Tholen - In de markt voor importtomaten verliezen de Spaanse tomaten steeds meer terrein aan Marokko. Dat vertelt Ger Kingma van Hagé International. "Het aandeel Spaanse tomaten wordt jaarlijks minder. Tomaten zijn nou eenmaal een budgetartikel, om mee te gaan met prijsniveau stappen veel mensen over op het Marokkaanse product."
"En waar er in vroegere jaren nog wel eens minderwaardig werd gedaan over de kwaliteit van de Marokkaanse tomaten, heeft men de laatste jaren een forse inhaalslag gemaakt. Het zegt wel wat dat men vrijwel permanent aanwezig is op de Engelse markt, dat lukt echt niet met een kwalitatief inferieur product. Het enige waar het in Marokko nog weleens aan schort zijn de sociale certificeringen, die heeft niet elke exporteur. Overigens werken wij alleen samen met leveranciers die wel over deze certificaten beschikken."
Het huidige importtomatenseizoen heeft volgens Ger te kampen met de nodige uitdagingen. "Vanaf het begin van het seizoen zijn de tomaten veel te goedkoop. De retailafzet blijft doorlopen, maar de hele vrije markt is ontwricht en dat verstoort de handel behoorlijk. En je kunt nou eenmaal niet alle rassen en maten aan de retail kwijt. Het zijn niet allemaal B-tomaten, de rest moet ook verkocht worden. Voor de telers is dat een zorgelijke tendens, de eisen worden alleen maar strenger, maar het is niet zo dat daar automatisch een vergoeding tegenover staat."
Voor meer informatie:
Ger Kingma
Hagé International
Tel: 0180-657702
[email protected]
www.hage-international.nl