Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coöperatie Hoogstraten stelt missie en visie scherp voor de komende jaren

Tholen – In het afgelopen jaar is er veel veranderd bij Coöperatie Hoogstraten. Sinds begin dit jaar is Hans Vanderhallen de nieuwe directeur, is men bezig om een nieuw kantoor te realiseren en heeft de coöperatie een nieuwe missie en visie opgesteld om de strategie helder te krijgen. De missie luidt: ‘Samen vormgeven aan een duurzame toekomst in verse groenten en fruit door vakmanschap en hoogwaardige dienstverlening’. “Deze korte zin heeft erg veel inhoud”, legt voorzitter Dirk Van den Plas uit, die samen met het bestuur veel tijd heeft gestoken in de toekomstplannen van Coöperatie Hoogstraten.


Hans Vanderhallen en Dirk Van den Plas

“De missie begint met de woorden samen, daar vallen niet enkel de stakeholders en de producenten onder, maar we willen daar ook de afnemers en ons personeel bij betrekken”, vertelt Hans Vanderhallen. “Dat geldt ook voor duurzaamheid. Als we spreken over duurzaam, spreken we niet alleen over energie en productiemethodes, maar ook over bedrijfsvoering. Verder in de missie spreken we over vakmanschap en dienstverlening. Dat is het opbouwen van kennis en expertise om goede mensen aan te trekken en deze de mogelijkheid geven om kennis en expertise op te bouwen ten dienste van onze producenten en kopers.”

Digitalisering
Waar de coöperatie in de komende jaren ook sterk op gaat inzetten is het samenbrengen van de producenten, zodat zij hun kennis en expertise delen. “We willen van een traditionele afzetcoöperatie evolueren naar een open kenniscentrum”, klink het bij Dirk en Hans. “Met REO en BelOrta zijn we, onder de koepel van LAVA, een ambitieus digitaliseringsproject gestart. In een eerste fase bouwen we een digitale assistent waarmee onze producenten data kunnen registreren en deze vervolgens aanwenden voor de optimalisering van hun bedrijfsvoering en dan delen met hun coöperatie, collega-producenten en andere actoren in de keten. In volgende stappen willen we ook de interactie met onze kopers en onze interne bedrijfsprocessen via dit platform op een hoger digitaal niveau brengen en futureproof maken.”

“We merken dat onze telers op een hoger niveau willen schakelen en daar kunnen wij als coöperatie een grote rol in spelen. Er zijn talloze studiegroepen, maar wij willen aan het delen van kennis een extra dimensie geven. De producent van de toekomst gaat zich ongetwijfeld nog meer bezighouden met data, dan vandaag de dag. Als we spreken over hoogwaardige dienstverlening vanuit de coöperatie, dan is dat een tool die wij willen aanbieden aan onze coöperanten. Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerken ons sterker maakt”, zegt Hans.

Focus en specialisatie
“Als we kijken naar kansen in de toekomst, is er de mogelijkheid om ons aanbod uit te breiden. We beseffen echter ook dat we door ons beperkt productassortiment optimaal kunnen focussen, specialiseren en innoveren. Verbreding van ons productassortiment zal dan ook in eerste instantie gebeuren met producten die aanvullend zijn aan ons huidig pakket; aardbeien, tomaten en paprika. Bijvoorbeeld, in de laatste jaren hebben we er wat zachtfruit bijgekregen en dat creëert marketingmogelijkheden in combinatie met onze aardbeien. Wat tomaten betreft, hebben we alle geuren, kleuren en smaken in ons gamma. Onze taak is het om eenheid te brengen in de diversiteit van de producten en onze telers. Alles heeft zijn eigen noden en verwachtingen en als coöperatie moeten we zorgen dat er plaats is voor iedere producent en ieder product en dat de producenten en producten elkaar versterken.”

