Wim Janssen, Port International

"Alles im Griff!"

In de rubriek ‘Het woord is aan de klant’ heeft het ZON magazine ditmaal een gesprek met Wim Janssen, die bij het op Fresh Park Venlo gevestigde bedrijf Port International verantwoordelijk is voor de inkoop van groenten en fruit.



De traditie van de familie Port in de internationale vershandel gaat terug tot 1875, waarmee het bedrijf dus ruim 145 jaar importervaring heeft. In eerste instantie richtte het bedrijf zich uitsluitend op de import van bananen. Dat werd verbreed naar zuidvruchten en tropisch fruit. In de loop der jaren kwamen daar achtereenvolgens fairtrade-producten bij alsmede groente. Inmiddels staat de vijfde generatie van de familie Port aan het roer en is Port International nog steeds een echt handelsbedrijf, met ruim vijftig medewerkers op het hoofdkantoor in Hamburg . Voor de activiteiten in Nederland is een jaar of vijf geleden Port International Dutch Growers opgericht toen het bedrijf zich in Venlo vestigde.

Inkoper Wim Janssen (57) uit Venlo is wat je noemt gepokt en gemazeld in de AGF-handel. Nadat hij meteen na de middelbare school op het diploma van zijn moeder korte tijd bloemen had verkocht bij een tankstation, ging hij aan de slag op het veilingterrein. ‘Vanaf 1977 als vakantiewerker en sinds 1983 in vaste dienst, waarbij ik tussen toen en nu in diverse functies bij verschillende bedrijven heb gewerkt, waaronder vele jaren bij Langfruit. In 2017 kwam er een moment dat ik me realiseerde dat áls ik nog een keer een nieuwe stap wilde maken, ik daar vanwege mijn leeftijd niet meer te lang mee moest wachten. En precies op datzelfde moment kwam deze baan bij Port International voorbij’, zo trapt Wim het gesprek af.

Bemiddeling
Wim is bij Port verantwoordelijk voor de inkoop van Nederlands en Belgisch product, en koopt vanuit die hoedanigheid met grote regelmaat in bij ZON. ‘Hoofdzakelijk op bemiddelingsbasis, want de klok gebruiken we eigenlijk alleen maar als we moeten bijkopen omdat we te weinig hebben. We kopen vooral paprika, trostomaten, snacktomaten en pruimtomaten. In onze bedrijfsvoering hebben we hier geen eigen loodsen en doen we zelf geen logistiek, maar wordt het product bij de leverancier geladen en gaat dit eerst naar de geconditioneerde ruimte van onze logistieke dienstverlener Wolter Koops hier op Fresh Park Venlo. Van hieruit wordt het product verder gecommissioneerd’, zegt Wim. Hij koopt alleen kant en klaar product in, dus als een klant bijvoorbeeld geflowpackte snacktomaten wil dan gaat Port dat flowpacken niet zelf doen maar koopt gereed product. Port profileert zich in toenemende mate ook met de vermarkting van klimaatneutraal product onder de naam BE CLIMATE, waar steeds meer vraag naar ontstaat. ‘We zijn ook echt actief aan het kijken om dat verder uit te breiden, dus als er telers zijn die op dat gebied interessante producten hebben, dan nodig ik ze van harte uit om te komen praten’, aldus Wim.

Aan welk soort klanten levert Port zoal? ‘Hoofdzakelijk retail, zo is bijvoorbeeld Aldi Duitsland een grote klant. Je kunt je dus voorstellen dat het hier niet om twee of drie palletjes gaat maar echt om grote hoeveelheden. Ik heb net weer de weekprogramma’s gemaakt en dan zie je dat we van hieruit toch zo’n negentig pallets snacktomaten per week doen. Onze werkwijze is zo dat we eerst product verkopen en dan pas gaan kopen.’ Ter informatie: enkele jaren geleden had Port een jaaromzet van ruim 250 miljoen euro en het bedrijf groeit nog steeds: jaarlijks met zo’n tien procent. Net als veel andere bedrijven die de retail als klant hebben, heeft ook Port dit jaar ervaren dat corona voor de verkoop van groenten en fruit in de supermarkt tot omzetstijging heeft geleid.

Wim heeft voor zijn inkoop bij ZON met meerdere verkopers te maken. Hoe werkt dat? ‘Ik kan niet anders zeggen dan dat ik met alle commerciële mensen bij ZON heel goed door een deur kan. Ze kennen me vanuit mijn vorige banen al jarenlang en weten dat ik iemand ben die eerlijk handelt en geen spelletjes speelt. Als wij melden dat een paar colli uit een bestelling niet goed zijn, dan zíjn ze ook echt niet goed en gaan we dat aantal niet ophogen om meer vergoed te krijgen. Als je op die basis van vertrouwen en in een open communicatie met elkaar werkt, krijg je volgens mij niet snel problemen. Als ik graag wil dat iets anders gaat, dan meld ik dat bij jullie en dan wordt het eigenlijk altijd wel opgelost. Zo hadden we laatst een dingetje met gedetailleerde creditnota’s voor zes colli, waarbij een aparte creditnota kwam voor fust en voor sorteerkosten, en daar werden ze bij ons op de administratie in Hamburg een beetje gek van. Dat heb ik bij ZON besproken en het is vervolgens keurig opgelost.’

Duits
Port International is een Duits familiebedrijf. Merkt Wim in het werken met Duitsers een cultuurverschil met hoe het in een Nederlands bedrijf gaat? ‘Nee, eigenlijk niet. Het is in elk geval bij Port niet heel erg formeel, ik kan de algemeen directeur gewoon met zijn voornaam aanspreken.’ Hoe kijkt Wim terug op zijn eerste drie jaar bij Port en het van daaruit klant zijn bij ZON? ‘Ik moet gewoon zeggen dat het allemaal wel zo’n beetje loopt zoals ik het graag zie en ik ben dan ook eigenlijk best een tevreden man. Hier is ‘alles im Griff’, zoals de Duitsers dat zeggen’.

Bron: ZON Magazine


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven