Verpakking is een onderwerp dat de afgelopen jaren veel aandacht heeft gekregen. De focus op duurzame verpakkingen was tot enkele maanden geleden voor velen in de productindustrie primair, maar toen de pandemie toesloeg, was er een grote verschuiving te zien: een consumentenvoorkeur voor verpakte producten. De PMA virtual town hall richtte zich deze week op duurzame verpakkingen: de trends die we vóór de pandemie zagen, de verschuiving in de vraag sinds het begin van de pandemie en wat we in de toekomst kunnen verwachten.
Links: de 100% recyclebare verpakkingen van Lakeside Produce; rechts: Giro Pack's 100% composteerbare netten.
Evenwicht tussen duurzame en praktische aspecten
De overkoepelende term 'duurzaam' omvat veel. Voor bedrijven die willen overstappen op duurzamere verpakkingen is veel onderzoek en besluitvorming nodig. Over het algemeen moeten ze beslissen welke aspecten voor hen het belangrijkst zijn: functionaliteit, prijs, en welk aspect van duurzaamheid ze willen integreren. Tegenwoordig zijn er naast opties voor recyclebare verpakkingen ook varianten die thuis composteerbaar zijn, of industrieel composteerbaar. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is bij welke temperatuur de verpakking begint af te breken in zijn primaire componenten: voor industriële compostering liggen deze temperatuurniveaus veel hoger dan voor thuiscompostering.
De twee belangrijkste industrieën die echt aandringen op meer duurzaamheid in verpakkingen, volgens de panelleden, zijn de zachtfruitsector en de glastuinbouw. Bij de omschakeling naar duurzame verpakkingen is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen kunststofreductie en de noodzaak van productveiligheid en -kwaliteit. Dit gebeurt door nauwe samenwerking met de verpakkingsproducent en het vaststellen van een basisbehoefte: wat heeft het product nodig om zijn veiligheid en kwaliteit te behouden en hoe kan dat op een duurzamere manier worden bereikt?
Een belangrijk aspect dat werd besproken was dat van de plastics voor eenmalig gebruik, en de vraag of deze in de toekomst volledig kunnen worden geëlimineerd. De panelleden waren het erover eens dat de volledige eliminatie waarschijnlijk niet op korte termijn een optie is, maar dat de kunststoffen voor eenmalig gebruik deel moeten uitmaken van de totale oplossing. Composteerbaarheid is een onderdeel van die oplossing, net als recycleerbaarheid, en dat geldt ook voor biopolymeren, en in bepaalde gevallen kan plastic voor eenmalig gebruik er ook deel van uitmaken. Wanneer het wegwerken van het plastic voor eenmalig gebruik geen optie is, is het belangrijk om te onderzoeken hoe de hoeveelheid gebruikt plastic kan worden gereduceerd en opgenomen in een allesomvattende oplossing.
Voorkeur voor verpakte producten tijdens de pandemie
Hoewel meerdere nationale en internationale gezondheidsorganisaties de consument hebben verzekerd dat het coronavirus niet via voedsel kan worden verspreid, hebben we tijdens de pandemie gezien dat verpakte producten de voorkeur van de consument krijgen boven de onverpakte producten. Deze trend wordt ook bevestigd door de panelleden.
Een van de nieuwe trends die uit de pandemie is voortgekomen op het gebied van verpakkingen is die van de 'grab-and-go'-opties. Nu consumenten minder vaak winkelen en proberen hun boodschappen zo snel mogelijk af te ronden om de mogelijke blootstelling aan het virus te beperken, zoeken retailers naar opties die de boodschappen van de consument gemakkelijker, efficiënter en handiger maken. Een van de veranderingen in de verpakking die zijn aangebracht om dit te weerspiegelen is die van een handvat, dat wordt toegevoegd aan staande zakken, waardoor het makkelijker wordt voor consumenten om snel een boodschap mee te pakken.
Over het geheel genomen is de vraag naar retailverpakkingen door de pandemie toegenomen, terwijl de foodservice in de eerste weken is afgezakt. De panelleden zijn het erover eens dat zowel de detailhandel als de foodservice zich momenteel beginnen te stabiliseren.
Vooruitgang: te nemen stappen en trends te volgen
Hoewel de focus op duurzame verpakkingen de afgelopen maanden enigszins is verschoven als gevolg van de pandemie, is de algemene verwachting dat de trend zich doorzet. De grootste trends om in de gaten te houden zijn composteerbare kunststoffen en tassen, maar ook vezeltrays en papieren topseals. De duurzame verpakkingsoplossingen worden steeds meer wetenschappelijk onderbouwd en er wordt voortdurend geïnnoveerd. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat het beste type duurzame verpakking afhankelijk is van het product zelf, wat het beste werkt voor de teler en de verpakker, en ook welke marketingboodschap er met de verpakking wordt uitgedragen.
Tot slot is voorlichting over duurzame verpakkingen, recycling en compostering zeer belangrijk. Educatie voor de industrie en voor de consument: de telers en verpakkers moeten begrijpen welke mogelijkheden er zijn en welke opties het beste werken voor hen. Als ze dit begrijpen, moeten ze duidelijk communiceren met de consument over de extra waarde die deze verpakking voor hen heeft en hoe ze deze eventueel kunnen recyclen. Duurzame verpakkingen zijn een premium product, maar de algemene constatering is dat de consument van vandaag het niet erg vindt om extra te betalen voor duurzame verpakkingen, zolang hij maar begrijpt waar hij voor betaalt en hoe het milieu er baat bij heeft.
Bron: PMA virtual town hall