Jakob Van Poucke & Steven Beuselinck, Luik Natie

“Het nieuwe vrieshuis gaat 22.000 extra palletplaatsen bieden voor diepgevroren-AGF”

Tholen – Begin 2019 opende Luik Natie een nieuwe coldstore. Een kleine twee jaar later staat de opening van een nieuw vrieshuis op de planning. “In de tweede week van januari is het vrieshuis gereed om pallets te ontvangen”, vertellen Jakob Van Poucke en Steven Beuselinck van Luik Natie. Het vrieshuis wordt de grootste in de haven van Antwerpen en biedt plaats aan 22.000 europallets. “We hadden al 6.000 palletplaatsen in ons oude vrieshuis, maar omdat we eigenlijk uit ons jasje zijn gegroeid, hebben we besloten om een nieuw en ultramodern vrieshuis te bouwen.”


Jakob Van Pouche in het nieuwe vrieshuis

“Eén van de grootste voordelen van het vrieshuis is de ligging. De reistijd tussen de belangrijke containerterminals en Luik Natie is slechts 15 minuten. Vanwege de korte reistijd naar de terminals kunnen de closure-tijden gemakkelijk gehaald worden en dat is ideaal voor export van grote volumes containers. Daarnaast kan onze locatie ook makkelijk gebruikt worden als hub, omdat de ligging zo centraal is. Tevens ligt Luik Natie kort bij de Nederlandse grens, waardoor ook Nederlandse bedrijven goed gebruik kunnen maken van het vrieshuis. Zo liggen Breda (67 km), Rotterdam (102 km) of Den Bosch (137 km) allemaal niet zo heel erg ver verwijderd van het nieuwe Antwerpse vrieshuis”, vertelt Steven.


Het vrieshuis in aanbouw

80 containers per dag
Het nieuwe vrieshuis bestaat uit een voorhal met 12 laad- en losdocks, een sluizensysteem en drie vriescompartimenten. “We kunnen per shift gemiddeld 80 containers laden en/of lossen. De pallets die gelost worden krijgen een RFID-tag en worden op een loopband gezet waar ze kunnen gewikkeld en gewogen worden. Daarna gaan de pallets door de sluizen naar de vriescellen en worden nog eens extra gecontroleerd, dat gaat allemaal automatisch. In de vriescellen rijden 3 tot 6 reachtrucks die de pallets op de juiste plaats zetten. De beweegbare stellingen in de vriescellen zijn 16 meter hoog en het systeem werkt als een apothekerskast. Dankzij de RFID-technologie, die alle interne stappen van de pallets volgt, weet het systeem precies welke pallets er aan komen. Op basis hiervan openen de beweegbare stellingen reeds automatisch terwijl de reachtruck pallets oppikt van de loopband. Wanneer de reachtrucks bij de juiste stelling zijn aangekomen, staat deze al open, dit levert per dag een flinke tijdswinst op en vermijdt op termijn heel wat zogenaamde ‘lege meters’ met de reachtrucks”, zegt Jakob.


Automatisch lossysteem

-22 graden Celsius
De temperatuur in de nieuwe coldstore zal rond -22 graden Celsius liggen. Ideaal voor diepvriesgroenten en -friet, diepvriesaardappelproducten, vlees en vis. “Binnenkort wordt het mogelijk dat klanten real time hun voorraad kunnen inzien. Dit willen we in toekomst ook verder uitwerken zodat klanten straks zelf kunnen aangeven welke referentie ze willen ophalen. Daarnaast bieden we ook ruimte voor layerpicking van meer dan 300 verschillende referenties en hebben we in de voorhal een automatische lossysteem geïnstalleerd voor bulkproducten. Deze manier van lossen gaat een stuk sneller en efficiënter dan met de hand. Het lossysteem is verbonden met een scanner die allerhande etiketten kan lezen en identificeren. Zo kunnen per lossing tot vier verschillende referenties onderscheiden worden en bouwt de machine zo per referentie perfecte pallets op die ook nog eens gewikkeld, gewogen en gelabeld worden”, aldus Steven.

Reachtrucks
“Voor het werk in de vriescellen investeren we ook zwaar in de aanschaf van nieuwe reachtrucks”, leggen Jakob en Steven uit. “Deze hebben een masthoogte van 12,5 meter om bij de bovenste producten in de stellingen te komen. Daarnaast zijn de trucks helemaal verwarmd, waardoor het werk aangenaam blijft voor de chauffeurs. De reachtrucks zijn energiezuinig, omdat we naar 100% Co2-neutraal streven. Dit is enkel het logische gevolg van onze eerdere groene stappen. We hebben al een eigen windmolen op het terrein, zonnepanelen en op het terrein is een grote batterij geïnstalleerd die energie kan capteren.”

Brexit
De naderende Brexit zal weinig nadelige gevolgen hebben voor Luik Natie. “Onze huidige klanten doen via ons voorlopig niet zo heel veel zaken met Groot-Brittannië, maar wij kunnen bij een Brexit wel een meerwaarde bieden door middel van een short sea-oplossing. Er staan nu al lange files bij Calais en straks als Brexit echt gaat gebeuren dan verwachten we dat de files alleen maar zullen toenemen. We zijn ervan overtuigd dat veel klanten binnenkort een deel van hun goederen zullen verschepen via shortsea containers want vanuit Antwerpen worden maar liefst 10 reeferdiensten shortsea aangeboden naar het Verenigd Koninkrijk. Op deze manier helpen we onze klanten de mogelijkheid te creëren om de binnenkort verplichte inspecties (douane en voedselveiligheid) te verleggen naar bijvoorbeeld Liverpool, Tilbury, Hull of Belfast. Daar worden de goederen dan met een beperkt tijdverlies gekeurd en overgeladen op koeltruck om de final miles zonder verder fileleed af te leggen. Nu legt iedereen nog stockbuffers aan in het Verenigd Koninkrijk in afwachting van de Brexit. Maar zodra alle koeltrucks straks vast komen te zitten in de files rondom Calais en Dover, gaat niemand nog weten hoe het verder moet. We zijn er van overtuigd dat dit een mooie oplossing kan zijn voor de problemen die we straks krijgen”, besluiten Steven en Jakob.


Bananen in de coldstore van Luik Natie

Voor meer informatie:
Jakob Van Poucke
Steven Beuselinck
Luik Natie
Kruipin haven 1145 
9130 Kallo – België
+32 3 561 63 14
jakob.vanpoucke@luiknatie.be  
+32 3 561 63 55
steven.beuselinck@luiknatie.be  
www.luiknatie.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven