Degenen die werken aan essentiële post-Brexit-vrachtsoftware hebben verklaard dat zij vrezen dat deze niet op tijd klaar zal zijn voor 1 januari, als de Brexit officieel is. Handelaren, expediteurs en transporteurs moeten er rekening mee houden dat hun leveringen van en naar het VK langer onderweg zullen zijn en dat dit de prijzen zouden kunnen opdrijven.
Om na de Brexit de formaliteiten bij de douane te kunnen reguleren is er een nieuwe Customs Declaration Service (CDS) ontwikkeld. In tegenstelling tot het oudere systeem kan het twee soorten tarieven voor het Verenigd Koninkrijk en de EU tegelijk verwerken. Dat maakt het potentieel zeer nuttig voor de afhandeling van de handel van en naar Noord-Ierland in het bijzonder.
Het belangrijkste punt is dat het nieuwe digitale douane-aangiftesysteem weliswaar klaar is, maar dat een deel van de software die handelaren nodig hebben om hun gegevens in te dienen, dat niet is. De reden waarom deze software nog niet ontwikkeld is, is van politieke en praktische aard: pas als de Brexit-handelsbesprekingen zijn afgerond, kan het laatste deel van het softwaresysteem worden ontwikkeld.
Hoewel de Britse regering zegt dat de software klaar is, zeggen de softwareontwikkelaars dat de systemen als geheel niet klaar zijn en dat dat ook niet mogelijk en haalbaar is voor 1 januari. Dat geven ze al een groot deel van het jaar aan. Het testen van nieuwe digitale systemen als deze zou normaal gesproken drie tot zes maanden duren. Maar die tijd om te testen is er dus niet. Ook de tijd om het nieuwe systeem te implementeren en gebruikers te trainen ontbreekt.
Het is dan ook bijna onvermijdelijk dat er na 1 januari 2021 vertragingen zullen zijn aan de grens met het VK. Dit zal ongetwijfeld aanzienlijke extra kosten met zich mee gaan brengen en de vraag is wie die tol gaat betalen. Het ziet er nu naar uit dat de consument straks geconfronteerd gaat worden met hogere prijzen, aangezien logistieke bedrijven die extra kosten niet (alleen) kunnen opvangen.
Bron: bbc.com