Duitsland: HelloFresh stelt resultatenverwachting positief bij
HelloFresh heeft in de afgelopen periode sterke resultaten behaald, mede wegens de toegenomen vraag naar online kanalen door de pandemie. Als gevolg van deze sterke omzet heeft het bedrijf zijn resultatenverwachting voor het fiscaal jaar 2020 positief bijgesteld. De winstgroei werd aanvankelijk geraamd op 95% tot 105%. Dit is nu aangepast naar tussen de 107% en 112%.
Bron: hellofreshgroup.com
Zweden: ICA krijgt minder winstmarge door nieuw online kanaal
ICA Gruppen zal door de implementatie van twee nieuwe online kanalen in het huidige en het komende jaar een licht negatief effect zien op de winstmarges. ICA zet nieuwe en verbeterde ecommerce-platforms in voor zowel klanten als supermarkten. Ook wordt een geautomatiseerd distributiecentrum in gebruik gekomen, waarmee uitsluitend online bestellingen worden verwerkt. In een verklaring meldt ICA dat de winstmarges in 2021 met 0,1% zullen afnemen en in 2022 met minder dan 0,1%.
Bron: uk.reuters.com
VK: Asda breidt samenwerking met Uber Eats uit
Asda heeft zijn samenwerking met Uber Eats uitgebreid naar 100 vestigingen verspreid over het Verenigd Koninkrijk. Aanvankelijk konden boodschappen via Uber Eats alleen besteld worden bij 25 Asda-winkels, in het kader van een pilotproject tijdens de afgelopen zomer. Het assortiment van Asda op het platform van Uber Eats bestaat uit 350 merk- en huismerkproducten. Consumenten kunnen via Uber Eats de boodschappen bestellen op dezelfde manier als dat ze een maaltijd van een restaurant zouden bestellen. De bestelling wordt samengesteld door Asda-medewerkers, terwijl de koerier die de boodschappen aan huis bezorgt namens Uber Eats werkt.
Bron: insidermedia.com
Albert Heijn en Selecta breiden samen AH To Go uit
Albert Heijn werkt samen met Selecta Nederland om de keten van het kleine winkelformat AH To Go verder uit te breiden. Selecta heeft onder het merk FOODIE een aantal kleine winkels, die het assortiment van Albert Heijn door middel van verkoopautomaten in kantoren aan zullen bieden.
Bron: kantarretailiq.com
VK: Tesco slaat voorraad op wegens Brexit-risico's
Tesco heeft aangegeven een voorraad aan levensmiddelen op te slaan in verband met de gevolgen van een No Deal-Brexit. De supermarktketen is bang voor schaarstes en prijsstijgingen als gevolg van de Brexit. Met name importfruit en andere versproducten die niet in het Verenigd Koninkrijk worden geproduceerd vormen een probleem, gezien deze slechts met moeite lang bewaard kunnen blijven in de logistieke centra van de keten.
Bron: thenational.scot
Nieuwe Hema-eigenaren hebben financiering bijna rond
De eigenaren van de supermarktketen Jumbo, de familie van Eerd, hebben in samenwerking met het investeringsbedrijf Parcom een overeenkomst met drie grote Nederlandse banken gesloten voor het financieren van de overname van Hema. Volgens het Financieel Dagblad is deze lening echter een stuk lager dan dat de kandidaten voor de overname eigenlijk hadden gewild. ABN Amro, ING en Rabobank leveren samen € 200 mln, waar Parcom en de familie Van Eerd eerder hadden gerekend op € 300 mln. De geplande lening moet nog door iedere afzonderlijke bank worden goedgekeurd. Deze goedkeuring zou in principe nog voor de deadline van de geplande overname kunnen worden afgegeven.
Bron: retaildetail.eu
Rusland: O'Key Group mag beursgang in Moskou maken
De Russische O'Key Group heeft toestemming gekregen voor een beursgang in Moskou met zijn global depositary receipts (GDR's). Het bedrijf verwacht dat de GDR's per 14 december op de beurs kunnen worden verhandeld. De retailgroep is sinds 2010 met zijn GDR's actief op de beurs van Londen, wat met de activiteiten in Moskou verder niet zal veranderen.
Bron: esmmagazine.com
Ahold Delhaize zet kredietfaciliteit op voor duurzaamheid
Ahold Delhaize heeft een doorlopende kredietfaciliteit van € 1 mld opgezet voor ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Door de nieuwe kredietfaciliteit wordt een ouder vergelijkbaar initiatief uit 2015 opnieuw gefinancierd. De kredietfaciliteit geldt als een belangrijke mijlpaal voor Ahold Delhaize. Het initiatief geeft aan in hoeverre het bedrijf zich richt op innovaties op het gebied van gezondheid en duurzaamheid, zoals ook hier te lezen is.
Bron: aholddelhaize.com
VS: UNFI heeft meer omzet in eerste kwartaal door nieuwe leden
United Natural Foods Inc. (UNFI) heeft in het eerste kwartaal tot 31 oktober een netto omzet behaald van US$ 6,67 mld (€ 5,5 mld), Jaar op jaar gezien is dat een toename van 6%. In dezelfde periode van het vorige fiscaal jaar werd een omzet gegenereerd van US$ 6,3 mld (€ 5,2 mld). De omzetgroei kwam tot stand dankzij verschillende strategische initiatieven en een aantal nieuwe retailers die zich bij UNFI hebben aangesloten.
Bron: supermarketnews.com
Canada: meer marktaandeel voor Empire in tweede kwartaal
De Canadese retailgroep Empire heeft in zijn tweede fiscale kwartaal een netto winst behaald van CA$ 0,60 (€ 0,39) per aandeel. Bij het supermarktsegment van de bedrijvengroep kwam de winst neer op CA$ 162,8 mln (€ 105,1 mln), waar dit in dezelfde periode van vorig jaar nog CA$ 127,9 mln (€ 82,6 mln). Zodoende betreft dit een winsttoename van jaar op jaar 27,3%.
Bron: empireco.ca
Amerikaanse online retailomzet op US$ 8 mld in november
De Amerikaanse online retailsector wist in november een omzet te behalen van US$ 8,1 mld (€ 6,7 mld). 60,1 mln Amerikaanse huishoudens plaatsten in deze maand gemiddeld 2,8 bestellingen per huishouden. Dit blijkt uit een rapport van Brick Meets Click en Mercatus. Volgens een enquête van de twee marktonderzoeksbureaus vond 73% van de online omzet plaats door middel van afhaal- en bezorgdiensten. 83% van de consumenten die van online retail gebruik hadden gemaakt hebben aangegeven dit in de nabije toekomst opnieuw te doen.
Bron: supermarketnews.com
VS: Giant Co. breidt pilotprogramma met Flashfood uit
Giant gaat het pilotprogramma met Flashfood verder uitbreiden, nadat dit in de lente van het afgelopen jaar met succes werd ingezet bij vier filialen in Lancaster, Pennsylvania. Het Flashfood-platform wordt deze maand geïmplementeerd bij 33 andere winkels. Door middel van Flashfood kunnen klanten tegen lagere prijzen versproducten en andere boodschappen bestellen, waarvan de houdbaarheidsdata bijna zijn verstreken.
Bron: progressivegrocer.com