Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GS1:

"In nieuw DC Bleiswijk heeft Hoogvliet nadrukkelijk gekozen voor automatisering"

Stap voor stap neemt Hoogvliet in Bleiswijk een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum in gebruik. Cruciaal voor een vlekkeloze operatie is de wijze waarop pallets worden aangeleverd. Mede dankzij de GS1 richtlijnen en een intensieve voorbereiding van twee jaar ondervindt Hoogvliet relatief weinig problemen. Jan van Rijn van Hoogvliet: "Het niveau van leveranciers is hoog, maar we moeten nog wel wat slagen maken.”

Het nieuwe distributiecentrum vervangt de bestaande operatie in Alphen aan den Rijn. Daar beschikte Hoogvliet over meerdere distributiecentra die onvoldoende capaciteit en efficiëntie boden voor de toekomst. In Bleiswijk heeft Hoogvliet nadrukkelijk gekozen voor automatisering.

“Hoogvliet loopt graag voorop en streeft naar structureel lage operationele kosten. Dan kom je vanzelf uit op automatisering”, verklaart Jan van Rijn. De manager supply chain & ramp up van Hoogvliet heeft voor de ingebruikname een jaar uitgetrokken. “Het deel voor droge kruidenierswaren is inmiddels volledig operationeel, evenals de crossdock-operatie. Met de afdeling voor zuivel, vleeswaren en maaltijden zijn we halverwege. Volgend jaar zijn als laatste de AGF-, vlees- en diepvriesproducten aan de beurt.”

Pallets met binnenkomende goederen worden nu automatisch ingeboekt en opgeslagen in het palletmagazijn. Als een supermarkt moet worden bevoorraad, worden de benodigde pallets eerst ontstapeld, waarna de goederen in de juiste volgorde op rolcontainers worden gestapeld. Als de vormen en formaten van de goederen dat toelaten, wordt dit hele proces geautomatiseerd uitgevoerd. “Behalve lagere kosten leidt dit ook tot efficiëntie in de bevoorrading van supermarkten. En we hebben nu meer ruimte om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen, bijvoorbeeld rond e-commerce”, stelt Van Rijn,

GS1 richtlijnen voor aanlevering
Automatisering en mechanisering stelt eisen aan de wijze waarop leveranciers hun goederen aanleveren. In samenwerking met foodretailers in Nederland, België en Frankrijk heeft GS1 daarover richtlijnen opgesteld. Die geven onder meer aan wat de kwaliteitseisen voor pallets zijn, hoe die moeten worden gestapeld en waar het GS1 label moet zitten.

“Eigenlijk hadden we die richtlijnen al, alleen luistert het nu allemaal nauwer. Neem een pallet waarbij de goederen iets overhangen. In een manueel dc levert dat minder problemen op en hebben we een medewerker die een en ander kan corrigeren. In een geautomatiseerd distributiecentrum hebben we die mogelijkheid niet. De contouren van de pallets moeten binnen de afgesproken marges blijven om verstoringen te voorkomen.”

Bij ontvangst en inslag van goederen speelt het GS1 label en het GS1 verzendbericht een sleutelrol. Van elke binnenkomende pallet wordt automatisch de lengte, breedte, hoogte en het gewicht gemeten en de kwaliteit gecontroleerd. Vervolgens scant het systeem de serial shipping container code (SSCC) op het verzendlabel en wordt het bijbehorende verzendbericht (DESADV) erbij gezocht. Alleen als de geconstateerde afmetingen en het gewicht overeenstemmen met de inhoud van het verzendbericht, kan de pallet automatisch worden ingeslagen in het palletmagazijn. Als het systeem een afwijking constateert, moet de pallet manueel worden gecontroleerd. “Dat willen we natuurlijk vermijden, want dat kost capaciteit”, geeft Van Rijn aan.

Twee jaar voorbereiding
Om zich optimaal op de nieuwe werkwijze voor goederenontvangst voor te bereiden, heeft Hoogvliet twee jaar geleden een nieuw warehouse management systeem (WMS) geïmplementeerd. “Waarom we voor die korte tijd nog een nieuw WMS hebben aangeschaft? Omdat het oude systeem geen ondersteuning bood voor het GS1 verzendlabel en het GS1 verzendbericht. Het nieuwe WMS heeft ons in staat gesteld ervaring hiermee op te doen en de overstap naar automatisering gemakkelijker te maken. Ook zijn we vanaf dat moment al gestart met controleren of de leveranciers hun pallets volgens de GS1 richtlijnen aanleveren. Het hoge niveau dat ze nu halen, hadden we nooit kunnen bereiken zonder die twee jaar voorbereiding.”

Voor het berekenen van optimale stapelpatronen is correcte data over de afmetingen en gewichten van de producten essentieel. Als leveranciers een nieuw product introduceren, sturen ze die productdata naar Hoogvliet. “Die data is doorgaans best betrouwbaar, maar toch meten we elke handelseenheid na ontvangst van een nieuw product nog eens na. Soms blijkt dat de velden met de lengte, breedte en hoogte zijn verwisseld. Als we dat niet vooraf corrigeren, levert dat verderop in het proces grote verstoringen op. Met deze extra controle willen we elke mogelijke verstoring uitsluiten”, aldus Van Rijn.

Eén standaard voor vier landen
Ondanks het hoge niveau van de leveranciers wat het aanleveren van de goederen betreft, is Hoogvliet nog niet helemaal tevreden. “We moeten nog steeds een paar slagen maken”, stelt Van Rijn. Hij noemt het voorbeeld van een leverancier met twee productielocaties die elk een ander stapelpatroon hanteren. “Dat levert problemen op voor de machines die de pallets ontstapelen. Ook slipsheets zorgen nog te vaak voor verstoringen. De basis is goed, het is nu een kwestie van finetuning.” 

Dat de richtlijnen samen met GS1 Nederland, GS1 Belux en GS1 Frankrijk zijn opgesteld, noemt Van Rijn belangrijk. In het verleden maakte elke foodretailer zijn eigen afspraken met leveranciers over de aanlevering van pallets. “We hebben nu één standaard, wat betekent dat iedereen dezelfde aanpak hanteert. Een aanpak die ook bruikbaar is voor manuele distributiecentra. Leveranciers die hun goederen volgens deze standaard aanleveren, zouden nergens tegen problemen moeten aanlopen.”

Nieuwe verpakkingen testen
Van Rijn heeft nog een laatste advies aan leveranciers. Neem bij introductie van een nieuw product of herontwerp van verpakkingen in een vroegtijdig stadium contact op met foodretailers als Hoogvliet. “Wij kunnen nieuwe verpakkingen testen, zodat we samen kunnen onderzoeken wat wel en wat niet werkt. Uit oogpunt van duurzaamheid wordt bijvoorbeeld steeds minder verpakkingsmateriaal gebruikt, maar dat kan consequenties hebben voor onze operatie. Gelukkig zien we steeds meer leveranciers die daarmee al bij het ontwerp van verpakkingen rekening houden.”

Voor meer informatie:
www.gs1.nl  

Publicatiedatum: