Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thijs de Jong, Pumpkings

“Pompoen profiteert van gezond imago op de markt”

Tholen – De pompoen lijkt te profiteren van de opkomende vraag bij de consumenten naar meer gezonde producten dit jaar. Daarmee is het volgens Thijs de Jong, samen met compagnon Bastiaan Blok eigenaar van Pumpkings, een echt ‘coronaproof’ product.

Toen Thijs en Bastiaan 8 jaar geleden begonnen op een stuk van 0,2 hectare in de Flevopolder nabij Swifterbant was het gebruik van de pompoen als groente nog helemaal niet zo bekend als nu. “Toen we ermee begonnen dacht ik ook dat je het alleen kon gebruiken om er pompoensoep van te maken,” vertelt Thijs. “Maar in de afgelopen jaren is de pompoen standaard geworden in het eetpatroon van veel consumenten. Je kan er ook eindeloos veel kanten mee op, is een goede vleesvervanger en past in de gezondheidstrend die dit jaar door het coronavirus een extra boost heeft gekregen. We zijn dan ook dit jaar gegroeid naar 40 hectare aan pompoenen. Het Grootste deel Hokkaido (95%) die zich vanzelf verkopen op de markt. De overige 5% bestaat uit Kabocha-pompoenen.”

“Hoewel de afzet naar de foodservice door de omstandigheden dit jaar minder is, verdienen we dat dubbel en dwars terug uit de afzet naar de retail en groothandel. Alleen een klein experiment is door de sluiting van de horeca in het water gevallen. We hadden vorig jaar namelijk voor het eerst de Crown Prince ingezaaid, een grijze pompoen met oranje vruchtvlees. Een typisch horecaproduct dat je echter niet zo snel in de supermarkt kunt afzetten. Je moet immers weten wat je ermee kunt doen. Een consument die een grijze pompoen ziet liggen neemt dat niet snel mee.”

“De teelt was echter minder dit jaar. De droogte in het voorjaar in combinatie met een extreem lage luchtvochtigheid heeft gezorgd voor een vertraging in de groei van onze pompoenen en dat is eigenlijk doorheen de rest van het jaar niet meer goed gekomen. We kijken daarmee aan tegen een reductie in de oogst van 20% maar dat zorgt op zijn beurt dus voor hogere prijzen per pompoen. Bovendien is de kwaliteit dit jaar uitstekend.”

De pompoenen worden na de oogst bewaard in kisten in gecondi-tioneerde opslag, waarna ze worden gewassen gesorteerd en verpakt. “Op deze manier kunnen we pompoenen verkopen op de markt van september tot aan maart, daarna richten we ons op het nieuwe seizoen. Dat is een bewuste keuze geweest om ons volledig te focussen op dit hele proces en niet op jaarrond levering. We zien dat dit ook gewaardeerd wordt bij onze klanten. We leveren de pompoenen niet alleen op de Nederlandse markt maar gaan ook richting Scandinavië, Duitsland en Groot-Brittannië.” Maar voor de laatste bestemming kan straks alles anders worden in het nieuwe jaar. Thijs maakt zich daar echter niet al te veel zorgen over. “Ik heb er vertrouwen in dat de pompoenen ook na Nieuwjaar hun weg naar het VK blijven vinden. Bovendien kunnen ze tegen enige vertraging aan de grens omdat ze minder bederfelijk zijn dan bijvoorbeeld bloemen en planten.”

Voor meer informatie:
Thijs de Jong
Pumpkings
Tarpanweg 25
8255 RT Swifterbant
T: +31 (0) 6 30 69 85 47
E: info@pumpkings.nl    
W: www.pumpkings.nl