Update Brits isolement

Britse supermarkten vrezen tekorten verse groenten en fruit als isolatie nog langer duurt

Tholen - De Franse en Britse regering lijken een akkoord te hebben bereikt om het vrachtverkeer tussen Engeland en Frankrijk weer te herstarten. De grenzen werden van de week gesloten vanwege de aanwezigheid van een mogelijk gemuteerd coronavirus dat besmettelijker is.

Dat berichtte de BBC vanochtend. De nieuwszender baseerde zich op bronnen binnen de Franse regering. De details zijn echter nog niet bekend. Eerder kwam Johnson ook al met het plan om bij alle vrachtwagenchauffeurs die terug naar het Europese vasteland willen een wattenstaafje in de neus te steken om ze te testen op corona. Wie negatief is, mag vertrekken. Of dit plan onderdeel is van het akkoord is nog niet helemaal duidelijk.

TLN berichtte op haar site dat de blokkade van Engeland naar Frankrijk vanaf morgen 23 december wordt opgeheven. Dat komt overeen met de vastgestelde 48 uur blokkade eenzijdig afgekondigd door de Franse regering die in de late avonduren vandaag zal aflopen. 

Wel naar binnen maar niet naar buiten?
Al meer dan 24 uur is de grens tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gesloten. Je komt als vrachtwagenchauffeur wel in maar het is onzeker of je er ook nog uit komt. gisteren liep het aantal stilstaande trucks op de toegangsweg richting de haven van Dover op tot 945 wachtende vrachtwagens en het is de verwachting dat het aantal alleen nog maar verder oploopt als er niets aan de situatie verandert. Andere bronnen spreken zelfs van 1500 vrachtwagen die vaststaan in de regio van Kent (Folkstone en Dover). De NOS ging gisteren langs bij Freight Line Europe (vanaf minuut 5:35) om te zien hoe ze daar met de situatie om gaan

Journalisten liepen langs de trucks om een reactie op te vangen van de chauffeurs. Die was overal hetzelfde: ‘we willen thuis zijn voor de Kerstdagen’. Chauffeurs op het continent krabben zich dan ook twee keer achter de oren voordat ze zich aan de oversteek wagen. TLN en GroentenFruit Huis adviseerden gisteren dan ook om alleen nog ongeleid transport op de boot te zetten en geen chauffeurs meer. Enkele uitzonderingen daar gelaten. Sommige exporteurs gaven aan dat hun lading door de beperkte houdbaarheid niet kan wachten op een Britse chauffeur. De lading moet gelijk van de boot af naar bestemming. Een retourticket van de ferry is dan het enige waar ze op kunnen terugvallen. 

Capaciteit ferries onvoldoende om alles op te vangen
Gisteren werd al door de branches in het VK opgeroepen dat het niet nodig was voor de Britten om in paniek te raken, er is nog genoeg op voorraad wat betreft levensmiddelen. Ook Johnson probeerde in een persconferentie de situatie te nuanceren aangezien 80% van alle aanvoer nog altijd op de normale manier binnenkomt. Maar de ferries vanuit Belgische en Nederlandse havens kunnen het wegvallen van de Eurotunnel en de dienst Dover-Calais niet goed maken. “Doordat de tunnel dicht is komt er veel vraag naar de veerdiensten tussen Nederland en Engeland,” merkt ook Joost van der Voort, commercieel directeur van Quality Produce International. “Het is passen en meten maar tot op heden krijgen we alles nog weg.”

De supermarkten Sainsbury en Tesco lieten weten dat dit niet langer moet duren of er ontstaan straks mogelijke nijpende tekorten aan verse groenten en fruit. 80% van het fruit en ruim de helft van alle groenten komt immers van het continent. Zo vrezen de supermarkten vooral tekorten aan citrus, bloemkool, broccoli en sla. Voor overige levensmiddelen worden geen tekorten verwacht. Schotse zalm en lamsvlees dreigen zelfs te bederven nu dat niet naar het continent kan.

Vliegverbod Zuid-Afrika 
Op 22 december heeft de Nederlandse regering naast een vliegverbod vanuit Groot-Brittannië ook een vliegverbod ingesteld voor Zuid-Afrika vanwege het gemuteerde virus. 

Bron: FD, NOS, Trouw, Bloomberg, BBC, Reuters, ITV

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven