Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De sluiting van de horeca weegt op de markt voor wilde paddenstoelen"

De komst van de herfst kondigt het begin van het wilde paddenstoelenseizoen aan, want in het najaar vinden zwammen in de bossen de ideale omstandigheden qua temperatuur en vochtigheid om uit de grond te schieten. Traditioneel is er een sterke vraag naar wilde paddenstoelen vanuit de horeca, maar dit jaar wordt die sector in een groot deel van Europa precies nu voor een tweede keer hard getroffen door een nieuwe coronagolf.

“We zitten reeds midden in het seizoen”, zegt Fernando Serra, Fresh Manager van Laumont, een Spaans bedrijf dat al meer dan 40 jaar paddenstoelen afzet. "Het seizoen gaat begin september van start, maar pas eind september of begin oktober komt er echt schot in de zaak en dan is het volle bak tot Kerstmis."

“De horeca op een laag pitje heeft grote gevolgen voor ons. In Catalonië zijn alle restaurants en hotels in de tweede helft van oktober gesloten. Dan wordt het uiteraard moeilijk voor ons. De verdelers zien zich gedwongen een deel hun werknemers tijdelijk naar huis te sturen of sluiten zelfs helemaal”, klaagt Serra. “We richten ons dan ook volledig op de export, maar in Noord-Europa is de situatie eigenlijk niet veel beter. In Nederland, België of Duitsland gaat, net als in Catalonië, de horeca dicht en mogen er alleen afhaalmaaltijden verkocht worden, maar een stoofschotel met paddenstoelen voor de take away is niet zo evident”.


Gekweekte paddenstoelen en bospaddenstoelen

Toch is de vraag niet volledig weggevallen. “We moeten nieuwe communicatiekanalen openen om nieuwe klanten te vinden en nieuwe markten te ontwikkelen. Daarnaast is het ook belangrijk om te weten welk product elk land het meest vraagt om het aanbod zo efficiënt mogelijk te kunnen afstemmen op de verschillende markten. Zo is er bijvoorbeeld veel vraag naar oranjegroene melkzwammen in Catalonië, is eekhoorntjesbrood erg populair in Italië en worden gele cantharellen het meest gewaardeerd in Frankrijk”.

Het bedrijf uit Lleida heeft een netwerk van plukkers bij wie het de paddenstoelen rechtstreeks aankoopt in de verschillende mycologische gebieden van Spanje die zich vooral in het midden en het noorden van het land bevinden. "We proberen onze wilde paddenstoelen steeds uit Spanje te halen, maar als de productie niet voldoende is, vallen we ook terug op aanvoer uit andere delen van Europa, zoals Bulgarije, Macedonië of Roemenië, waar we een inkoopdirecteur hebben die ons altijd alleen de beste producten zendt", legt Serra uit.

Laumont brengt zowel verse, diepgevroren of gedroogde paddenstoelen op de markt. Het bedrijf levert aan de verwerkende industrie, de retail en de horeca, maar het verkoopt zijn producten ook rechtstreeks aan particulieren in heel Europa via de website www.laumont.shop. De export van Laumont bereikt nu reeds 35 landen, maar Serra benadrukt dat de nationale markt de eerste keuze blijft.

Het bedrijf is de afgelopen jaren flink gegroeid. “We sloten het boekjaar af op 31 mei en ondanks het feit dat we in de lente stillagen vanwege de coronacrisis, zijn onze cijfers beter dan die van het voorgaande jaar. Ook nu hopen we weer enkele stappen vooruit te zetten, maar de huidige omstandigheden steken daar misschien nog een stokje voor”, zegt Serra.

Elke week komen er 3 tot 4 bestelwagens met geïmporteerde paddenstoelen, ingekocht door inkoopdirecteur Gavrail, aan bij de groothandelsmarkt Mercabarna in Barcelona.

"Doordat we jaarrond paddenstoelen kunnen leveren, hebben we in Spanje een mooi netwerk kunnen uitbouwen van plukkers en leveranciers. Dit aspect mag zeker niet onderschat worden. In de lente, toen corona hard toesloeg, kwam er voor ons opeens veel concurrentie opzetten, maar dat waren helemaal geen specialisten in paddenstoelen en die zijn nu weer van het toneel verdwenen. Paddenstoelenplukkers zien dat ook en stellen hun vertrouwen in ons”, zegt hij. "Onze kracht is dat we ons exclusief bezighouden met paddenstoelen, zowel wanneer de zaken goed gaan als wanneer het even iets minder gaat, in tegenstelling tot de opportunisten", legt hij uit.

Naast wilde paddenstoelen brengt Laumont ook verschillende soorten gekweekte paddenstoelen op de markt, waaronder champignons. Deze producten bieden veel meer regelmaat, aangezien ze jaarrond beschikbaar zijn en de prijs en de vraag relatief stabiel zijn. Groeien is dit segment is heel moeilijk voor het bedrijf uit Lleida, omdat de telers vaak rechtstreeks leveren aan de grote winkels en de markt ook al sinds lang goed georganiseerd is.

“Het is ook erg moeilijk gekweekte paddenstoelen te exporteren, aangezien elk land zijn eigen telers heeft. Bij bospaddenstoelen ligt dat helemaal anders, want Spanje heeft hierin een heel grote rijkdom. Daar moeten wij op inzetten om ons te kunnen onderscheiden op de markten”, legt de manager van het bedrijf uit. "Maar het is wel zo dat de champignons in alle winkels te vinden zijn, zowel in groentewinkels als in de supermarkt, en ze hebben op dit moment veel minder last van de tweede coronagolf."

Toch kochten de grote supermarktketens een deel van de productie van de wilde paddenstoelen voor de restaurants op tijdens de eerste golf van de pandemie, toen de horeca ook haar deuren moest sluiten, aldus Fernando, wat de daling van de afzet aan de groothandel en de horeca toch enigszins compenseerde.

Voor meer informatie:
Fernando Serra
Laumont
Mob: +34 615361123 (Spanje)
fernando.serra@laumont.es 
www.laumont.es

 

Publicatiedatum: