Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rooskleuriger toekomst voor Nicaraguaanse telers van rood dragonfruit

Dankzij haar felle kleur, frisse smaak en hoge voedingswaarde is dragonfruit populair als ingrediënt in fruitdranken, smoothies en desserts. Hoewel het fruit doorgaans met de Aziatische keuken wordt geassocieerd, vindt zij haar oorsprong in Midden-Amerika. 

Het in Nicaragua gevestigde agrarische ontwikkelingsbureau Burke Agro hoopt biologisch gecertificeerd Nicaraguaans rood dragonfruit opnieuw bij Europese consumenten te introduceren. Deze soort is sterker gepigmenteerd dan andere soorten en beschikt over talloze gezonde eigenschappen. Nicaragua geldt momenteel als één van de grootste telers van biologisch dragonfruit ter wereld. Om lokale telers te helpen toegang te krijgen tot nieuwe markten, heeft Burke Agro, dat onderdeel is van Sol Oragnica, onlangs besloten om te starten met de export van drie rassen naar Europa: Lisa, Rosa en Orejona. Aangezien dit plan moest worden uitgesteld vanwege de huidige Covid-19-pandemie zal Burke Agro in juni 2021 starten met de export van het biologisch gecertificeerde en GGO-vrije rood dragonfruit naar Europa. 

"De Europese markt is een spannende nieuwe uitdaging voor ons," zegt oprichter en directeur Will Burke. "Het zal tijd vergen om de consument bewust te maken van de toegevoegde waarde van ons fruit ten opzichte van Aziatische dragonfruitrassen. We hopen te kunnen starten met de luchtvrachtverlading van kleine aantallen van zo'n drie tot vier pallets per week. Binnen zo'n drie tot vijf jaar zouden we dan graag samenwerkingen met supermarkten en retailketens ontwikkelen die onze productkwaliteit en milieubewust en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap waarderen."

Dragonfruit, ofwel pitaya, vindt haar oorsprong in Midden-Amerika en werd ruim een eeuw geleden in Azië geïntroduceerd, waar het de naam 'dragonfruit' kreeg. Dit is ook de naam waaronder het fruit in Europa bekend staat maar Burke is van plan om de markt Nicaraguaanse rassen te laten herontdekken, die nog rijker zijn aan gezonde componenten dan de Aziatische tegenhangers. Zo is rood dragonfruit rijk aan ijzer, antioxidanten, B-vitaminen en magnesium. Ook bevat het meer vezels dan de Aziatische rassen, waardoor ook de textuur vaster is. 

Burke legt uit dat het fruit zich niet alleen onderscheidt door haar hoge voedingswaarde. "Het voornaamste verschil wordt gevormd door de betalaïnen die in rood dragonfruit aanwezig zijn," vervolgt hij. "Nicaraguaans dragonfruit is prachtig van kleur met een fuchsiaroze binnen- en buitenkant. Het fruit kan worden gebruikt als basis voor verfstoffen en biedt daarom mogelijkheden om toegepast te worden als voedingskleurstof. Met een beetje rood dragonfruit komt men al een heel eind, bijvoorbeeld om smoothies een aantrekkelijke kleur te geven. Van Aziatisch dragon fruit heeft men 75% meer nodig om hetzelfde roze effect te bereiken."

Burke Agro begon in 2007, toen Burke merkte dat er sprake was van een groeiende vraag naar biologisch en duurzame producten onder consumenten. Onderzoek wees eveneens uit dat kleinschalige teeltbedrijven in Nicaragua niet over de juiste middelen en kennis beschikten om in deze vraag te kunnen voorzien. Burke Agro werd opgericht om deze kloof te overbruggen. "Onze missie is het ondersteunen van microtelers door middel van technische hulp, biologische input en financiële kennis. Momenteel ondersteunen we ongeveer 1.200 microtelers om de omschakeling van de conventionele naar de biologische teelt te maken. Om deze kleinschalige telers toegang tot de wereldmarkt te laten krijgen, koopt en verkoopt Burke Agro hun verse biologische fruit ook, waarbij de nadruk ligt op rood dragonfruit. "De pitaya is een klimaatbestendige plant, die zeer goed bestand is tegen droogte. We moedigen telers daarom aan om zich op dit product te richten als marktgerichte oplossing tegen de armoede en migratieproblemen in de regio."

Burke Agro richt zich in eerste instantie op mensen en de planeet. In 2017 ontving het een B-corporation-certificering. Daarnaast is het bedrijf Fairtrade, bio en HACCP gecertificeerd en werkt het aan het verkrijgen van een GlobalGAP-status. "Ethisch zakendoen maakt onderdeel uit van het DNA van ons bedrijf en de impact van ons biologische programma is duidelijk," legt Burke uit. "Nu telers leren hoe zij de gezondheid van de bodem en hun opbrengsten kunnen verbeteren, wordt hun land winstgevender en zien ook hun kinderen het potentieel ervan."

"Deze interesse in toekomstige generaties is essentieel," vervolgt Burke. "Wereldwijd bedraagt de gemiddelde leeftijd van telers 60 jaar en de jonge generatie heeft geen interesse om het stokje over te nemen. Zij vertrekken liever naar de stad om daar een baan te vinden. Over zo'n 10 tot 15 jaar zal dit een serieus probleem zijn. Er zal een enorme leegte ontstaan wanneer de telers van vandaag ermee stoppen en dat terwijl op de markt de vraag naar duurzaam geteelde en natuurlijke producten alleen maar toeneemt. Bij Burke Agro zijn we van mening dat langetermijninvesteringen de oplossing zijn om ervoor te zorgen dat toekomstige generaties de fruitteelt als een winstgevende optie gaan zien. Momenteel betekent dit dat we kleinschalige teeltbedrijven de middelen bieden die zij nodig hebben en dat we hen helpen toegang te krijgen tot Europese afnemers die geïnteresseerd zijn in biologisch fruit met een transparantie herkomstgeschiedenis."

Lees meer over Burke Agro en andere betrouwbare leveranciers in Midden-Amerika in de brochure Connecting Central America of maak persoonlijk kennis via een virtuele B2B meeting via de event page. U kunt ook contact opnemen of meer informatie verkrijgen via de Burke Agro website, of haar pagina's op FacebookInstagram en LinkedIn.

Burke Agro wordt gepromoot via het Centre for the Promotion of Imports from developing countries (CBI) in het kader van het  Connecting Central America initiative. Dit initiatief wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en wordt gecoördineerd door het  Secretariat for Central American Economic Integration (SIECA).

Voor meer informatie: 
Will Burke
Burke Agro
Email: wburke@burkeagro.com
www.burkeagro.com 

Piet Schotel
Tel: +31 6 53381897
Email: piet@fruitconsultancy.nl  

Publicatiedatum: