Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Over het gebruik van mondkapjes

"Vanaf 1 december 2020 is het verplicht om een niet-medisch mondkapje te dragen als u werkt in een publieke binnenruimte. Op andere, niet publieke, werkplekken is een mondkapje niet verplicht. Een bedrijfsruimte is, in een meerderheid van de gevallen, een ruimte die niet toegankelijk is voor publiek en valt daarom niet onder deze verplichting", aldus GroentenFruit Huis. 

"Als werkgever kunt u de werknemers wel dwingend adviseren of verplichten om een mondkapje te dragen tijdens het werk. U heeft als werkgevers immers de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek", zegt de organisatie. 

Wanneer een mondkapje te belemmerend is voor de uitvoering van het werk, dan mag er ook een spatscherm (face shield) worden overwogen, echter biedt deze niet dezelfde bescherming als een mondkapje. "Wanneer u, als werkgever, de werknemer verplicht om een mondkapje (of spatscherm) te dragen, dan dient u dit aan uw werknemers beschikbaar te stellen of de mogelijkheid te bieden de kosten voor de aanschaf te laten declareren."

Werknemers met een beperking en/of ziekte zijn uitgesloten van de verplichting.
Let op: het gebruik van een mondkapje, ontslaat men niet van de regel om 1,5 meter afstand te houden. Deze regel blijft gelden.

Toolkit
De Rijksoverheid heeft verschillende instrumenten ter beschikking gesteld, ter ondersteuning voor het gebruik van mondkapje.

Meer informatie over het gebruik van mondkapjes vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Testen tijdens quarantaine periode
Werknemers moeten 10 dagen in quarantaine wanneer ze nauw contact hebben gehad met een besmet persoon of wanneer ze een waarschuwing hebben gehad via de app Coronamelder. Vanaf 1 december 2020 kunnen werknemers, die geen klachten hebben, zich vanaf de vijfde dag in quarantaine via een GGD-teststraat laten testen. Dit kan met een PCR-test.

Als de testuitslag negatief is, mag de werknemer uit quarantaine. Krijgt de werknemer, na een negatieve testuitslag, alsnog klachten, dan moet hij zich opnieuw laten testen. Eerder dan de vijfde dag laten testen, heeft volgens het RIVM geen zin. Het kan dan namelijk zijn dat er te vroeg wordt getest om het virus aan te kunnen tonen in de neus- en keelholte. Dit kan leiden tot een vals-negatieve testuitslag.

Voor meer informatie:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/quarantaine     

Mondkapjesplicht in supermarkten
Het CBL volgt de regels van de overheid. De supermarkten en foodservicebedrijven die bij het CBL zijn aangesloten, zullen de klanten actief op de mondkapjesplicht attenderen.

Dit zal gebeuren in de vorm van bijvoorbeeld posters, omroep-berichten en door de medewerker die werkzaamheden bij de ingang uitvoert (het deurbeleid). Waar mondkapjes eerst een dringend advies waren, verandert dit nu in ‘verplichting’.

Medische redenen om geen mondkapje te dragen
Klanten die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen, zijn welkom om hun boodschappen te doen. De privacywetgeving staat het supermarktmedewerkers echter niet toe medische gegevens van klanten op te vragen. Wij gaan er vanuit dat klanten hier op een juiste en verantwoorde wijze mee omgaan.

Handhaving
Als klanten weigeren een mondkapje te dragen, zijn supermarkten wettelijk gezien niet bevoegd om te handhaven. Handhaving kan wel gebeuren door politie en Boa’s. Zij kunnen waar nodig klanten in de winkel beboeten voor het niet dragen van een mondkapje. De boete voor het niet dragen van een mondkapje, bedraagt 95 euro.

Als situaties ontaarden in discussies waar de winkelmedewerkers niet uitkomen, zullen supermarkten hulp inroepen van politie of Boa’s.

Bron: CBL

Publicatiedatum: