Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Breder draagvlak creëren en inzetten op smaak”"

Pomuni focust op optimalisatie en synergie

Tholen - In november 2012 ontstond een nieuwe bedrijfsnaam in de aardappelwereld, Pomuni. Na verschillende overnames door Muyshondt van andere familiebedrijven, Gerona, Servaco en De Wulf in België en Ammeux in Frankrijk was de tijd rijp voor een nieuwe bedrijfsidentiteit. De markt en de afnemers kenden voornamelijk de aparte bedrijven en Muyshondt wil dit veranderen en naar buiten treden als één groep met één bedrijfsnaam. Ook het brede productaanbod wilden ze zo bij alle klanten onder de aandacht brengen. Momenteel zijn Jos en Bart Muyshondt CEO van de groep en ook de vierde generatie Muyshondt is actief in het bedrijf. Hans en Ben Muyshondt vertellen hoe alles is verlopen tot nu toe en wat ze met hun bedrijf willen uitstralen.

 

Focus op aardappelen

Het familiebedrijf Muyshondt werd in 1927 opgericht door de grootvader van Jos en Bart. De nadruk lag op het leveren van groenten en fruit op lokale markten. Begin jaren '70 verschoof de bedrijfsfocus uitsluitend naar aardappelen. Halverwege de jaren 80 ging het bedrijf zelf aardappelen telen en dit werd steeds meer uitgebreid. "We beheersen de hele keten van plant tot klant", vertellen Hans en Ben. "Eind jaren 90 zijn we erg hard gegroeid door middel van overnames. We zagen dat de markt voor verse aardappelen verzadigd was en hebben daardoor eerst gedifferentieerd in diepvriesaardappelproducten. Daarnaast kozen we volop voor groei door overnames van andere verpakkers in België en Frankrijk. Na de noodzakelijke investeringstrajecten in elk van de sites, hebben we besloten om te optimaliseren en als één naam naar buiten te komen. De bedrijven zijn nu ingedeeld als: Pomuni Fresh, Pomuni Frozen, Pomuni Trade en Pomuni France. Het logo van Pomuni lijkt op een aardappel, maar dat is niet enkel de betekenis", vertellen de broers. "De ovale vorm straalt ook openheid uit. Het eerste deel van de naam Pomuni komt van pomme de terre. Uni is Frans voor 'verbonden'."



Breder draagvlak met Pomuni

"Er wordt heel positief gereageerd op onze nieuwe naam. We hebben nu intern en extern directer en sneller contact en kunnen zo een nog betere service leveren. Daarnaast hebben we ook duidelijkheid gecreëerd voor de buitenwereld. Door de overnames ontstond namelijk verwarring over de vier verschillende bedrijfsnamen. Met deze groepsnaam willen we onze drie bedrijfswaarden uitstralen: eerlijkheid, continuïteit en vastberadenheid. Met Pomuni kunnen we een breder draagvlak creëren want we willen onze klantentevredenheid nog verhogen."

 

"Ook intern is de band versterkt. Door meetings met ons personeel onderling te organiseren is een meer persoonlijke binding met elkaar ontstaan. Al onze werknemers staan achter onze missie als meest betrouwbare aardappelleverancier en weten waarvoor en waaraan ze werken. De bedrijven in de groep zijn familiebedrijven en dit is ook te merken in het feit hoe ze met elkaar omgaan. Door middel van het creëren van meer contactmomenten houdt iedereen elkaar op de hoogte van belangrijke zaken. We hebben nu ook werkgroepen in de groep gecreëerd. Hierdoor hebben dezelfde afdelingen van de verschillende bedrijven elke maand een vergadering. Zo is iedereen op de juiste manier op elkaar ingespeeld en wordt informatie meteen gedeeld. Het creëren van synergie met de vier bedrijven is een proces waar we nu volop mee bezig zijn."



Traceerbaarheid en transparantie

"80% van onze aardappelen is eigen of contractteelt. Dit is een mooie kracht, omdat we met veel telers een lange samenwerking en vertrouwensband hebben opgebouwd. Onze telers kunnen altijd op ons rekenen, ook als de oogst eens wat minder is. We hebben naast goede afspraken over kwaliteit, gewasbescherming, beregening ook een intern opvolgsysteem zodat we samen met de telers verbetertrajecten kunnen realiseren. Hiermee kunnen we niet alleen een sluitende traceerbaarheid waarborgen, maar ook op gebied van smaak en duurzaamheid transparant zijn naar onze klanten toe. We kunnen laten zien waar hun producten vandaan komen."



"Kwaliteit is één van onze belangrijkste pijlers. Voor de producten van Pomuni Frozen kunnen we ook de afwijkende stromen, met name andere kwaliteiten of kalibers, van de hele groep gebruiken. Voorbeelden van onze diepvriesspecialiteiten zijn aardappelkroketjes, puree, bolletjes en wafels. De capaciteit van onze productielijnen is 20 tot 25.000 ton. Dit is ook afhankelijk van het soort product. Onze producten komen eigenlijk overal ter wereld, ook via andere spelers. Wij exporteren zelf rechtstreeks voornamelijk naar West-Europese landen.

Jaarrond kwaliteit

Belangrijkste afnemers van verse aardappelen vinden we in natuurlijk in België en Frankrijk, maar ook in Duitsland zijn we groeiende. Op het gebied van verse aardappelen verhandelen we als groep jaarlijks ongeveer 150.000 ton. We zetten in op smaak en streven jaarrond naar dezelfde kwaliteit. We vinden het belangrijk om verschillende soorten afnemers te hebben. Zo is retail één van onze belangrijke klanten. Onze retailklanten die zich op de internationale markt bevinden kunnen ons breed productgamma dan ook internationaal appreciëren. Naast retailers beleveren we ook groothandelaren en foodservice. Heel veel kans dat u zich naast de skipiste opwarmt aan een ovenaardappel van Pomuni."

"Onze focus ligt momenteel op het creëren van synergie, optimalisatie en behoud van het marktaandeel. Met Pomuni kunnen we in de huidige markt nog beter inspelen op de noden van onze klanten", besluiten Hans en Ben.

Pomuni is aanwezig op de Fruit Logistica in Hall 6.2/B-07.


Voor meer informatie:
Ben Muyshondt
Pomuni
Vaartstraat 155 F
2520 Ranst - België
T. +32 (0)3 485 73 73
Mobiel: +32 (0)477 68 92 99
F. +32 (0)3 485 79 30
E. [email protected]
W. www.pomuni.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer