Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Brexit

Douane keert terug in de handel tussen Nederland en het VK

Na 27 jaar van afwezigheid keert de Douane vanaf volgend jaar weer terug in de handel tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De overgangsperiode wordt niet verlengd en dus krijgen bedrijven vanaf 1 januari 2021 weer te maken met de Douane.

"Brexit is een beetje alsof je de tijd terugdraait naar 1993," legt Harry Mulder, expert op het gebied van Europese douanewetgeving, uit vanuit zijn thuiskantoor. Tot die tijd was de Douane in Europa onderdeel van het reizen. “Zelfs als je met je personenauto de grens met Duitsland wilde oversteken, kwam je controle tegen.”

Nu kan een auto met goederen nog zonder uitgebreide douanecontrole de ferry op en af gaan maar dat verandert zodra de overgangsperiode afgelopen is. Brexit zorgt ervoor dat veel douanezaken terugkeren in de handel van en naar het VK. Zaken waar ondernemers mee te maken krijgen en misschien, ondanks alle communicatie hierover, nog niet helemaal op zijn voorbereid.
“Een goede voorbereiding kan echt veel geld schelen.”

1. Vraag een EORI-nummer aan
Een EORI-nummer is een identificatienummer. Die heb je nodig als je zaken doet met de Douane. Zonder EORI-nummer kun je straks, na 1 januari 2021, geen zaken importeren uit of exporteren naar het VK. “Als bedrijven geen EORI-nummer hebben aangevraagd, zullen ze ook nog niet hun hele goederenstroom hebben doorgenomen.”

2. Kijk de hele keten na
Dat is dan ook de volgende tip: controleer je goederenstroom. In zijn interview riep Harry 2 jaar geleden ondernemers ook al op om die te controleren. Is dat gebeurd? “Ja… maar we hebben nog steeds het idee dat te veel ondernemers nog niet naar de hele keten hebben gekeken.”

Harry geeft het voorbeeld van export van goederen naar Canada. De EU heeft een overeenkomst met Canada. Goederen van oorsprong uit de EU kunnen met een verlaagde of nul tarief in Canada worden ingevoerd. Maar let op: zijn er onderdelen uit het VK in de goederen verwerkt? Dan kan het zomaar zijn dat er te veel onderdelen uit VK zijn verwerkt. “Dat betekent dat jouw product geen product meer van EU-oorsprong wordt gezien en je je goederen dus niet meer met het Verlaagde of nul tarief kunt importeren in Canada.”

'Te veel ondernemers hebben nog niet naar de hele keten gekeken."
Een ander voorbeeld is als je bloemen importeert uit Kenia en vervolgens een deel ervan doorstuurt naar het VK. Dan moet je bij de invoer douanerechten betalen. Mulder: “Stuur je ze na 1 januari 2021 door naar het VK? Dan moet je in het VK opnieuw douanerechten betalen. Dan betaal je dus 2 keer.”

3. Besef dat er sowieso douaneformaliteiten komen tussen de EU en het VK
De douaneformaliteiten, die komen er sowieso, legt Harry uit. “Stel je voor, dat het prachtigste vrijhandelsakkoord wordt afgesloten de komende maanden. Dan nog moet je van elke invoer en uitvoer je douaneformaliteiten gaan vervullen. Wel of geen handelsverdrag, de douaneformaliteiten komen er op 1 januari 2021.”

4. Vraag bij import uit het VK codenummer artikel 23 bij de omzetbelasting aan
Met een verleggingsnummer codenummer art. 23 verleg je de betaling btw naar de binnenlandse aangifte.

Dat heeft financiële voordelen, legt Harry uit. “Als je eerst btw moet voorschieten en pas drie maanden later terugkrijgt, ben je veel van je cashflow kwijt. Vraag je zo’n verleggingsnummer aan, dan hoef je op moment van invoer niet te betalen. Dan houden bedrijven dat geld in kas om er zelf dingen mee te doen.”

5. Doe de Brexit Impact Scan en neem de brieven van de Douane en de Belastingdienst goed door
Harry adviseert ondernemers ook van harte om de Brexit impact scan te doen om zo in kaart te krijgen waar ze eventueel nog niet aan gedacht hebben. “Uit de praktijk blijkt dat nog lang niet alle bedrijven alle stappen hebben gezet.”

Daarnaast adviseert hij de bedrijven om de brieven die de Douane en omzetbelastingen sturen goed door te nemen. Kortom: laat je niet verrassen door Brexit.

Bron: Rijksoverheid

Publicatiedatum: