Klimaatverandering heeft de wereld stevig in zijn greep, ook Duitsland. Droogte en hoge temperaturen in de zomermaanden zijn al jaren een groeiend probleem voor Duitse telers en vereisen nieuwe strategieën om zich aan te passen aan veranderingen in het milieu.
Er is één bedrijf dat probeert om samen met zijn telers gebruik te maken van de moeilijke teeltomstandigheden en zo iets positiefs te halen uit de klimaatsverandering: Fruvital Fruchthandelsgesellschaft, gevestigd in Willich (NRW), dat meloenen en watermeloenen verbouwt in samenwerking met zaadleverancier Hazera en diverse telers in Zuid-Duitsland. In een interview sprak Thomas Hinkelmann, manager bij Fruvital, over het succesvolle project.
"Als innovatief bedrijf zijn we voortdurend op zoek naar de beste manieren om de seizoenen te verlengen of, waar dat zinvol is, de buitenlandse productie aan te vullen met de binnenlandse. Daarom onderzoeken we al enkele jaren intensief of er ook in Duitsland een mogelijkheid bestaat om smaakvolle watermeloenen te telen." Het Duitse seizoen begint na het hoogtepunt van het Spaanse seizoen. Deze periode wordt normaal gesproken ingevuld door geïmporteerde producten uit andere landen, zoals Hongarije.
Het gat in de seizoenskalender na het Spaanse hoogseizoen kan dus ecologischer worden opgevuld dan met geïmporteerde goederen het geval zou zijn. "De teelt in Zuid-Duitsland, met name in Baden-Württemberg, heeft op het gebied van duurzaamheid enorme voordelen ten opzichte van de internationale handel. Dit speelt voor ons een zeer belangrijke rol."
"Zoals bekend is het weer bepalend bij de verkoop van meloenen en watermeloenen, naast de selectie van rassen. Door de binnenlandse Duitse meloenenteelt kan aan de vraag vanuit de detailhandel spontaner en preciezer worden voldaan. Als bijvoorbeeld het weer onverwacht warm is of juist volledig verandert, kunnen we uiterst flexibel zijn vanwege de korte leveringstijd. We kunnen snel reageren en dat betekent voor ons duurzaamheid; enerzijds bespaart het transportkosten omdat we niet hoeven te importeren vanuit Spanje of andere landen. Aan de andere kant hoeven we minder dagen van tevoren te speculeren over de benodigde hoeveelheid. Dit leidt tot minder voedselverspilling of overtollige hoeveelheden en de transportafstanden worden enorm verkort. Uiteindelijk is het fruit gewoon verser en wordt het geoogst op het moment dat het het meest aromatisch is."
Dat betekent dat de Duitse meloenteelt ecologisch en economisch duurzaam is. "Door nieuwe gewassen toe te voegen die normaal gesproken niet in onze teeltgebieden voorkomen, helpen we de hele keten om zo goed mogelijk om te gaan met de klimaatverandering, terwijl we tegelijkertijd tekorten en overaanbod voorkomen en onnodig transport vermijden."
Het project wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met zaadproducent Hazera. "Het is een lang proces geweest! We zijn onder andere naar Spanje afgereisd om rassen direct ter plaatse te bekijken. We zijn begonnen met veldproeven en hebben nu rassen gevonden die het echt goed doen in Duitsland. Na vele slapeloze nachten kunnen we nu Charentais, suikermeloen, watermeloen en miniwatermeloen van Duitse telers aanbieden. En de vraag groeit gestaag."
De Duitse consument heeft zeer speciale voorkeuren als het gaat om meloenen. Grote kalibers zijn minder populair, vandaar de keuze voor mini- of dessertwatermeloenen, die in de velden van Tobias Holderrieth werden getest. Een teler heeft zijn passie voor meloenen gevonden. "Een paar jaar geleden begon hij met een hectare en nu oogst hij het fruit op zes hectare. Het was niet altijd gemakkelijk, maar nu zijn we er trots op dat we een regionaal, uniek product van superieure kwaliteit op de markt kunnen brengen."
De watermeloenen worden in de Duitse detailhandel onder de naam ‘Rote Liebe’ op de markt gebracht. "Met deze merknaam wilden we laten zien dat dit een Duits, regionaal geteeld, premium product is. Wij willen niet alleen maar uitwisselbaar zijn en de exclusiviteit van onze samenwerking overbrengen: Hazera zorgt voor de selectie van rassen en zaden, de telers zijn verantwoordelijk voor de juiste hoeveelheden en kwaliteit en Fruvital zorgt voor de distributie. In dit kader zijn alle betrokken partijen van groot belang en iedereen is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid om te werken op het hoogste niveau. We zijn erg blij met de samenwerking en de vruchten die deze heeft afgeworpen."
Voor meer informatie:
Thomas Hinkelmann
Fruvital Fruchthandelsgesellschaft mbH
Hanns-Martin-Schleyer-Str. 35
47877 Willich
Duitsland
+49 2154 8842 917
qm@fruvital.de
www.fruvital.de