Chinese importfruitmarkt herstelt zich geleidelijk aan na pandemie

Sinds eind april zijn de horeca en de winkelketens in China weer open, en ook trekt de consumptie weer aan. Zowel de exporteurs van overzeese als binnenlandse importeurs zijn tevreden over de verbeterende situatie en hebben vertrouwen in de marktsituatie voor de tweede helft van het jaar.

Hoe zal de markt zich gedragen na de Covid-19 epidemie? En wat is de trend van de importfruitsector in China? We hebben een aantal bedrijven geïnterviewd die actief zijn op de Chinese markt en hebben enkele markttrends in de importfruitsector voor de nabije toekomst samengevat.

Hortifrut China
"Ondanks onze 12 jaar ervaring in China, waren we, toen de uitbraak van Covid-19 eind januari begon, erg bezorgd en wisten we niet waar de markt naartoe ging. Maar we zijn erg blij dat de Chinese autoriteiten de pandemie effectief onder controle hebben met proactieve maatregelen, dat de markt zich gestaag herstelt en dat het consumentenvertrouwen weer aantrekt," zegt Lucas Rosello van Hortifrut China.

Hortifrut China

Jiaxing Yuehao
Jiaxing Yuehao is een Chinese fruitimporteur die gevestigd is in de groothandelsmarkt van Jiaxing. Volgens bedrijfsleider Wei Yuyou is de algemene import van verschillende soorten fruit, waaronder citrus, avocado's, appelen en meer recentelijk blauwe bessen, sinds mei gestaag toegenomen in de Jiaxing-groothandel. Ook het komende kersenseizoen lijkt veelbelovend.

E-commerce en collectieve inkoop de nieuwe trend
Tijdens de epidemie bleven consumenten liever thuis dan dat ze naar de winkels gingen om hun boodschappen te halen, wat de elektronische handel heeft gestimuleerd. Veel fruitbedrijven meldden dat hun online-verkoop ten minste verdubbeld is ten opzichte van vorig jaar. Naast individueel inkopen is ook collectief inkopen in de gemeenschap een trend geworden. Volgens een online-platform hebben bedrijven uit de gemeenschap deze kans aangegrepen om de markt van versproducten te betreden. Communautaire beheersagentschappen verzamelen bestellingen van diverse huishoudens en bestellen grote hoeveelheden online. Het online-bedrijf levert dan de producten aan de gemeenschap, en de kleine ondernemers leveren de individuele bestellingen bij elk appartement af."

Online verkoop wordt populairder.

Fresh-Key: Meer aandacht voor de cold supply chain sector
Onlangs is het coronavirus ontdekt op een paar soorten bevroren zeevruchten. De lokale autoriteiten passen strenge maatregelen toe; de producten worden na aankomst in de havens vaker en strenger gecontroleerd. Een Chinese dataloggerfabrikant Fresh-Key heeft sinds augustus een verkoopstijging gezien. Tina Sun, de bedrijfsleider, legt uit: "Handelsbedrijven zijn meer aandacht gaan besteden aan het cold supply chain management. Enerzijds moeten ze voldoen aan de strenge metingen van de General Administration of Customs China (GACC). Aan de andere kant gaan burgers minder vaak naar supermarkten en zijn ze meer online gaan kopen. E-commerce platforms distribueren vaak versproducten in batches met behulp van koelwagens. Ze moeten het logistieke proces strikt controleren om te garanderen dat de bederfelijke producten aan elk huishouden worden geleverd zonder verminderde versheid."

Tina Sun van Fresh-Key geeft uitleg over het Online Tracking System.

SVA Fruits: Chinese consumenten betalen meer maar kopen minder
Hoewel de markt zich gestaag herstelt, veranderen Chinese consumenten hun koopgedrag en zijn ze bereid meer te betalen voor betere kwaliteit. Max Leiva is de operationeel directeur van de toonaangevende Zuid-Amerikaanse fruitexporteur SVA Fruits. "In de afgelopen maanden hebben we een trend gezien dat consumenten fruit in kleinere hoeveelheden kopen, maar met een hogere kwaliteitsvraag. Mensen zijn bereid een hogere prijs te betalen voor premium fruit, waarbij de voedselveiligheid een prioriteit is. Ze geven de voorkeur aan verpakte producten met informatie erop over de herkomst van het product. Geïmporteerd fruit van lage kwaliteit wordt verrassend langzaam op de markt verkocht.

Max Leiva verwacht dat dit in de nabije toekomst een markttrend zal blijven. "De markt zal minder ruimte overlaten aan leveranciers met producten van slechte kwaliteit. De Chinese marktvraag naar en de perceptie van geïmporteerd fruit van de consument zal naar een hoger niveau worden getild."

Blauwe bessen van SVA in Chinese supermarkten

Mr. Avacado: Meer soorten fruit en meer volume toegelaten tot Chinese markt
In de afgelopen jaren heeft een groeiend aantal fruitvariëteiten toestemming gekregen voor export naar China, en de import van elke variëteit vertoont een significant stijgende trend. "Neem bijvoorbeeld avocado: Colombiaanse, Filipijnse, Dominicaanse en Californische avocado's hebben allemaal toestemming gekregen voor export naar de Chinese markt. De samenwerking tussen de autoriteiten heeft een cruciale rol gespeeld en wij geloven dat er meer nieuwe fruitsoorten op de Chinese markt zullen verschijnen. Door de enorme marktvraag naar en het toegenomen bewustzijn van de consument van nieuwe soorten geïmporteerd fruit, groeit deze import gestaag per jaar," zegt Duan Xian van Mr. Avacado, een Chinese avocado-importeur.

Een promotiecampagne van Mr. Avacado in de supermarkt.

Fruit Max China: Hoge normen vereist
Hoewel China zich openstelt voor meer soorten fruit van verschillende oorsprong, zijn de lokale autoriteiten nog steeds zeer streng voor de productienormen in de bedrijven van herkomst. "Neem bijvoorbeeld de Nederlandse Conference peer, de exportstandaard naar China is een van de hoogste van alle andere exportbestemmingen."

Teeltbedrijven moeten aan bepaalde eisen en beperkingen voldoen om hun producten te kunnen verzenden. "We kunnen zeggen dat de peren die naar China worden verscheept van de hoogste kwaliteit zijn," zegt Jaap Pees, manager van FruitMax China. "Samen met de telers zijn wij ook blij en trots te zien dat deze hoge kwaliteitsnormen van onze Nederlandse peren worden gewaardeerd door de importeurs en de Chinese consumenten. Peren zijn ook het enige Nederlandse fruit dat tot nu toe naar China kan worden geëxporteerd."

Jaap Pees van Fruit Max China in een Nederlandse perenboomgaard

RK Growers Italy: Noodzakelijk om de Chinese cultuur te kennen
Een paar jaar geleden was geïmporteerd fruit erg duur en moeilijk te vinden in Chinese winkels, maar deze markt groeit zo snel en heeft steeds meer exporteurs aangetrokken. Aan de andere kant heeft de Chinese markt ook bijzondere kenmerken. Alleen het leveren van de producten is niet genoeg, bedrijven moeten de bedrijfscultuur, marktkenmerken en het gedrag van de consument kennen om te slagen in deze markt.

"China is een markt die ongelooflijk dynamisch is en vol potentieel. We staan nog maar net aan het begin van deze spannende reis, en we hopen onze expansie in deze enorme markt voort te zetten met de steun van onze partners en klanten," vat Kevin van RK Growers Italy het kort samen.

Italiaans fruit in Chinese supermarkt

Voor meer informatie:
Lucas Rosello (Hortifrut): Irosello@hortifrut.com
Wei Yuyou (Jiaxing Yuehao): leo_wei@jxyuehao.com 
Tina Sun (FreshKey): tina@fresh-key.com
Max Leiva (SVA Fruits): max@svafruits.com 
Duan Xian (Mr. Avacado): duan.xian@mr-avocado.com 
Jaap Pees (FruitMax China): jaap@fruitmaxchina.com  
Kevin Au Yeung (RK Grower Italy): kevin.auyeung@rkg.it


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.