Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toñi Piernas, Campo de Lorca: "De afzet van broccoli steeg met 10%"

De zomeroogst van broccoli loopt stilaan ten einde in het zuidoosten van Spanje, waar de productie vooral bestemd is voor de nationale markt. Eind oktober komen de eerste wintervolumes dan op de markt. Die zijn veel omvangrijker dan de zomerteelt en worden geëxporteerd naar verschillende Europese landen wanneer die zelf geen eigen productie hebben.

Campo de Lorca, een bedrijf uit Murcia en een van de grootste broccolihandelaren in Europa, kan deze groente en andere koolsoorten zoals bloemkool, boerenkool en platte witte kool jaarrond aanbieden dankzij diversificatie in de teeltgebieden. De kolen staan zowel in de provincies Granada, Murcia en Albacete op de velden, en elk van die teelten vindt plaats op een andere hoogte, met andere weersomstandigheden en specifieke bodemeigenschappen.

"Traditioneel wordt broccoli geassocieerd met een wintergroente", zegt Toñi Piernas, hoofd marketing en communicatie van het bedrijf uit Lorca en tevens voorzitster van +Brócoli, de vereniging ter promotie van deze groente. “We proberen dat imago te veranderen met onder andere zomeracties gericht op onze klanten. Maar we gaan ook ruimer en daarvoor gebruiken we dan social media met campagnes zoals #LosVeranosHanCambiado (“de zomers zijn veranderd”). Dit promotiewerk om de broccoli jaarrond op de kaart te zetten, voeren we samen uit met de vereniging +Brócoli, waar ons bedrijf deel van uitmaakt, en dat doen we vooral door de gezonde eigenschappen van deze groente in de verf te zetten", voegt Toñi toe.

Het bedrijf is gespecialiseerd in de teelt van artisjokken en kruisbloemigen, waaronder bloemkool, broccoli, platte witte kool, boerenkool, romanesco broccoli en Bimi broccoli. Campo de Lorca levert aan de retail op basis van programma's.

Van de 120.000 ton groenten die het bedrijf op de markt brengt, is de broccoliteelt goed voor ongeveer 50.000 ton. De vraag naar dit superfood nam met meer dan 10% toe gedurende de lockdown vanwege corona.

“Het coronavirus baart ons in principe geen zorgen voor de export. Tijdens de eerste maanden van de coronacrisis ging de consument gezonder eten en dat leidde tot een toename van de consumptie van broccoli. Deze koolsoort is een krachtige antioxidant en het hoge gehalte aan vitamine C bevordert de goede werking van ons immuunsysteem. Het bevat ook vitamine E en is rijk aan vezels, fosfor en calcium. Alle groenten zijn gezond en bieden voordelen, maar van alle groenten is broccoli een van de meest complete”, zegt Toñi Piernas.

“Wat broccoli betreft zijn we al een referentie op de internationale markt en we hopen ook volgend seizoen onze volumes aan te houden. Twee jaar geleden zijn we dan weer begonnen met een strategisch groeiplan voor bloemkool dankzij nieuwe rassen met een betere houdbaarheid, een betere kleur en een betere maatvoering. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want met de afzet van onze bloemkool zijn we vorig jaar 15% gegroeid in binnen- en buitenland en we hopen die cijfers dit jaar te kunnen herhalen”, legt ze uit.

"Vorig jaar hebben we voor het eerst platte witte kool geteeld en aangeboden. Het viel in de smaak, dus gaan we daar volop mee aan de slag in de toekomst. De volumes artisjok zullen gelijk blijven, maar we verhogen wel het aandeel van de hybride variëteiten, want die zijn langer houdbaar en resistenter dan de traditionele witte artisjok van Tudela”, legt het hoofd marketing uit.

Coming soon: biologische crèmes van het merk Cricket Bio
Het bedrijf bekijkt ook de mogelijkheid van composteerbare en duurzamere verpakkingsoplossingen en heeft onlangs gekozen voor hernieuwbare energie met de installatie van zonnepanelen in zijn centra, waarmee verwacht wordt te kunnen voorzien in 25% van het eigen elektriciteitsverbruik. 

Campo de Lorca werkt ook aan een nieuwe lijn producten die het binnenkort zal presenteren. "We zijn van plan om in november een reeks biologische crèmes onder het merk Cricket Bio op de markt te brengen. Die bevinden zich nu in de laatste fase van ontwikkeling", zegt Toñi Piernas. "Met deze producten hopen we op nog meer zichtbaarheid in de Spaanse en Europese schappen".

Voor meer informatie:
Toñi Piernas
Campo de Lorca
Tel: +34 968465960 (Spanje)
a.piernas@campodelorca.com
campodelorca.com

Publicatiedatum: