Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Noorse supermarktketens aangeklaagd wegens prijsafspraken

Helft van Britse consumenten at meer AGF in eerste lockdown
Uit nieuw onderzoek van IGD blijkt dat de consumptie van verse groente en fruit in de eerste Britse lockdownperiode is gestegen. Het onderzoek laat zien hoe de levensmiddelensector door de pandemie significante mogelijkheden heeft gekregen om consumenten over te halen om meer AGF te nuttigen. Ongeveer 83% van de ondervraagde consumenten hebben de manier waarop ze boodschappen plannen, aanschaffen en maaltijden bereiden in de eerste lockdown aangepast. 51% geeft aan meer groente en fruit te eten. De bevindingen van IGD zijn gepubliceerd in het laatste Appetite for Change-rapport. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 2.000 Britse consumenten in de periode van september en oktober van dit jaar.
Bron: igd.com 

Spanje: Mercadona verbetert eigen duurzaamheid
Mercadona heeft een aantal plannen geïntroduceerd voor investeringen op de lange termijn op het gebied van logistiek. Tegelijkertijd focust de retailer zich voortdurend op het verbeteren van de eigen duurzaamheid. Zo wordt het plasticverbruik verlaagd via het 6.25-plan, terwijl ook leveranciers op dit gebied innoveren om zo beter tegemoet te komen aan de eisen van de consument. In de periode van 2021 tot 2025 wordt door Mercadona € 1 mld geïnvesteerd in de logistieke capaciteiten van de retailgroep. In 2020 werd al € 200 mln geïnvesteerd. In 2021 wordt de investering uitgebreid met nog eens € 300 mln. Aan het einde van 2021 zullen de logistieke centra in Alicante, Granada, Valencia en Sevilla worden verbeterd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

China: JD.com werkt met Better Life aan joint venture in Hunan
De Chinese e-commerce-gigant JD.com zet via een dochteronderneming een nieuwe joint venture op in samenwerking met Better Life Commercial Chain Share. De joint venture breidt het supermarktmerk 7Fresh uit in de zuidelijke provincie Hunan. De financiering komt voor een deel van het dochterbedrijf Suqian JD Jiapin Trade Company Limited, dat met RMB 30,6 mln (€ 3,8 mln) een aandeel van 51% zal nemen. Het overige belang van 49% komt in handen van Better Life, dat RMB 29,4 mln (€ 3,7 mln) zal investeren. De joint venture zal opereren onder de naam Changsha 7Fresh.
Bron: kr-asia.com 

Noorse supermarktketens aangeklaagd wegens prijsinflatie
De drie grootste supermarktketens van Noorwegen gaan mogelijk van de nationale mededingingsautoriteit boetes krijgen van in totaal NOK 21 mld (€ 2,0 mld). Norgesgruppen, Coop en Rema 1000 hebben samengewerkt op een manier die mogelijk heeft geleid tot prijsinflatie, zo meldt het overheidsorgaan. Als blijkt dat de drie ketens zich hier inderdaad schuldig aan hebben gemaakt, zal de totale gecombineerde boete de hoogste zijn die ooit door de Noorse mededingingsautoriteit werd uitgeschreven.
Bron: reuters.com 

VK: One Stop van start met Deliveroo vanuit 200 winkels
De dochteronderneming One Stop van Tesco gaat bij 200 van zijn 700 buurtwinkels gebruik maken van Deliveroo. De keten volgt daarmee het voorbeeld van andere grote buurtwinkelmerken zoals Co-op en McColls, gezien online thuisbezorging door de pandemie een steeds grotere rol is gaan spelen in het Britse supermarktlandschap. Door de capaciteiten voor thuisbezorging uit te besteden aan externe bedrijven zoals Deliveroo kan One Stop snel en makkelijk toegang vinden tot online retailkanalen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

OMV Petrom en Auchan Romania openen eerste vestiging van nieuwe keten
De Roemeense pompstationketen OMV Petrom en de Roemeense dochteronderneming van Auchan, Auchan Retail Romania, hebben samen de eerste locatie van MyAuchan geopend bij een Petrom-station in het westen van Boekarest. In totaal moeten 400 buurtwinkels bij pompstations volgens het MyAuchan-format worden geopend. Het project van de twee bedrijven moet aan de hand van een investering van € 50 mln in 2024 worden voltooid.
Bron: romania-insider.com 

Australië: Metcash meldt sterk eerste halfjaar
Metcash heeft de resultaten van het eerste halfjaar gepubliceerd. In de periode tot 31 oktober steeg de omzet van Metcash met 12,3% tot AU$ 8,0 mld (€ 5,0 mld). In alle categorieën van het bedrijf was sprake van toenames in omzet. Het segment voor levensmiddelen steeg qua omzet met 9,5% tot AU$ 4,8 mld (€ 3,0 mld). De sterke groei werd bereikt ondanks het verlies van zakelijke relaties met Drakes in Zuid-Australië in september 2019 en met 7-Eleven in augustus van dit jaar. Als de impact van dit verlies van klandizie buiten beschouwing zou worden gelaten, zou de groothandelaar de omzet van zijn levensmiddelensegment met 16,3% toe hebben zien nemen. De supermarktomzet steeg met 14,6% tot AU$ 4,1 mld (€ 2,6 mld).
Bron: retailanalysis.igd.com 

Miljardair Xavier Niel overweegt bod op Franse supermarktketen
De miljardair Xavier Niel overweegt volgens anonieme bronnen om met een speciaal hiervoor opgericht bedrijf een bod te plaatsen op het Franse supermarktnetwerk Grand Frais. Het bedrijf heeft de naam 2MX Organic SA. Volgens de anonieme bronnen wil Xavier Niel 2MX Organic gebruiken om het moederbedrijf van Grand Frais, Prosol, over te nemen. Onlangs verkreeg 2MX Organic door middel van een beursgang in Parijs een kapitaal van € 300 mln. 
Bron: bloomberg.com 

Amerikaanse online supermarktsector heeft met 2022 omzet van US$ 82,0 mld
Uit nieuwe statistieken van IGD blijkt dat het online segment van de Amerikaanse supermarktsector met 2022 een marktaandeel zal bereiken van 5%. De waarde van dit marktsegment zal dan neerkomen op US$ 82,0 mld (€ 67,0 mld). De nieuwe prognose van IGD laat zien hoe de groei van het online supermarktsegment in een stroomversnelling is gekomen. Eerder ging IGD er nog van uit dat deze omvang pas rond 2025 zou worden bereikt. De nieuwe prognose komt overeen met de recente resultaten van retailers en de reacties die IGD heeft gekregen. In 2020 is het online segment met ongeveer 91,5% gegroeid.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: geautomatiseerde rijdende supermarkt van start met beta-test
Het bedrijf Robomart is onlangs in Californië van start gegaan met de beta-test van een rijdende geautomatiseerde supermarkt. Lokale inwoners kunnen de app van Robomart downloaden en op deze manier in aanmerking komen voor een uitnodiging. De app geeft de gebruiker een knop waarmee de rijdende winkel een halt toe wordt geroepen. De klant kan vervolgens zelf de benodigde boodschappen uitkiezen, die verder automatisch via de app worden verrekend.
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon koopt terrein voor distributiecentrum in San Francisco
Amazon heeft in San Francisco een stuk grond gekocht voor een nieuw te bouwen distributiecentrum van 47.380 vierkante meter. Het terrein werd door Amazon overgenomen voor US$ 200 mln (€ 163,3 mln) en is onderdeel van een groter vastgoedproject. Dit vastgoedproject is sinds 2018 in ontwikkeling en was aanvankelijk gepland voor rond de 58.000 vierkante meter aan kantoorruimte.
Bron: socketsite.com 

Nielsen breidt marktonderzoek naar Amerikaanse online retail uit Nielsen heeft meer informatie gepubliceerd over de uitbreiding van Nielsen Global Direct, een tak van het bedrijf dat zich volledig richt op het in kaart brengen van de Amerikaanse online retailsector. Het belang van deze sector is in 2020 door de pandemie sterk toegenomen. Nielsen Connect heeft daarom nauwkeurig onderzoek verricht naar het hedendaagse online en offline consumentengedrag. Binnen de VS hebben verbeteringen van de werkwijze van het ePanel van Nielsen Global Connect ervoor gezorgd dat beter zicht is ontstaan op de Amerikaanse online marktplaats. Het ePanel registreert wekelijks 700.000 online transacties en geeft inzicht met betrekking tot meer dan 800 retailers verspreid over 200 categorieën.
Bron: prnewswire.com 

Publicatiedatum: