Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We houden de 'logistieke trein' rijdende!"

Dagelijkse treinverbinding tussen Rotterdam, Antwerpen en Melzo-Milaan

"De samenwerking tussen DistriRail en Hannibal, een dochteronderneming van Contship Italia Group, komt al zeggen we dit niet graag, op een gunstig moment: vanaf februari van dit jaar hebben de twee bedrijven de krachten gebundeld om ervoor te zorgen dat de toeleveringsketen van groenten en fruit optimaal is ondanks de problemen op logistiek vlak als gevolg van de Covid-19 pandemie", aldus DistriRail.

"Sinds afgelopen maart hebben de Europese landen een voor een hun grenzen gesloten en beperkingen opgelegd aan hun burgers en reizigers. Miljoenen werknemers in de AGF-sector kunnen niet naar hun werk gaan om te oogsten en te planten. Ondertussen heeft het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Europa nog meer gevolgen voor de bevoorradingsketen van verse levensmiddelen. Om het probleem van de vrachtwagencapaciteit voor de handel in verse levensmiddelen over lange afstanden binnen de EU te verzachten en om betrouwbare diensten voor de bevoorradingsketen te leveren, biedt Contship producenten en kopers alternatieve oplossingen via platformdiensten en internationale diensten voor intermodaal vervoer."

Dagelijkse treinverbinding
"Het is onze missie om te zorgen voor transport van goederen, in het bijzonder versproducten, via onze spoorwegen en gekoelde logistieke dienstverlening voor de handel binnen de EU en de short sea handel tussen Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Noord-Italië, te midden van de huidige verstoring", aldus Daniele Testi, directeur marketing en communicatie van Contship Italia.

DistriRail en Contship Italia Group garanderen momenteel een dagelijkse treinverbinding tussen Nederland (Rotterdam), België (Antwerpen) en Italië (Melzo-Milano). De spoorcorridor biedt een specifiek netwerk dat alle Rotterdamse deep-sea terminals bereikt en via de terminal in het Rail Service Center is er ook een verbinding met het VK, Ierland, Scandinavië, IJsland, Rusland, etc. via shortsea-scheepvaartroutes.

Aan de Italiaanse kant, vanaf Rail Hub Milano, onderhoudt Hannibal verschillende spoordiensten naar Padua, Bari, La Spezia, Genua en naar de havens van Ravenna. Daarnaast bieden de nieuwste shortsea-routes verbindingen met Turkije, Griekenland, Egypte, Cyprus, Libanon en Albanië en alle belangrijke havenbestemmingen in het oostelijke deel van de Middellandse Zee.

Met name Ravenna Container Terminal is een strategische toegangspoort voor de handel in versproducten in de Adriatische Zee en biedt verschillende maritieme verbindingen met zeer snelle transittijden. Operationeel gezien worden de goederen omgeladen van de koelcontainers en rechtstreeks geladen op koelwagens die de Noord-Europese gebieden over de weg bereiken.

"Trein factor 6 schoner dan wegtransport"
Aan beide zijden en in Italië biedt men ook douane-entrepots aan met de mogelijkheid om allerlei soorten goederen, waaronder bederfelijke, om te pakken, te keuren en de fijnmazige te verzorgen. In een straal van minder dan 70 km van Rail Hub Milano levert Hannibal transportdiensten naar fabrieken en de markt(en), wat ongeveer 28% van het bruto nationaal product (bnp) vertegenwoordigt.

"Dagelijks rijdt er een trein tussen Rotterdam en Melzo-Milaan. Dit is een reis die slechts 17 uur duurt," zegt Dennis De Roo, algemeen directeur van Van Donge & de Roo, moederbedrijf van DistriRail. "Verladers kunnen ook losse palletladingen vervoeren via onze partners en klanten. Het is een goed alternatief in verband met de huidige verstoringen en het is al bewezen dat treintransport meer Co2-neutraal is dan vervoer over de weg. Dit laatste wordt ook bevestigd door de recente bevindingen van The Umweltbundesamt, de milieudienst van de Duitse regering: de trein is een factor zes ‘schoner’ dan de vrachtwagen."

De spoordienst voor AGF-lading wordt mogelijk gemaakt door de ‘45' Feet High Cube Diesel-Electric Pallet Wide Reefer’ units die Distrirail en Hannibal kunnen aanbieden aan verladers en expediteurs. Ze kunnen meer dan 5 dagen draaien zonder plug-in, waardoor de binnentemperatuur binnen een bereik van -25 en +25º Celsius blijft. Het verbruik is maximaal 2 liter diesel per uur om de koelste temperatuur te behouden.

Deze eenheden komen overeen met de voorwaarden om producten als vis, vlees, groenten, fruit en farmaceutische producten op een verantwoordelijke manier te vervoeren. Producten die vandaag de dag een gemiddelde stijging van 20% van de grotere Italiaanse retailer hebben bereikt, dit ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Bovendien is Italië een van de grootste producenten van o.a. hoogwaardige voedingsmiddelen, die de komende weken naar verwachting zal toenemen als gevolg van de massale financiële steun die de Italiaanse regering sinds 6 april heeft verleend voor meer dan 200 miljard euro, speciaal bedoeld om de export van ‘Made in Italy’-producten te ondersteunen.

Rome en Milaan 50% schonere lucht
De coronaviruspandemie heeft een interessant neveneffect: de luchtkwaliteit in Europa is aanzienlijk verbeterd door de enorme vermindering van het aantal auto's op de weg. Volgens gegevens van het Europees Milieuagentschap (EMA) zijn de concentraties van luchtverontreinigende stoffen in Rome en Milaan met 50 procent gedaald. Luchtverontreinigende stoffen zijn van invloed op de kwaliteit van het fruit en op de oogst. Gewassen kunnen worden beschadigd wanneer ze worden blootgesteld aan hoge concentraties van verschillende luchtverontreinigende stoffen.

"Wij als industrie kunnen ook onze rol spelen om de EU te helpen. Een manier is om de wijze van transport te diversifiëren. De EU heeft haar inspanningen al opgevoerd door in december 2019 de ‘European Green Deal’ aan te kondigen. Het vervoer is momenteel de op één na grootste broeikasgas uitstotende sector, na de energieproductie, die goed is voor bijna 24% van de broeikasgasemissies in Europa," aldus Testi. Van alle transportmiddelen (met uitzondering van de luchtvaart) is het wegvervoer de grootste vervuiler, met 40% van de uitstoot in stedelijke en voorstedelijke gebieden.

"Afgezien van het feit dat we ons moeten concentreren op het op gang houden van de toelevering van groenten en fruit in deze uitdagende tijd, is wat we nu voor ons zien misschien wel de oproep van de natuur om een gezondere en groenere keuze te maken," besluit Testi.

Contship en DistriRail, die al lang toonaangevend zijn op het gebied van intermodale diensten in de regio, staan klaar en zetten zich in om samen met verladers over de hele wereld te werken aan een schoner milieu en een gezondere toekomst voor de volgende generatie.

Voor meer informatie:
Hannibal S.p.A.
20066 Melzo (MI), Italy
Tel: +39 (0)2 950 761
info@contshipitalia-hannibal.it

DistriRail
Rivierweg 1
3161 GM Rhoon
Tel: 010-2010700
sales@distrirail.nl
www.distrirail.eu

Publicatiedatum: