Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Avocado's blijven goed presteren ondanks de pandemie"

Over het algemeen kan de Zuid-Afrikaanse avocadosector wederom terugkijken op een succesvol jaar ondanks het feit dat er op de exportmarkt halverwege het seizoen sprake was van overaanbod. Op lokale markten bleven zowel de vraag als de prijzen sterk. De hernieuwde belangstelling voor gezonde voedingsmiddelen heeft de wereldwijde afzet van avocado's een extra impuls gegeven ondanks de uitdagingen die de huidige Covid-19-pandemie met zich meebrengt. 

De South African Avocados Growers' Association (SAAGA) bericht dat er gedurende het seizoen 15,5 mln dozen (van vier kilo) avocado's werden geëxporteerd. Derek Donkin, directeur van SAAGA, zegt dat de sluiting van de horeca met name zijn weerslag had op de afzet van greenskin-avocado's maar dat de retailprijzen nauwelijks beïnvloed werden omdat de gebruikelijke kopers nog steeds actief waren. "In de Europese Unie waren mensen op zoek naar iets speciaals om hun maaltijden thuis wat extra's te geven. Er was dus geen daling van de vraag en de retailverkopen bleven sterk."

Op lokale markten presteerden avocado's ook goed, hetgeen Donkin toeschrijft aan het feit dat consumenten tijdens de lockdown behoefte hadden aan voedzame producten maar ook aan iets bijzonders om aan hun zelf bereide maaltijden toe te voegen. "Er was sprake van een sterke retailvraag en zelfs de informele sector floreerde. Daarnaast werden er op markten avocadomaskers uitgedeeld, waardoor het product populair bleef bij straatventers. Ook de afzet via e-commerce-kanalen groeide omdat consumenten vaker online boodschappen deden."

Op deze laatste trend werd ingespeeld door degenen die extra inkomstenstromen wilden genereren en zich bewust waren van de sterke vraag en hoge waarde van dit product. Deze trend leidde ook tot een ommezwaai van de marketingstrategie van SAAGA, die zich richtte op het internet omdat consumenten steeds meer aandacht voor sociale media hadden. 

De lockdown maakte een wijziging van de marketingstrategie noodzakelijk, met een verschuiving van fysieke evenementen en activiteiten in winkels naar online-activiteiten. SAAGA is erin geslaagd  een week voor de lockdown aan het seizoen te beginnen en richtte zich daarna op televisie, sociale media influencers en digitorials. Aangezien mensen veel actiever waren online en veel meer televisie keken tijdens de lockdown werkte dit in het voordeel van SAAGA. 

Gezien het feit dat er onder consumenten nog steeds verwarring heerst over avocado's met een groene en donkere schil werden er komische informatiecampagnes opgezet, onder meer via YouTube. 

Donkin voegt eraan toe dat de aandacht voor de sociale mediacampagnes van SAAGA groot was en hij denkt dat dit komt omdat het over een gewild product gaat waarvan de voordelen voortdurend worden aangeprezen door de media en influencers. 

Toen er weer maaltijden mochten worden afgehaald, werd de 'Add an Avo'-campagne bij een landelijke pizzaketen weer voortgezet, die de afzet in de horeca heeft opgedreven. De hoge voedingswaarde van de avocado was ook een pluspunt voor de marketingcampagnes die waren gericht op gezonde voedingsproducten, waarnaar veel vraag was tijdens de pandemie. 

Het seizoen eindigde niet alleen positief in termen van vraag maar Donkin is nu ook al zeer optimistisch over het aankomende seizoen en de steeds verder groeiende afzet. "Momenteel ziet de bloei er veelbelovend uit in onze avocadoboomgaarden, hoewel er wel zorgen zijn of het waterpeil in de dammen toereikend zal zijn om het hele seizoen mee door te komen. De beschikbaarheid zal toenemen omdat nieuwe boomgaarden productief worden en daarom werkt SAAGA aan het verkrijgen van toegang tot nieuwe markten, en dan in het bijzonder Japan, China en India."

 

Voor meer informatie: 
South African Avocado Growers’ Association (SAAGA)
Tel: +27 72 756 8463 
Email: lauren@protactic.co.za  

Publicatiedatum: