Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Christian Hencke (FFC GmbH)

"Goede verscheidenheid aan rassen en groot verkooppotentieel voor Zuid-Afrikaans steenfruit"

Het Zuid-Afrikaanse seizoen van steenfruit start dit jaar weliswaar met lichte vertraging, maar er wordt desondanks een goede verkoop in de Duitse handel verwacht. "Tot aan kerst en de jaarwisseling zou het aanbod nog een beetje krap kunnen zijn, maar vanaf de eerste week van januari werden zal de handel in hoogwaardig, voorgerijpt steenfruit echt goed van start kunnen gaan", zegt Christian Hencke, gespecialiseerde importeur en directeur van het bedrijf FFC Fresh Fruit Company GmbH uit Hamburg.

Door het actuele, koele voorjaarsweer in Zuid-Afrika start het seizoen dit jaar circa 10-12 dagen later. Volgens de huidige informatie (stand: eerste verladingen in week 47-48) moet men aan het begin van het seizoen op een beperkte hoeveelheid steenfruit rekenen, aldus Christian. "We zullen 29 procent minder abrikozen en 41 procent minder nectarines hebben. Bij pruimen daarentegen zal het percentage bij de start van het seizoen daarentegen zo'n 85 procent boven het niveau van vorig jaar liggen, maar wel pas in de week van kerst."

Rechts:
Rode pruimen van het ras Flavour Fall

Rijkelijke oogst & normale verkoop verwacht
Christian benadrukt dat deze productschaarste slechts de eerste seizoensfase - ongeveer tot aan de jaarwisseling - betreft. Daarna zullen er grotere hoeveelheden op de markt arriveren: "De winter in het land van oorsprong was optimaal voor de groei van het steenfruit, waardoor we in z'n algemeenheid op een rijkelijke oogst en een goede productkwaliteit rekenen. Bovendien is de markt schoongeveegd: Italië is compleet door haar voorraden heen. Nu hebben we fatsoenlijke prijzen nodig, zodat er een continue goederenstroom geschapen wordt." Volgens de actuele verwachtingen zullen de prijzen bij al het steenfruit ongeveer op het niveau van vorig jaar komen te liggen, luidt het. 

De coronapandemie is alomtegenwoordig en houdt ook FFC bezig, bevestigt Christian. Maar de uitwerkingen op de steenfruitmarkt zijn eerder gering. "Tijdens de eerste lockdown moesten we onze premiumlijn in de retail noodgedwongen stilleggen. Na een korte, flinke afzetstijging heeft de markt zich dan weer genormaliseerd. In de huidige situatie rekenen we op een normale verkoop, des te meer omdat de retailprogramma's vergeleken bij vorig jaar ongewijzigd zijn gebleven."


Links: verpakte Green Red pruimen, rechts: Honey Punch pruimen

Verscheidenheid aan rassen helpt de steenfruitmarkt vooruit
FFC hoort reeds sinds enkele jaren tot de vooraanstaande leveranciers op het gebied van steenfruit van overzee. Het bedrijf uit Hamburg heeft zich ten doel gesteld om de relatief nieuwe productcategorie door middel van voorgerijpte producten en kwalitatief hoogwaardige rassen vooruit te helpen. "Ons rassenprogramma wordt continu verder ontwikkeld. Relatief nieuwe rassen zoals zoals Black Pearl, Flavour Fall en Honey Punch hebben zich inmiddels succesvol weten te vestigen. Vooral bij onze klanten in de groothandel zien we een hoge acceptatie van nieuwe steenfruitvariëteiten. In de retail gaat het daarentegen langzamer, daar gaat de positionering van nieuwe rassen met een langere aanloopperiode gepaard."


Royal Glo nectarines

Bovendien zijn de ideeën van de retail deels nauwelijks realiseerbaar. "De retail wil reeds met kerst grote hoeveelheden hoogwaardig steenfruit aanbieden, hoewel de eerste echte goede rassen op zijn vroegst vanaf midden januari op de markt komen. Hierin zien we nog de behoefte voor ons als importeur om informatie te verstrekken." In plaats daarvan investeert men bij voorkeur in nieuwe late rassen. "Vooral bij de pruimen zijn er inmiddels zeer goede rassen die we tot in mei aan kunnen bieden."

Rijping en verpakking
Aantrekkelijk verpakte producten in ready-to-eat kwaliteit zijn de sleutel tot het marktsucces. "Daarom rijpen we de producten ter plaatse, zodra ze per schip bij ons zijn aangekomen. Aansluitend worden de producten duurzaam verpakt, uitsluitend in kartonnen schaaltjes en herbruikbare kratten. Dit loont zich en wordt gewaardeerd.


Gele pruimen van het ras Afrigold

Niet alleen bij steenfruit hechten we veel waarde aan duurzame verpakkingen, maar ook bij druiven. Al onze producten van overzee worden voor de losse verkoop in papieren zakken verpakt. Bij de 500 gram schaaltjes worden er uit Zuid-Afrika uitsluitend kartonnen schaaltjes geïmporteerd die reeds 75% in het land van oorsprong geflowpackt zijn. Hiermee wordt zo'n 80% plastic bespaard.


Ook Zuid-Afrikaanse druiven worden in duurzame verpakking geleverd.

Voor meer informatie:
Christian Hencke
FFC Fresh Fruit Company GmbH
Oberhafenstraße 1
Fruchthof, 2. Stock
D – 20097 Hamburg
Tel.: +49 40/32 52 97 – 28 / – 29
Fax.: +49 40/32 52 97 31
E-mail: info@freshfc.de    
www.freshfc.de     

Publicatiedatum: