gestegen. “Dat komt omdat bijna al het citrus commercieel benut kan worden. Want als het product goedkoop is, maar je uiteindelijk een heel deel van de gekochte hoeveelheden moet weggooien, dan valt je koopwaar aan het einde van de rit toch duur uit. En wat de afzetprijzen betreft, op dat vlak kunnen we niet anders dan ons aanpassen aan de situatie. Zo hebben we net het eerste seizoensdeel afgesloten waarin we eigenlijk op iets betere prijzen gehoopt hadden. Helaas was er overaanbod en was de vraag iets te beperkt. Laten we hopen dat in dit tweede deel vraag en aanbod beter in evenwicht zijn zodat de markt iets dynamischer kan worden”, zegt Quico Peiró.
Europa, en in het bijzonder Frankrijk, is de grootste afzetmarkt van dit Valenciaanse bedrijf. De belangrijkste reden is de nabijheid. “Dit aspect voegt zeker waarde toe aan ons citrus omdat het zo met een uitstekende kwaliteit op de markt gebracht kan worden, met behoud van alle kwaliteiten, van de boom tot thuis bij de consument. Dankzij ons distributiecentrum op de markt Saint-Charles in Perpignan zitten we dicht op de Franse markt en hebben we een aanknopingspunt met de rest van Europa. Op deze manier kunnen we mooi inspelen op eventuele plotse wijzigingen in de vraag of eisen van de klanten”.
“Europa is onze belangrijkste klant, maar we bieden onze citrus en kaki’s ook al aan op overzeese markten. Op dit moment zijn alle tekens gunstig voor de export naar verre landen. Er zijn geen kwaliteitsproblemen, de smaak is uitstekend en het weer lijkt ons voorlopig te sparen. Met een correcte naoogstbehandeling mag de export geen probleem vormen”, geeft Quico Peiró aan.
Meer concurrentie van derde landen, vooral van Egypte
“De Europese klant kiest duidelijk voor Spaans citrus omdat we een Europese speler op de markt zijn. Dat houdt immers heel veel in op talrijke niveaus, zoals onder andere het respecteren van de normen op het vlak van human resources en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en plastic. Maar ook de pakstations moeten bijvoorbeeld aangepast zijn om de voedselveiligheid te kunnen waarborgen. En daarnaast blijven we een product op de markt brengen met een smaak die in de wereld zijn gelijke niet kent”.
“Egypte is weliswaar zijn citrussector aan het ontwikkelen, maar het doet dat toch enigszins ten koste van zijn Navels. Egypte is nog nauwelijks representatief in die teelt. De groei in Egypte is grotendeels ingegeven door de toename van de consumptie van citrus in Europa. Kijk maar naar Spanje: we zijn de afgelopen jaren niet onder de 3,6 miljoen ton export per jaar gedoken. Hoe dan ook, zolang we ons allemaal moeten houden aan hetzelfde wetgevingskader en dezelfde fytosanitaire beperkingen moeten respecteren, zullen we onze klanten een geweldig product aanbieden dat is aangepast aan hun behoeften. Binnen die krijtlijnen moet de concurrentie zich afspelen, want dat is een gezonde concurrentie”, besluit Quico Peiró.
Voor meer informatie:
Maria Canet
Commerciële afdeling
Cañamás Hermanos, S.A.
Camí Aigua Blanca, SN ·
46780 Oliva (Valencia) - Spanje
Tel: +34 962 852 000
maria.canet@satcv.com
www.canamas.com