ABC Fresh GmbH: "Er is nauwelijks sprake van euforie op de markt"

"Basisproducten doen het dit jaar ook voor de feestdagen beter dan exoten"

Sinds enkele weken is in Europa het seizoen van druiven van overzee in volle gang. De overgang van Europese druiven naar druiven van overzee ging met horten en stoten en de kerststemming is er nog niet echt bij de consumenten, merkt men bij ABC Fresh, gevestigd in Hamburg en Den Hoorn.

Het seizoen maakte al meteen een ongebruikelijke start: "Normaal gesproken kan er altijd goed in worden geschat tot wanneer de Europese partijen op de markt zijn. Dit jaar werd de overstap naar producten van overzee door enkele klanten naar week 45 verplaatst, uiteindelijk waren er op dat moment echter nog steeds druiven uit Italië op de markt." Het was weliswaar geen probleem om het aanbod te verkopen, maar de prijzen leden er echter wel onder: "Door de marktsituatie konden onze telers in Brazilië en Peru helaas geen toereikende prijzen behalen.“

Inmiddels zijn er ook druiven uit Namibië op de markt: "Namibië is doorgaans al vanaf begin december op de markt vertegenwoordigd. Dit jaar zien we echter een vertraging. De hoofdaanvoer verwachten we halverwege volgende week. De vertraging had voor een klein gat in de markt gezorgd, maar desondanks was de markt niet bereid om de prijzen bijpassend te verhogen." 

Het zal vermoedelijk tot in de achtste kalenderweek van het nieuwe jaar duren eer de Indische druiven Duitsland bereiken. De telers daar rekenen vanwege het weer op een vertraging van circa twee weken: "Tot nu toe hebben de boerenprotesten in India nog geen afzienbare invloed op de logistiek. We hopen natuurlijk dat dat zo blijft!"

Corona verpest de kerststemming
Normaal gesproken is exotisch fruit bijzonder populair in de periode voor kerst – in 2020 is de vraag hiernaar vanwege corona eerder ingetogen: "De consumenten concentreren zich meer op de basisproducten, daarbij zijn exoten minder populair. Rond de feestdagen zijn producten zoals mango's of kersen van overzee doorgaans zeer populair, maar dat is dit jaar niet het geval" Natuurlijk is er nu, nog zo'n tien dagen voor kerstavond, nog ruimte voor een opleving: "Ik geloof er eerlijk gezegd echter niet meer in. Er is nauwelijks sprake van euforie op de markt.“

Minder plastic
Een onderwerp dat bij ABC Fresh ondanks de coronacrisis nog steeds veel aandacht krijgt, is de verpakkingsdiscussie: "Minder plasticverbruik is nog steeds hét thema. Daarom werken we met onze telers aan oplossingen voor het milieu. Hiervoor hebben we zelfs ons team vergroot, om ons uitgebreid bezig te kunnen houden met de overstap op en zoektocht naar zinvolle alternatieven. Onverpakt is niet altijd een oplossing, maar soms kan het gewoon anders verpakt worden. Deze druk voelen we vanuit ons bedrijf, maar ook vanuit onze klanten“, luidt het afsluitend.

Voor meer informatie:
ABC Fresh GmbH
Lippeltstr. 1, 20097 Hamburg
T: +49 (40) 30 70 96 80
F: +49 (40) 30 70 96 89
M: info@abcfresh.de 
W: www.abcfresh.de  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven