Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Devaluatie van de Braziliaanse real

Mangoprijs schiet omhoog in de buurt van de piek van het Braziliaanse seizoen

Braziliaanse mango's worden het hele jaar door geteeld, maar de seizoenspiek begint in het vroege voorjaar (zuidelijk halfrond) en loopt van oktober tot december. Door de sterke devaluatie van de Braziliaanse real ten opzichte van de belangrijkste valuta's van de wereld, zal de mango dit seizoen flink aan de prijs zijn.

"De prijs is de laatste tijd verbeterd, voornamelijk als gevolg van de wisselkoersen in Brazilië. De euro en het Britse pond hebben een hogere waarde dan de Real. De keerzijde is echter een stijging van onze productiekosten, omdat een groot deel van de productiemiddelen wordt geïmporteerd," zegt Paulo Dantas, eigenaar van Agrodan en naar eigen zeggen de grootste mango-exporteur in Brazilië.


Paulo Dantas in zijn mangoplantage

Hoge consumptie in tijden van pandemie
Wat de consumptie betreft, zegt Dantas dat er een grotere vraag naar fruit is dan in voorgaande jaren. "Ik geloof dat dit te wijten is aan de effecten van de Covid-19-pandemie. Consumenten willen gezonder eten en meer fruit eten, wat een wereldwijde trend is en een verandering van het eetpatroon. Mensen reizen minder en blijven meer thuis en eten daardoor meer fruit."

Volgens de eigenaar van Agrodan teelt het bedrijf zelf 80% van wat het exporteert, terwijl de overige 20% afkomstig is van enkele partners die alle technische en financiële steun van Agrodan krijgen. "We kopen geen onbekend fruit, maar altijd van onze partners die bekend en gecertificeerd zijn, alsof het ons eigen fruit is. Dit geeft ons volledige controle over de productie."

Groeipotentieel
Het grootste deel van de Braziliaanse mangoteelt is geconcentreerd in de regio Petrolina, in de vallei van de São Francisco rivier, in het noordoosten van Brazilië. "Er wordt veel mango geteeld in andere regio's van Brazilië, maar ongeveer 86% van de Braziliaanse export komt uit onze regio, en Brazilië exporteert slechts 15% van wat het zelf teelt. De overige 85% wordt hier in eigen land geconsumeerd," legt Dantas uit.

Dantas voegt eraan toe dat zijn bedrijf het hele jaar door mango's exporteert naar Europa. De grootste concurrent is Peru, waar het mangoseizoen tussen december en maart, na de Braziliaanse oogst, plaatsvindt. Er is nog steeds een groot aanbod van mango’s uit Midden-Amerika, uit landen als Costa Rica, Guatemala en Honduras. In mei en juni komt het fruit uit Afrika, uit landen als Ivoorkust, Senegal en Mali, en van juli tot half september is Israël een belangrijke oorsprong.

"Onze Europese markt groeit met 10 tot 15% per jaar, dus het is alsof we elke zes of zeven jaar de levering van mango's aan Europa moeten verdubbelen. Er zijn landen waar de markt erg groot is, maar in andere landen is de markt erg klein. De consumptie per hoofd van de bevolking in Europa als geheel is ongeveer een halve kilo per jaar, terwijl Portugal 3,5 kilo verbruikt, en Zwitserland 1,7. Het gemiddelde verbruik per hoofd van de bevolking in Europa is nog steeds erg klein, dus we zien nog een enorm groeipotentieel," analyseert Dantas.

Volgens hem is de belangrijkste uitdaging om de productie te verhogen. "We willen het beplante areaal vergroten om niet alleen de Europese markt te bevoorraden, maar ook de Braziliaanse, aangezien die ook nog steeds groeit. Er wordt nog weinig mango geconsumeerd in Brazilië, maar dat is vanwege de lage koopkracht, maar er is wel groeipotentieel in mijn land. Nu hebben we 1.200 hectare geplant en het is onze bedoeling om naar 2.000 hectare te gaan. Onze uitdaging is om middelen en financiering te krijgen, maar we gaan ervoor," besluit Dantas strijdvaardig.

Voor meer informatie:
Paulo Dantas
Agrodan
Tel (commercieel): +55 81 3081-2602
Tel (mobiel): +55 81 9972-3002
paulo.dantas@agrodan.com.br
www.agrodan.com.br

Publicatiedatum: