Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Matthijs Nijhoff, TripleF Fruit:

"Europese import Nieuw-Zeelandse appelen gelukkig in een beperkt aantal handen"

Tholen - Het overzeese seizoen is bij TripleF Fruit in volle gang. Na de eerste Gala en Braeburn uit Nieuw-Zeeland arriveerden afgelopen week ook de eerste Pink Lady®-appelen van de familie Taylor bij de importeur in Gorinchem. Directeur Matthijs Nijhoff deelt zijn visie op wat hij noemt "de top of the bill handel" van uit Nieuw-Zeeland. "Gelukkig is deze import, wat groot volume betreft, nog in een beperkt aantal handen. Wij krijgen dit jaar weer voldoende volumes binnen en werken inmiddels al langer dan tien jaar met deze familiebedrijven."


Pink Lady® 

Minder Braeburn en meer focus op Pink Lady® , Royal Gala en NZ Queen
"Afgelopen jaar heeft er een grote ontvanger in Europa veel te veel Braeburn appelen ontvangen waardoor wij allemaal een ontzettend moeilijk seizoen hebben gehad om een realistische prijs voor deze topappel te krijgen. Daardoor hebben er veel van onze telers gekozen om een gedeelte van Braeburn-appelen te vervangen voor andere variëteiten zoals Pink Lady® & Royal Gala", vertelt Matthijs. "De Pink Lady® van de familie Taylor is dit jaar, zoals je op de foto ziet, weer echt fantastisch. Dit is met recht één van de beste telers en verpakkers ter wereld. De volumes van de Pink Lady uit zowel Nieuw-Zeeland, Chili en Zuid-Afrika zijn groter dan afgelopen jaar en dat is ook onze insteek."

De Corona-crisis levert voor de aanvoer van het overzeese fruit, volgens de directeur geen noemenswaardige problemen op. "Vanuit Zuid Afrika, Argentinië en Chili hebben wij in principe weinig hinder gehad van de Corona-pandemie. In Nieuw Zeeland hebben wij daarentegen door de complete lockdown wel vertraging in pakcapaciteit opgelopen. Gelukkig had men daar binnen twee weken ook weer controle over."

NZ Queen

Elkaar wereldwijd nodig
Op de vraag in hoeverre de Europese voorraden impact hebben op de vraag naar het fruit van overzee, antwoordt Matthijs: "Je ziet dat er in het begin van dit jaar nogal lokaal beschermend is gereageerd, wat ons inziens niet de juiste reactie is. Zeker naar aanleiding van de lockdown zou je in onze optiek juist moeten inzien dat je elkaar wereldwijd nog meer nodig hebt. Wij zien dat er nu toch verschillende partijen te laat hebben besloten in te stappen, waardoor er nu beperkt aan de vraag kan worden voldaan. Overigens staat het hardfruit dat wij importeren los van de huidige Europese voorraad. Uiteindelijk kiest de consument toch voor een vers en smaakvol product, in plaats van een twaalf maanden oud product."

De huidige overzeese fruitmarkt stemt de directeur van Triple F Fruit tevreden. "Na een mooi overzees zacht- en steenfruitseizoen zitten wij nu volop in het overzeese hardfruit. Ook die start is goed geweest. De volumes zijn gestuurd naar vraag. Ook gezien de weersperikelen met het steenfruit vanuit Zuid-Europa verwachten wij een redelijk mooie run te kunnen draaien. Met zacht- en steenfruit zien wij vooral dat wij met speciale variëteiten het verschil kunnen maken. Begin dit jaar hebben wij ook versterking binnen gehaald voor onze Berries-tak en daar ligt met onze manier van werken nog een groot potentieel."

Ook de afzet van peren loopt ontzettend goed. Doordat wij dit jaar in Europa minder peren hebben, maar de Europese peren die wij verkopen beduidend beter in smaak en shelflife zijn, merk je dat de vraag gewoon goed is. Met het continue aanbieden van slechte kwaliteit maak je de consument tenslotte alleen maar onzeker, en daar hebben wij met goede overzeese peren als Abate Fetel of een gekleurde Forelle afgelopen jaar toch een tik van gekregen."


Royal Gala

"Mouwen opstropen en dingen samen doen gebeuren"
Terugblikkend naar de start van het zelfstandige ondernemerschap in 2013, zegt Matthijs. "Zoiets doe je met vallen en opstaan en vooral veel leren. De volumes die we als TripleF Fruit doen zijn substantieel. Dat doe je dus niet alleen, maar met een ontzettend sterk team. Inmiddels draaien wij al meer dan drie jaar onder de naam van TripleF Fruit en mogen deels tevreden zijn waar wij nu staan. Als wij 100% tevreden zouden zijn na zeven jaar, dat zou toch gek zijn? Wij zijn ontzettend ambitieus en willen nog een paar serieuze stappen zetten met onze telers en klanten. Wij hebben sterke focus met onze drie grote productgroepen. Wellicht dat daar in de toekomst nog iets bijkomt, maar voor nu nog stappen maken met wat wij hebben. De familiebedrijven van onze partners in het Zuidelijk Halfrond groeien sneller dan de afzet bij onze vaste Europese afnemers, dus stropen wij onze mouwen op en gaan door."

Gevraagd naar zijn stipje aan de horizon, antwoordt de ondernemer. "Dat klinkt interessant, maar ik zie door de Corona hoe fragiel het allemaal is. KLM zit in zwaar weer, bijna alles wat met luxe te maken heeft staat 'on hold'. Bedrijven die in de vershandel zitten en ontzettend vooruitstrevend en innovatief waren, vallen nu ineens bij de bank onder bijzonder beheer, dat zegt toch wel iets. Voor ons als TripleF Fruit is de les hieruit dat wij moeten doen wat wij leuk vinden, waar wij goed in zijn en dat wij proberen daar ook de beste in te zijn en te blijven!"

Voor meer informatie:
TripleF Fruit B.V.
De Ooyen 5b
4191 PB Geldermalsen
T: +31 88 185 10 00
[email protected] 
www.tripleffruit.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer