Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tom Butter, Gist Nederland

“Personeel verkrijgen en Eurotunnel worden bij harde brexit een uitdaging in het VK”

Tholen – De oude bloemenveiling van FloraHolland in Bleiswijk is inmiddels verdwenen. De oude panden zijn gesloopt en daarvoor is nieuwbouw van andere bedrijven teruggekomen. Zo ook de Nederlandse afdeling van de Britse transportgigant Gist. Met Gist Nederland blijft de sierteelt toch nog een beetje in stand in de Klappolder want het bedrijf is naast de huistransporteur voor het Britse Mark & Spencer de verwerker van de sierteelt van een grote retailer in Nederland.

De Nederlandse afdeling Van Gist ontstond door middel van de overname van het Nederlandse van Dongen, waarvan bijvoorbeeld ook de bedrijven van der Kwaak, van Bergeijk, Soonius en Peeman Transport deel uitmaakten, transporteurs met een focus op de fijnmazige sierteelt. “In de achterliggende jaren heeft Gist de activiteiten van deze bedrijven één voor één onder de loep genomen om te bezien in hoeverre deze bijdroegen aan de visie van Gist op haar kernactiviteit” vertelt Tom Butter, salesmanager bij Gist Nederland. “Dat resulteerde uiteindelijk in een verregaande stroomlijning van onze activiteiten met name in de geconditioneerde, retail-gerelateerde distributie, met name op Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Door deze specialisatie zijn wij op deze markten één van de grotere spelers geworden en worden we met de paarse bol van Gist op onze trailers steeds zichtbaarder voor de buitenwereld.”

Het magazijn van Gist op Bleiswijk

Gist is aan de overkant van het kanaal de huistransporteur van het Britse Mark & Spencer. “Voor deze supermarktketen verzorgen wij ook de bevoorrading van de winkels op het Europese vasteland vanuit Zuidoost Engeland, met name Frankrijk en Tsjechië. Binnen het Verenigd Koninkrijk runt Gist naast de winkel- en depot-distributie voor M&S ook de geconditioneerde warehouses. Daarnaast verzorgen we ook de depotdistributie voor andere supermarktketens zoals Morrisons, Lidl en Aldi. We hebben een jaarlijkse omzet van ruim 600 miljoen pond en heeft per dag tussen de 2000 en 2500 eenheden op de weg.” 

Brexit
Met 15.000 overtochten met de ferry op jaarbasis is het aannemelijk dat Gist wat gaat merken van de Brexit. Toch ziet Tom de Brexit eerder als een kans dan een uitdaging. “Douane-afhandeling wordt immers voor alle partijen hetzelfde en partijen die hier goed op voorbereid zijn kunnen zich onderscheiden. Mogelijk dat er een aantal kleinere spelers afhaakt. Ook de ferry's naar Engeland hebben het al goed voor elkaar. Als je straks niet de juiste papieren in de aanslag hebt, kom je simpelweg het terrein niet op dus veel vertragingen verwacht ik daar niet. Anders wordt het bij de Eurotunnel. Daar verwacht ik wel vertragingen bij een Brexit. Dat heeft vooral invloed op het eerder genoemde transport van Gist tussen Zuid-Engeland en Frankrijk.”

Logistiek in het VK
Tom ziet eerder andere uitdagingen voor de transportsector als een hobbel op de weg liggen. “Personeel wordt bijvoorbeeld een uitdaging, met name in het VK. In de Engelse industrie zijn veel Oost-Europeanen werkzaam, en de transportsector vormt daar geen uitzondering op. Door de dreigende harde Brexit gaat dat personeel nu al terug naar het continent en daar komen geen Britten voor terug. Daarnaast blijft de capaciteit soms een issue omdat dit altijd sterk schommelt. De ene keer hebben we 10 trailers leeg staan, de andere keer 10 te weinig, maar dat is nu eenmaal hoe de markt werkt. Ook in het VK kijken we overigens naar oplossingen zoals de LZV in Nederland. Deze is in het VK dan wel verboden maar daar zoeken ze het meer in extra lange opleggers en hogere dubbel-deck trailers. Aan dat laatste heb je hier overigens niet veel want de hoogte van zo’n 5 meter is bij ons dan weer niet toegestaan.”

Brits bedrijf met een Nederlandse cultuur
Voor Tom was het in eerste instantie wel even wennen aan de Britse filosofie van het bedrijf. “Toen ik hier startte zag ik echt een heel andere bedrijfscultuur dan wij in Nederland gewend zijn. De kracht van de Britten ligt vooral in het aansturen van grote complexe processen . In Nederland zijn we sterker in het bieden van flexibiliteit. Door deze “Hollandse” mentaliteit op de juiste manier te koppelen aan een machtige Engelse “distributiemachine” bewijzen we ons bestaansrecht in deze uitdagende markt.”

Voor meer informatie
Tom Butter
Gist Nederland
+31 (0)10-7650111
www.gistworld.com