Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport week 41:

'IJsbergsla kwam voornamelijk uit Duitsland'

IJsbergsla stamde in week 41 voornamelijk uit Duitsland. Nederlandse partijen vulden het aanbod aan. In Hamburg doken de eerste Spaanse leveringen op, die voor 6,50 euro per doos van tien stuks aan werden geboden en daarmee iets goedkoper waren dan de Duitse producten. In Berlijn verliep de afname van Poolse producten voor 6 tot 8 euro per zes stuks vlot. Over het algemeen kon er zonder problemen aan de vraag worden voldaan. De prijzen bleven meestal constant, alleen in München klommen ze omhoog. In Berlijn lieten de binnenlandse producten wat betreft hun kwaliteit soms te wensen over.

Bij kropsla domineerde Duitsland voor België en Nederland. De afzetmogelijkheden waren beperkter geworden, maar ook de leveringen beperkten zich. Hierdoor bleven de prijzen vaak op het bestaande niveau. Op sommige plaatsen was er sprake van lichte prijsstijgingen vanwege het verminderde aanbod. De afzet van bonte sla uit het binnenland verliep zonder bijzonderheden. In Frankfurt arriveerden Belgische partijen die voor 6,50 euro per kratje van acht stuks verkocht werden. In München trokken de prijzen aan, wat gebaseerd was op een afgenomen aanbod. De belangstelling voor Duitse veldsla nam in Frankfurt toe. 

Appelen
Zoals gebruikelijk op dit punt in het seizoen domineerden Duitse ladingen de markt. Het aanbod nam toe en was groter dan de vraag. Als gevolg daarvan moesten de handelaren af en toe hun prijzen verlagen, alleen zo lukte het om alles vlot kwijt te raken.

Peren
Italië domineerde de markt met Abate Fetel, Santa Maria en Williams Christ. Aan de vraag kon over het algemeen zonder problemen worden voldaan. De afzetsnelheid had zich op verschillende plaatsen verhoogd.

Druiven
Het aanbod nam merkbaar toe. Pitloze druiven waren het populairst bij de klanten, hierdoor hadden in het bijzonder de Turkse importproducten goede kansen op een vlotte afzet.

Pruimen
Het seizoen liep ten einde, want zowel de aanvoer alsook de vraag namen merkbaar af. De kwaliteit liet vaker te wensen over, zo hadden met name de binnenlandse producten regelmatig organoleptische gebreken.

Citroenen
Het aanbod nam toe, met name de Turkse import steeg. Citroenen werden inmiddels steeds vaker ook in houten kratjes van 14,5 kg aangeboden, naast de reeds gevestigde kratjes van 9,5 en 10 kg.

Bananen
De aanvoer vanuit de rijperijen was relatief goed afgestemd op de afzetmogelijkheden, maar dit zorgde slechts deels voor constante prijzen.

Bloemkool
Duitse partijen domineerden de markt. Het aanbod nam merkbaar af. De vraag bleef daarentegen goed of had zich als gevolgd van het slechte weer zelfs verbeterd. 

Komkommers
Bij komkommers domineerde Spanje inmiddels de markt. Nederland, Duitsland en België hadden een aanvullend karakter. De prijzen tendeerden omhoog, deels ook tamelijk steil.

Tomaten
Er kwam beweging in het assortiment, wand de Marokkaanse, Spaanse en Turkse aanvoer breidde zich uit. Deze producten had in z'n totaliteit zeer goede afzetkansen, want ze waren voordeliger dan het Belgische en Nederlandse aanbod.

Paprika's
Spaanse leveringen vormden inmiddels het fundament van het aanbod. De beschikbaarheid nam toe, in het bijzonder van paprika's uit Spanje, die in diverse verpakkingseenheden aan werden geboden.

Bron: BLE

Publicatiedatum: