Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Piet Schotel over het virtuele platform van CBI om kennis te maken met exporteurs

“Midden-Amerika zeer interessant voor Europese importeurs”

Tholen - Nu vrijwel alle beurzen de handdoek in de ring hebben moeten gooien, is er aanzienlijk minder kans voor bedrijven uit Midden-Amerika om zich te presenteren aan de Europese markt. Het CBI heeft een portaal opgezet om importeurs via een virtuele tour kennis te laten maken met zes van deze exporteurs.

Om fruit exporteurs uit Midden-Amerika te ondersteunen, heeft het CBI een project opgezet waar Europese importeurs via een virtueel platform kennis met deze bedrijven kunnen maken. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om zoete aardappelen en cassave uit Costa Rica, mango's uit Guatemala, papaya's uit Pana, okra uit Honduras en pitaya uit Nicaragua. Piet Schotel is betrokken bij het project en werkt vanuit Nederland om de bedrijven op weg te helpen: “Als relatief nieuwe spelers op de Europese markt is het belangrijk om je te kunnen presenteren op beurzen, via trade missions en dergelijke. Aangezien dit op korte termijn niet mogelijk lijkt te gaan worden, is het belangrijk om op andere manieren onder de aandacht van de potentiële klanten te komen.”

De virtuele alternatieven die beurzen momenteel aanbieden, is niet echt een uitkomst voor deze exporteurs, legt Schotel uit. “Het is heel belangrijk om je te kunnen presenteren. Onbekend maakt immers onbemind. Virtuele shows in onze branche zijn niet echt een alternatief. Wellicht gaat dat nog komen als fysieke beurzen langer niet mogelijk zullen zijn, maar in het algemeen zullen importeurs niet snel actief op virtuele platforms gaan zoeken naar contacten. Normaal zijn ook de importeurs als deelnemers aan een beurs een doelgroep voor deze bedrijven uit Midden Amerika, niet alleen de bezoekers aan de beurs.”

Uiteraard zijn de geannuleerde of virtueel verplaatste beurzen niet de enige uitdaging waar de handelaren mee te maken hebben. Zo is het volgens Schotel lastiger om te voorkomen dat personeelstekorten dreigen, door ziekte en logistieke problemen: “Zoals overal ter wereld zijn er voor de Midden Amerikaanse bedrijven diverse uitdagingen als het gaat om de Covid-19 pandemie. Bij de bedrijven die wij in deze ronde promoten is de afzet goed in stand gebleven maar er zijn problemen met werknemers die moelijker naar hun werk kunnen komen, mensen die ziek zijn, meer uitdagingen om de export documenten op orde te krijgen en in sommige gevallen problemen om voldoende personeel te kunnen vinden als gevolg van grenssluitingen waardoor werknemers niet in een ander land kunnen gaan werken. Binnen de bedrijven zelf wordt er alles aan gedaan om veilig en hygiënisch te werken.”

Schotel vindt dat de producten uit Midden Amerika erg interessant zijn voor de Europese markt. Omdat deze regio ervaring heeft met exporteren naar Noord-Amerika is het gewend aan hoge kwaliteitseisen: “Midden Amerika in het algemeen en ‘onze bedrijven’ in het bijzonder, zijn interessant voor de importeurs in Europa vanwege de productie windows van sommige producten, zoals mango's en de kwaliteit die men gewend is te leveren in deze landen. Men heeft over het algemeen al langere ervaring met de export naar de Verenigde Staten en Canada en is dus gewend aan de hogere kwaliteitseisen,” legt Schotel uit. “Voor Europa zijn daar de voedselveiligheidseisen aan toegevoegd en zijn de bedrijven in ieder geval GlobalGAP gecertificeerd. Er wordt nu ook veel nadruk gelegd op social compliance; CBI doet hier veel aan door middel van CSR en GRASP trainingen te organiseren. De verbindingen, zowel zee als luchtvracht zijn voldoende aanwezig, ook in deze tijden, en zijn voldoende kort en goed georganiseerd om een verse aankomst mogelijk te maken.”

Niet ieder bedrijf uit Midden-Amerika kon zich aanmelden voor het project. Schotel legt uit dat er nog wel wat eisen waren om ook kwaliteit voor de bezoekers van de virtuele tour te kunnen garanderen. “We hebben in het ‘CBI export Coaching Program’ voor Midden Amerika 17 bedrijven als deelnemer die wij ondersteunen. Op dit moment brengen we zes bedrijven hiervan extra onder de aandacht. De criteria voor juist deze zes zijn dat de certificering op orde moet zijn, men in alle opzichten klaar is voor de Europese markt, Engelstalig, en dat het nu in de komende maanden juist de tijd is om voor de leveringen in begin 2021 met importeurs in contact te komen. Collega consultant Arno van der Maden vanuit Costa Rica en ik hier in Nederland begeleiden de bedrijven voor CBI; wij adviseren de deelnemers in het programma en zijn graag bereid om te helpen de contacten te leggen en/of verdere informatie te verschaffen. Dit online B2B evenement is onderdeel van CBI haar Connecting Central America initiatief, waarin we midden-klein bedrijven ondersteunen om competitiever to worden in de Europese markt. Dit wordt mede gefinancierd door de Europese Unie en gecoördineerd door het SEICA.”


Klik hier om de brochure te bekijken.
Klik hier om contact op te nemen met één van de bedrijven uit Midden-Amerika.

Voor meer informatie:
Piet Schotel
Fruit Consultancy Europe
Mob: + 31 6 53381897
Email: piet@fruitconsultancy.nl  
www.fruitconsultancyeurope.nl 

Arno van der Maden
Email: arno@nsdeltropico.com 
Mob: +506 8847 4746

Nicky Buizer
CBI
Tel: +31 629196954
Email: nbuizer@cbi.eu