Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nico van der Merwe, Naturesmart Foods, Zuid-Afrika

Overheidssteun maakt piekdoorvoer van Namibische druiven mogelijk

Vorige week ondervonden verladers van Namibische druiven enkele opstoppingen: de Vioolsdrif/Noordoewer grens tussen Namibië en Zuid-Afrika werd meerdere malen gesloten vanwege Covid-19, terwijl de haven van Kaapstad last had van harde wind, zoals vaak het geval is in deze tijd van het jaar.

"Het was logistiek gezien een buitengewoon moeilijke week, maar we hebben het goed gedaan, met veel steun van de Namibische overheid, en dit heeft geleid tot enkele positieve ontwikkelingen," zegt Nico van der Merwe (foto rechts), directeur en oprichter van Naturesmart, een nieuwe Zuid-Afrikaanse en Namibische exporteur van versproducten, die zich momenteel focust op druiven.

"De Namibische overheid staat zeer positief tegenover de druivensector," zegt Nico. Dat blijkt wel uit het feit dat aan Namibische zijde enkele procedures zijn versneld voor de vrachtwagenchauffeurs, terwijl aan Zuid-Afrikaanse zijde een walk-in Covid-testcentrum is opgezet, waardoor een chauffeur binnen een half uur de uitslag van de coronatest te horen krijgt.

Recordoogst voor Namibië
"Het Namibische druivenseizoen is laat, maar we halen het goed in. De komende twee weken wordt het druk, maar ik denk dat we tegen die tijd weer op schema zitten."

"We zitten nu in onze piekweken, week 49, 50 en 51, en ik schat in dat we tegen het einde van volgende week heel dicht in de buurt zitten van onze oogstramingen," zegt Nico, die ook voorzitter is van de Namibische Druiventelersvereniging.

Foto rechts: Prime Seedless

"Namibië zal dit jaar zeker 7 mln kartons van 4,5 kg druiven verpakken," zegt Nico, wat qua volume een record is voor Namibië. "Dit is ook te danken aan nieuwe ontwikkelingen die hun vruchten beginnen af te werpen." Nico is over de hele linie erg tevreden over de druiven dit jaar: de smaakkwaliteit, de grootte van de bessen en alle indicatoren voor een goede bewaring, zoals de stevigheid van de bes, de bevestiging aan de steel, de suiker/zuur-verhouding, zijn perfect.

Zichtbaarheid van het proces
Naturesmart is een retail leverancier van versproducten in Namibië en Zuid-Afrika die handelt in groenten (boternoten, paprika's, sla, tomaten, komkommers, plus alle specialiteiten uit die lijnen) en druiven. Het bedrijf bevoorraadt zich vanuit Okahandja, ten noorden van Windhoek, via Aussenkehr en Noordoewer naar Paarl in de West-Kaap.

"Bij Naturesmart leggen we veel nadruk op transparantie," legt Nico uit. "We willen een directe link zijn tussen de teler en de markt. Van teler tot bord is Naturesmart een dynamische en innovatieve partner in de AGF-keten die dure tussenpersonen uitsluit, de schakels in de keten vereenvoudigt en uiteindelijk waarde creëert voor de telers. We maken de hele keten zichtbaar voor de teler en laten alle kosten in de keten zien. Met onze Naturesmart App kan een teler een container in elke stap van het proces volgen. Wij zorgen ervoor dat het meest verse voedsel vanaf het telersbedrijf tot op de tafel van de consument beter, sneller en goedkoper wordt."

Nadruk op gemeenschap, onderzoek en innovatie
"Onze volgende stap is ervoor te zorgen dat we de gemeenschap erbij betrekken. We willen betrokken zijn bij elke gemeenschap waar onze producten worden geteeld en op deze manier kan de consument een verbinding maken met die gemeenschap. We richten ons op het verhaal en de mensen achter het product."

Foto rechts: Flame Seedless (foto's geleverd door Naturesmart)

Technologie is de kern van hun benadering van de AGF-sector, en het is een natuurlijke evolutie naar het online-handelsplatform, een toegewijd platform voor versproducten, dat het bedrijf begin volgend jaar wil lanceren. Het online platform wordt vier keer getest voordat het wordt uitgerold in de noordelijke buitenwijken van Kaapstad.

Een nieuw verpakkingsconcept wordt al getest met verschillende Britse retailers. "Het is een eigen concept wat we ook zelf financieren. We zijn er erg trots op, en als alles goed gaat wordt het in het volgende druivenseizoen uitgerold."

Voor meer informatie:
Nico van der Merwe
Naturesmart Foods
Tel: +27 21 007 2286
[email protected]
Facebook

Publicatiedatum: