Het is aanpoten voor telers met een eigen winkel. Sinds de corona-uitbraak is de toeloop extra groot. Het Belgische platform Boeren & Buren die zich al jaren voor de korte keten inzet ziet plots de verhoopte sprong voorwaarts. "Meer dan 8000 nieuwe klanten in Belgiƫ hebben voor de eerste keer besteld bij een Buurderij in hun buurt, meer dan 60.000 in heel Europa. Inderdaad, we zijn ook actief als netwerk in Frankrijk, Italiƫ, Zwitserland, Duitsland, Spanje en Nederland!", aldus het blogartikel.
De extra toeloop wordt bevestigd door Joop Singer, eigenaar van De Versboerderij De Volharding in Hoofddorp. "In april heb ik mijn gebruikelijke kwartaalomzet in een maand gehaald. Het was zo hard aanpoten dat ik 7 kilo ben afgevallen van al het heen en weer lopen door de zaak", vertelt hij aan Nu.nl
Wat gaat er gebeuren met deze nieuwe gewoonten wanneer de coronamaatregelen geleidelijk aan worden versoepeld? Dat is de hamvraag volgens Boeren en Buren. "Bijna alle ondervraagden (97%) hebben in ieder geval de intentie om regelmatig (50%) of af en toe (47%) te blijven bestellen via Boeren & Buren. Om de lokale producenten te blijven steunen (90%), omwille van de smaak en kwaliteit van de producten (55%) en omdat ze kraakvers zijn (44%), worden aangehaald als voornaamste redenen."
Boerenkaasmaker Geke Schoonvelde van boerderijwinkel 't Vershuus in Ruinen ziet ook dat mensen hun winkel weten te vinden. Of ze denkt dat het een blijvende verandering is vroeg Nu.nl haar. "Als je je producten vers bij de boer haalt, komt er geen tussenhandel meer bij. Het is dus veel verser. Dat moet je kunnen zien en proeven. Ik denk dat als je die kwaliteit eenmaal gewend bent, je die gewoonte wel vast kunt houden."