“Klok is alleen maar beter gaan werken”
Hoewel innovatie zeer belangrijk is voor de toekomst, pleit de directeur er ook voor om te kijken naar de dingen die al goed werken. “Het beste voorbeeld is de klok. Het einde van de klok is al zo vaak voorspeld, maar tot op de dag van vandaag zien we dat de klok echt zijn werk doet.” Dirk benadrukt dat de klok alleen maar beter is gaan werken. Zeker als er wordt gekeken naar de concentratie aardbeien op de klok. “Het is een misverstand als we denken dat de klok hetzelfde is als in de jaren 80 van de vorige eeuw. Er zijn zoveel zaken veranderd, zoals blokkavelverkoop en voorverkoop. We kijken veel meer naar wat de koper wil en dat ook via de klok aanbieden, zodat hij méérwaarde kan creëren voor zijn klanten.”

Teler Mark van Aert over overstap van CLTV Zundert naar Coöperatie Hoogstraten
Coöperatie Hoogstraten werkt al tientallen jaren samen met de Nederlandse coöperatie CLTV Zundert en sinds vorig jaar hebben, zo goed als alle telers, gezamenlijk de overstap gemaakt naar Coöperatie Hoogstraten. “Het was voor mij een logische stap om over te stappen naar Hoogstraten”, legt aardbeienteler Mark van Aert uit. “De producten werden al jaren door Hoogstraten vermarkt en CLTV Zundert was enkel nog een servicelocatie. Ik kende de manier van werken, manier van omgang en die kwaliteitseisen die aan de producten gesteld worden en daar ben ik altijd erg tevreden over geweest.”


Aardbeienteler Mark van Aert 

Eén aandachtspunt dat van Aert de coöperatie zou meegeven is de aandacht voor de vollegrondsaardbei. “Van oudsher ben ik een vollegrondsteler en in de laatste jaren is er veel bedekte teelt bijgekomen, waardoor de vollegrondsaardbeien een beetje naar de achtergrond zijn geschoven. Gelukkig luistert Coöperatie Hoogstraten altijd serieus naar haar telers en zijn ze bezig om de vollegrondsaardbei opnieuw in de picture te zetten. Dit doen ze door middel van een nieuwe verpakking waar het vollegrondsthema beter naar voren komt.”

“Nooit heb ik getwijfeld over mijn overstap naar Coöperatie Hoogstraten, maar ik zal het bepaalde telers niet aanraden. Het is een manier van werken, die niet zomaar bij iedereen past. De kwaliteitseisen liggen op een hoog niveau en niet elke teler kan of wil aan die eisen voldoen. Die hoge kwaliteitseisen maakt de positie van Hoogstraten in de markt erg sterk. Nu er veel schaalvergroting in de markt ontstaat is het belangrijk om twee sterke partijen in de markt te hebben zoals The Greenery en Coöperatie Hoogstraten. We gaan steeds meer rechtstreekse contacten krijgen met de retailer, maar ik pleit ervoor dat we dat via de coöperaties doen. Samen sta je sterker”, besluit Mark.

Algemene jaarvergadering
Het interview met directeur Hans Vanderhallen, voorzitter Dirk Van den Plas en aardbeienteler Mark van Aert vond plaats naar aanleiding van de algemene vergadering van Coöperatie Hoogstraten die dinsdagavond 9 juni plaatsvond. Tijdens de vergadering werd de jaarrekening van 2019 goedgekeurd. De jaarrekening per 31/12/2019 resulteerde in een balanstotaal van €47.289.317,09 en een te bestemmen winst van € 851.656,85. De algemene vergadering hechtte unaniem haar goedkeuring aan de voorgestelde winstverdeling van; een dividend van € 19.548 (6%) uit te keren aan het kapitaal en € 832.108,85 toe te voegen aan de overige reserves. In de resultaatverwerking werd een coöperatieve teruggave van 0,95% op de omzet van 2019 voorzien voor alle producenten.

Voor meer informatie:
Hans Vanderhallen
Dirk Van den Plas
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59 (Kluis Z.1 - 1050)
2320 Hoogstraten, België
+32 33 40 02 11
info@hoogstraten.eu      
www.hoogstraten.eu