Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse appelen voor het eerst in jaren weer in bulk verladen

Hoewel Anlin Shipping in april haar vrachtschepen doorgaans nooit inzet, vervoerden dit jaar drie van haar schepen al meer dan 15.000 pallets Zuid-Afrikaanse grapefruit, citroenen, easypeelers en navels naar Rotterdam en St Petersburg.

De vracht die de Crown Garnet vervoerde, was ook nogal ongebruikelijk want half april vervoerde dit schip benedendeks bijna 2.000 ton appelen naar het Verenigd Koninkrijk. 

"Het was voor het eerst in lange tijd dat we zo'n volume appelen op deze wijze vervoerden," legt Charles Gantz uit, directeur van Anlin Shipping. "Meestal verladen we appelen en peren in containers op dek. Dit toont maar weer eens aan hoe groot de impact van de huidige situatie is waardoor exporteurs bereid zijn hun appelen benedendeks te verladen en met veel succes."

De Wild Peony vertrok vorige week vanuit Zuid-Afrika met een grote lading citrus aan boord, bestemd voor de EU en Rusland. 

"Er is duidelijk sprake van een verschuiving van containers naar conventionele verscheping," beaamt hij. Dit als gevolg van een combinatie van factoren, zoals de beschikbaarheid van containers, congestie in havens en de daaruit voortvloeiende achterstanden die weggewerkt moeten worden. Mitchell Brooke, logistiek manager bij de Citrus Growers Association, merkt op dat de Wild Peony, een schip van Reefer Alliance dat vorig week uit Zuid-Afrika vertrok, het eerste schip in lange tijd is dat met een grote lading citrus onderweg is naar de EU en Rusland. 

"Er is beslist veel meer containervracht die conventioneel wordt vervoerd dan tijdens een normaal seizoen. Onze service is gebaseerd op het FDD-model, Fast, Direct, Dedicated (snel, rechtstreeks en toegewijd) en voor de volle 100% gericht op fruit, dat dan ook rechtstreeks naar zijn bestemming gaat. We verladen direct naar Rotterdam of St. Petersburg, en later in het seizoen ook naar Lissabon. De twee dingen die klanten van ons kunnen verwachten zijn de integriteit van onze vaarschema's en dienstverlening. Als we zeggen dat we de eerste van de maand verladen, dan is dat ook zo en voor exporteurs die aan supermarktprogramma's leveren is het zeer waardevol om vooruit te kunnen plannen en met vaste aankomstdata te werken."

“Hierbij is het voor ons de uitdaging om ons aan ons schema te houden want niet alles verloopt altijd precies volgens plan. We streven er echter naar om deze problemen zo goed mogelijk op te lossen."

Citrus breakbulk kost minder per doos
De dalende olieprijs maakt het breakbulk verladen van citrus concurrerender per doos dan verladen in containers, ondanks het feit dat breakbulkschepen minder dozen per pallet vervoeren vanwege de beperkte dekhoogte. "Zelfs zonder het coronavirus zou het feit dat we concurrerender zijn tot eind juni in ons voordeel werken."

"Er zijn ook nog verborgen kosten van inefficiënties waar je geen controle over hebt, zoals de lagere activiteit in havens of de opstapeling van producten in koelhuizen."

“Er zijn appelkoelhuizen in de Westkaap waar fruit voor dat eigenlijk voor het Verre en Midden-Oosten bestemd is, opgeslagen ligt omdat er onder meer een tekort aan containers is.

De beslissing om weer over te gaan van containers op breakbulk heeft ook een psychologisch aspect, zegt hij. "Wanneer er een conventioneel schip arriveert met 4.000 pallets dan lijkt dit een enorm aantal ten opzichte van de verschillende containers die op diverse schepen aankomen maar wanneer men de pallets zou tellen als containers dan komen de aantallen volledig overeen. 

Ze vervoeren zo'n 4.500 pallets benedendeks en 1.500 pallets in containers op het dek (die hun eigendom zijn). Dit komt neer op 6.000 pallets per zending, waarbij de standaard pallethoogte wordt aangehouden. 

Hij zegt dat de berichten over het huidige tekort aan containers nogal uiteenlopen. Sommige grote exporteurs, die doorgaans honderd containers per week nodig hebben, hebben hier maar een derde van kunnen krijgen, terwijl anderen melden geen problemen te hebben maar deze exporteurs hebben dan mogelijk weer te maken met andere verstoringen. 

"Het zijn hele moeilijke tijden. Teeltbedrijven proberen hun activiteiten zo goed mogelijk door te laten gaan en exporteurs staan onder grote druk om zich aan programma's te kunnen houden. Het enige wat we kunnen doen is doorgaan en de Reefer Alliance (Seatrade en Baltic Shipping) en haar gespecialiseerde reefermodel en -service is goed gepositioneerd om de sector een werkbaar alternatief voor verlading te bieden."

 

Voor meer informatie: 
Charles Gantz
Anlin Shipping
Tel: +27 21 914 3979
Email: Charles@anlin.co.za
https://www.anlin.co.za/

Publicatiedatum: