Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Job Kuyvenhoven, MovetoCatch

Hoe vind je een nieuwe directeur?

Je bedrijf groeit of je compagnon neemt afscheid, gaat met pensioen of op wereldreis. Wat zijn je opties dan? Ervaring leert dat de werving- en selectieprocedure van een directie of MT-lid een behoorlijke uitdaging kan zijn. Want wat is belangrijker, de klik of kennis van de branche? Of is het juist de ervaring als manager en directeur?

Job Kuyvenhoven (links) en Jan Wetter

Job Kuyvenhoven is matchmaker en directeur van MovetoCatch Recruitment & Careers in Monster. Kuyvenhoven is nu 15 jaar actief in de werving en selectie en staat sinds 2013 aan het roer van zijn eigen bureau dat actief is op het gebied van tuinbouw, AGF, techniek, management, directie, logistiek en handel. Als het gaat om ontwikkelingen in recruitment, signaleert hij dat er vanuit bedrijven vaak dezelfde vragen komen als het gaat om versterking van de directie. In onderstaande geeft hij wervingstips voor deze specifieke doelgroep. Hij wijst op drie zaken die afwijken van een gangbaar wervings- en selectietraject, persoonlijke zaken die meespelen en keuzes die gemaakt moeten worden.

"Allereerst is het aantal kandidaten dat geïnteresseerd is in deze functies, groot. Groter dan normaal.  Managementfuncties zijn gewild en er wordt veel over gepraat. Dus het gaat snel rond in het netwerk. Je zult dus veel reacties krijgen vanuit jouw eigen netwerk en zelfs daarbuiten. Gevraagd en ongevraagd. Bedenk hoe je hiermee omgaat."

"Tweede belangrijke verschil is het leidinggevend aspect. Wat voor een leider zoek je? Vaak is het de uitdaging die persoon binnen te halen die beschikt over de juiste competenties én meer dan anders, is het van belang dat de persoonlijkheid matcht met de organisatie en de medewerkers. Is het iemand die in staat is te verbinden of beroept de nieuwe directeur zich op zijn of haar strepen?"

"Derde aandachtspunt is dat je meer dan bij welke functie ook dient te kijken naar wat de persoon toevoegt aan je organisatie én naar wat er teniet gedaan wordt, als je hem of haar binnenhaalt. Te vaak zien bedrijven belangrijke medewerkers vertrekken als het ‘niet klikt’. Want nieuwe skills en kennis zijn geweldig, maar als de chemie ontbreekt dan kan er soms meer schade ontstaan dan dat er nieuwe opdrachten binnenkomen."

"Naast deze drie aandachtspunten gaan er ook persoonlijke zaken spelen. Het uitbreiden van je managementteam brengt je dichter bij jezelf, zeker als je als leider werkzaamheden wil gaan delegeren. Dat maakt een wervings- en selectietraject behoorlijk spannend. Om de juiste persoon te vinden voor de functie, is het slim om vooraf voor jezelf (of als directieteam) een aantal vragen te beantwoorden, cruciale vragen als: zoek je een leider die beter is dan de huidige leider, misschien iemand die beter dan jij is in het bouwen aan een organisatie? Wens je een manager die de organisatie naar een hoger plan tilt of wens je een leider die juist rust brengt in roerige tijden? Welke kennis en ervaring zoek je? En een heel belangrijke, vaak onderschatte vraag: hoe wil je dat je organisatie er over een jaar uitziet met het nieuwe directielid in de gelederen? Omschrijf je doelen en dromen. Als het hierover gaat is er maar één gouden tip: ga voor de klik, ga voor de chemie. Want alleen als de klik er is, zit (ten) je nieuwe directeur, jouw bestaande medewerkers en jezelf lekker in je vel. Die ‘fit’ is een belangrijke voorwaarde om lange tijd in goede en slechte tijden te kunnen samenwerken."

Voor meer informatie:
MovetoCatch
Vlotlaan 408
2681 TV Monster
www.movetocatch.nl

Publicatiedatum: