"waarde van veredeling in tomaat aantonen"

BASF maakt verbinding met jonge, digitale foodies

Influencers spelen tegenwoordig een belangrijke rol in het promoten van producten. Bij veredelingsbedrijf BASF Vegetable Seeds hebben ze dat ook goed begrepen en dus is een samenwerking gestart met SORTEDfood, een Brits kookkanaal op YouTube. Onlangs waren Ben Silvertand en Anne Jancic in de uitzending en werd gekookt met de Intense-tomaat van BASF.

Jonge, digitale foodies
SORTEDfood is een Brits YouTube kookkanaal en een wereldwijde online community van fijnproevers. SORTEDfood is in 2010 opgericht door schoolvrienden en verenigt nu meer dan 3 miljoen, voornamelijk 18-34-jarige, digitale 'foodies' wereldwijd, die elkaar helpen om elke dag slimmer te koken en te eten.

Het partnerschap tussen SORTEDfood en BASF is begin 2020 gestart met als doel deze online community een 'behind-the-scenes' blik te laten werpen op waar hun voedsel vandaan komt en te laten zien hoe landbouwwetenschap en -technologie bijdragen aan de productie van voedzaam en duurzaam voedsel.

De SORTEDfood crew heeft een passie voor voedsel, hoe het wordt geproduceerd en hoe het wordt gekookt; het team biedt ook tools en aanbevelingen om heerlijke midweek maaltijden te creëren en tegelijkertijd geld te besparen en verspilling te minimaliseren. Hun missie is om hun leden te helpen om slimmer te winkelen, te koken en te eten via hun high-energy video's en app-gebaseerde oplossingen.

Consumentgerichte oplossingen veredelen
Vanwege Covid-19 werden de interviews voor deze aflevering op afstand opgezet tussen Londen en de tomaten-demonstratielocatie van BASF in 's Gravenzande, Nederland.



Het eerste interview van het team was met Ben Silvertand, een van de tomatenveredelaars van BASF, gericht op de veredeling van rassen voor de hightech markt. Voor Silvertand draait het bij de veredeling van tomaten om het verbeteren van de smaak en het bereiken van hoge kwaliteits- en opbrengsteigenschappen. Hij werkt graag met tomaten en voorspelt een spannende toekomst voor de consument met veel nieuwe en verbeterde rassen op weg naar ons bord.

Het tweede interview was met Anne Jancic, Marketing en Business Development specialist voor high tech gewassen, die uitleg gaf: "Plantenveredeling speelt een belangrijke rol voor onze samenleving. Met onze zaden en via onze klanten die ze kopen, maken we dagelijks een impact op de voeding van 500 miljoen consumenten wereldwijd. Onze veredelings-gereedschapskist en genetica kunnen een bijdrage leveren om te voldoen aan hun eisen voor aantrekkelijke en gezonde voeding, en aan de eisen van een veranderende maatschappij en planeet. Onze Intense-tomaat is slechts één van de vele consumentgerichte oplossingen die we aanbieden.”

Ongewone tomatenrecepten
Later ontmoette het SORTEDfood-team Franck Pontais, culinair ontwikkelingsmanager bij Koppert Cress en een vooraanstaande chef-kok uit Parijs, voor een kookles. Hij zorgde voor een vleugje tomaatinspiratie en liet zien hoe je in de keuken optimaal gebruik kunt maken van de niet-lekkende, snij-vaste eigenschappen van BASF's Intense-tomaat, waardoor de textuur en de smaak gewaarborgd blijven. Hij inspireerde het team zelfs om ongewone tomatenrecepten op te nemen in hun traditionele kookwedstrijd met de Intense-tomaat als speciaal ingrediënt.

De samenwerking tussen BASF en SORTEDfood gaat de komende maanden door en belicht een reeks telers en boeren, experts, voedingsmiddelen en recepten van over de hele wereld.



Voor meer informatie:  
BASF Vegetable Seeds
www.nunhems.nl   
www.sorted.basf.com 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven