Vliegende start Egyptisch aardbeienseizoen met sterke vraag

De start van het aardbeienseizoen is zeer positief geweest voor de Egyptische telers. Hoewel men dacht dat de pandemie en de bijbehorende lockdowns een negatief effect zouden hebben op het seizoen, lijkt de vraag in plaats daarvan alleen maar te zijn toegenomen. Griekse aardbeien werden gezien als de belangrijkste concurrentie, maar een Egyptische exporteur beweert dat ze hiertegen zijn opgewassen, omdat de Egyptische aardbeien aan de verwachting van de importeurs voldoen.

Aanvankelijk dacht men dat het aardbeienseizoen uitdagend zou zijn met het oog op de pandemie. Volgens Emy Mohamed, exportspecialist bij de Egyptische exporteur van versproducten Green Tiba, hadden ze echter een goede start van het seizoen: "Het aardbeienseizoen begint meestal begin november en loopt tot eind maart. Dit seizoen gaat het eigenlijk veel beter dan we oorspronkelijk hadden verwacht. We dachten dat we met veel vraag- en aanbodproblemen te maken zouden krijgen als gevolg van de heersende pandemie en gedeeltelijke lockdowns in veel landen. We waren echter verbaasd over de grote vraag en de enorme vooraf bestelde volumes die ons in staat stelden om het eerste Egyptische aardbeienmerk te zijn op verschillende markten zoals de Russische markt."

"Om de toegenomen vraag naar Egyptische aardbeien in het Verre Oosten, Europa en Azië bij te houden, heeft Green Tiba ook haar teelt verhoogd. In vergelijking met vorig seizoen zijn we getuige van een intense exporttoename van onze aardbeien. Deze veelbelovende start van het seizoen belicht de mogelijkheden voor de komende periode. De maten worden met de dag beter evenals de kwaliteit om aan de wereldwijde kwaliteitsnormen te voldoen. De teelt van verschillende aardbeivariëteiten, zoals Sensation aan het begin van het seizoen en vervolgens Fartuna en aansluitend Festival, die momenteel aan de gang is, stelt ons op dit moment in staat om een brede marktbasis te bezetten."

"De vraag op de Russische, Maleisische, Singaporese, Britse en Duitse markt is aanzienlijk gestegen. Sinds het begin van het seizoen zijn er verschillende zendingen op deze markten afgeleverd en de goede samenwerking maakt deze nog steeds tot de belangrijkste markten voor ons," zegt Mohamed.

Mohamed maakt zich minder zorgen over andere concurrerende teeltlanden, omdat Marokko zich op andere markten richt en Green Tiba de prijzen die de Grieken voor hun producten vroegen kon weerstaan. "Egyptische aardbeien zijn een zeer sterke en superieure concurrent in het internationale veld. Bovendien zijn de markten waarop we ons richten niet de doelmarkten voor bijvoorbeeld Marokko. Over concurrentie gesproken, aan het begin van het seizoen werden de Griekse producenten als concurrenten beschouwd, maar door een goed begrip van de marktbehoeften, professionele logistieke coördinatie en het leveren van premium kwaliteit, is Green Tiba erin geslaagd om zich te onderscheiden van de concurrentie," besluit Mohamed.

Voor meer informatie:
Emy Mohamed
Green Tiba Group
+20 1020 8016 44
Sales@greentiba.com
www.greentiba.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven