Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Asda maakt fiscale resultaten over 2019 bekend

Maxima Latvija SIA benoemt Tomas Rupšys tot nieuwe CEO
Maxima Grupė heeft bekend gemaakt dat Tomas Rupšys is aangesteld als nieuwe CEO van de tak van het bedrijf in Letland, Maxima Latvija SIA. Ook is hij lid geworden van de directie van Maxima Grupė UAB. De CEO en voorzitter van de raad van bestuur van Maxima Grupė, Mantas Kuncaitis, zei blij te zijn met de komst van Tomas Rupšys. "Hij heeft ruime ervaring in retail in verschillende Europese markten", aldus de directeur.
Bron: esmmagazine.com 

Indonesië: Matahari-keten sluit aan bij Tokopedia
De beursgenoteerde retailer Matahari Putra Prima (MPPA) heeft zich met zijn winkelnetwerk aangesloten bij het e-commerceplatform Tokopedia. De samenwerking met Tokopedia moet leiden tot meer online omzet en tot een manier om te compenseren voor het verlies aan winkelverkeer door de pandemie. Voor alle 23 vestigingen van MPPA zijn op Tokopedia webwinkels opgezet, waaronder voor de winkels Foodmart, Hyfresh, Hypermart en Primo. Volgens MPPA-directielid Danny Kojongian vormen online kanalen nu 8% van de totale omzet van het bedrijf. Met 2021 moet dit aandeel zijn verhoogd tot 15%.
Bron: thestar.com.my 

Australië: Harris Farm Markets opent winkel in Brisbane
Op 16 december opent Harris Farm Markets een nieuwe vestiging in Brisbane. Het familiebedrijf Harris Farm Markets keert daarmee terug naar de oorsprong van de onderneming. De nieuwe locatie bevindt zich namelijk exact op dezelfde plek die 30 jaar geleden eerder ook al in handen van Harris Farm was. De nu in New South Wales gevestigde supermarktketen maakt daarmee zijn rentree in de markt van Queensland.
Bron: medianet.com.au 

Amazon begint zakelijke online betaaldienst in VAE
Amazon is in de Verenigde Arabische Emiraten van start gegaan met een online betaaldienst voor het bedrijfsleven. Eerder werden in dezelfde regio al vergelijkbare diensten opgezet door Apple, Samsung en Alibaba. Met Amazon Payment Services kunnen ondernemingen online betalingen accepteren waarbij klanten gebruik kunnen maken van zowel internationale als lokale betaalmethodes. Klanten kunnen bij aangesloten bedrijven in termijnen betalen. Naast in de VAE zal de betaaldienst ook beschikbaar zijn in Libanon, Jordanië en Egypte.
Bron: gulfnews.com 

China: Missfresh krijgt investering van 2 mld yuan
De Chinese online supermarkt-startup Missfresh krijgt een kapitaalinjectie van CNY 2 mld (€ 251,9 mln). Het geld is afkomstig van verschillende overheidsinstanties in Qingdao. Missfresh is opgericht in 2014. Het online retailplatform levert via een geïntegreerde leveringsketen en een netwerk aan kleine logistieke centra dagelijkse benodigdheden aan consumenten, zoals groente, fruit, zuivel en vlees.
Bron: techinasia.com 

VK: Asda maakt fiscale resultaten over 2019 bekend
De Britse supermarktketen Asda heeft zijn financiële resultaten over het jaar 2019 bekend gemaakt. De resultaten hebben betrekking op alle activiteiten van Asda, waaronder ook bij distributiecentra en online kanalen. Over het fiscaal jaar 2019 behaalde de supermarktketen een omzet van £ 22,9 mld (€ 24,8 mld). De like-for-like-omzet daalde met uitsluiting van de omzet van brandstof en veranderingen in BTW met 0,8%.
Bron: corporate.asda.com 

China: Suning.com introduceert nieuw online platform
Suning.com, dat eigenaar is van Carrefour China, is in december van start gegaan met het nieuwe e-commerceplatform Yunwang Wandian. Yunwang Wandian is met een investering van CNY 6 mld (€ 755,8 mln) opgezet als een afgesplitst retailplatform, met Suning.com als moederbedrijf. De investering is afkomstig van de investeringsbedrijven Shenzhen Capital Group, SenseRobot Management, Ningbo Xianshi Enterprise Management en Central China Asset Management. De waarde van Yunwang Wandian wordt geraamd op US$ 3,8 mld (€ 3,1 mld).
Bron: retailanalysis.igd.com 

India: "Flipkart en PhonePe hebben ruimte voor andere investeerders"
Flipkart en PhonePE, twee Indiase dochterondernemingen van Walmart, hebben volgens het bestuur van Walmart ruimte over voor meerdere investeerders. Meer financiering zou op verschillende manieren plaats kunnen vonden, onder andere door middel van een beursgang. Walmart heeft in 2018 ongeveer 77% van het online retailplatform Flipkart overgenomen voor een bedrag van rond de US$ 16 mld (€ 13,2 mld).
Bron: reuters.com 

Canada: Dollarama heeft meer winst in derde kwartaal
Dollarama Inc. had in zijn derde kwartaal een meer winst in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Het Canadese bedrijf heeft aangegeven een bonus voor zijn werknemers uit te keren als beloning voor al het werk dat zij tijdens de pandemie hebben moeten verrichten. Ook wordt meer dividend aan aandeelhouders uitgekeerd. Eerder dit hadden medewerkers van Dollarama nog felle kritiek op hun werkgever, omdat er te weinig aan veiligheid werd gedaan in distributiecentra. Ook wilden de werknemers dat de tijdelijke loonsverhoging van aan het begin van de pandemie langer werd doorgezet. In het derde kwartaal behaalde Dollarama een omzet van CA$ 1,06 mld (€ 684,5 mln). In dezelfde periode van vorig jaar stond de omzet op CA$ 947,6 mln (€ 611,9 mln). Hoewel het winkelverkeer door het coronavirus meer werd beperkt, namen de uitgaven van consumenten per winkelbezoek ook toe.
Bron: canadiangrocer.com 

Instacart voorspelt trends voor 2021
Instacart, dat als online supermarktplatform in heel Noord-Amerika actief is, heeft in een nieuw rapport een prognose gegeven over de verwachte trends van 2021. Het "New Year, New Cart" 2021 Grocery Trends-rapport combineert een grondige analyse van de eigen statistieken met een enquête die namens Instacart door The Harris Poll is gehouden onder 2.050 Amerikaanse consumenten. Het rapport meldt vijf belangrijke veranderingen in consumentengedrag, voorkeuren in retail en de houding naar levensmiddelen vanuit de klant. Veel van de veranderingen zijn te herleiden tot de gevolgen van COVID-19.
Bron: prnewswire.com 

Publicatiedatum: