Duitse consument nog niet weg van vers gesneden groenten en fruit

In 2020 steeg de Duitse consumentenaankoop van voorbewerkte verse groenten weliswaar licht, maar er is nog geen sprake van een grote doorbraak van deze categorie. In tijden van corona koopt de Duitse consument vooral meer onbewerkte groenten en fruit dan vorig jaar. Dit liet Wilco van den Berg zien in zijn presentatie donderdag 17 december tijdens het webinar 'Blik op de Duitse conveniencemarkt', georganiseerd door Oost Nederland/Jochem Wolthuis onder het programma GO4EXPORT.

Helft huishoudens koopt bewerkt
Op jaarbasis wordt door Duitse huishoudens zo'n €400 miljoen uitgegeven aan voorbewerkte verse groenten en fruit. Het gaat hierbij vooral om gesneden sla. Het aandeel gekocht gewicht voorbewerkte groenten binnen het totaal verse groenten, bedraagt maar 2%. In Nederland gaat het om een aandeel van 25%. Het aandeel, in uitgaven uitgedrukt, bedraagt 5% tegen 36% in ons land. In Nederland koopt bijna elk huishouden regelmatig voorbewerkte groenten, terwijl bij onze oosterburen meer dan de helft van de huishoudens nooit voorbewerkte groenten koopt. Vers gesneden fruit is in Duitsland met een volume-aandeel van nog geen 0,5% heel laag. 

Minder kookgroenten
Er is een verschil in consumptie tussen Nederland en Duitsland binnen de groentecategorie. Zo eet de Duitser minder soep en kook-/wokgroenten, maar meer sla en saladegroenten (tomaat, komkommer, paprika) dan de Nederlander. Tomaat, komkommer en paprika zijn in Duitsland goed voor 35 procent van de totale huishoudelijke aankoop van groenten, terwijl het in Nederland om 22 procent gaat. In de afgelopen drie jaar bleef het percentage kopende huishoudens van voorbewerkte groenten in Duitsland stabiel. Dit betekent dat er geen nieuwe kopers zijn bijgekomen. Het imago van voorbewerkte groenten is niet goed zoals blijkt uit een consumenten-onderzoek van een paar jaar terug. Zo zijn er onder de consument twijfels over de meerwaarde, is er sprake van een slecht geweten bij toepassen voorbewerkte groenten en is er een zeker gebrek aan vertrouwen.

Diepvries wint terrein
Naast ontwikkelingen in vers ging het webinar in op de ontwikkelingen van diepvries en groenteconserven. In 2019 werd door Duitse huishoudens €666 miljoen uitgegeven aan diepgevroren groenten, een stijging van 4 procent ten opzichte van voorgaand jaar. Aan groenteconserven besteedden Duitse huishoudens zo'n €1,5 miljard, maar grote winnaar is nog altijd het verssegment met €7,5 miljard in 2019.

Bron: GroentenFruit Huis


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven